www.smucler.cz

Jak jezdit s turbomotorem?

24. 4. 2018

V automobilech se stále častěji setkáváme s turbomotory, vlastně jsou již ve většině nových vozů a u mnoha automobilek již atmosférické motory nalezneme jen zřídka nebo dokonce vůbec. Například u osobních vozů z koncernu Volkswagen si můžete litrový atmosférický motor MPI zvolit jen u několika modelů a žádný jiný už v nabídce nenajdete, vybírat si můžete z několika turbomotorů TSI TDI.

Důvod je zřejmý, díky turbodmychadlu se zvýší výkon a točivý moment motoru a navíc se sníží spotřeba. Lze také snadněji splnit emisní požadavky. Pro získání vysokého výkonu a točivého momentu není třeba několikalitrový objem motoru, ale vysoký výkon i točivý moment nabídnou i menší motory, které jsou vybavené právě turbodmychadlem.

Samozřejmě, že turbodmychadla nepřináší jen samé výhody, zmínit se můžeme například o nepříjemném turboefektu, který se konstruktéři snaží odstranit, či spíše co nejvíce zmírnit. Největším problémem je však to, že na některé části motoru jsou kladeny vyšší nároky než u atmosférického motoru, což snižuje jeho životnost. Nákladná pak může být i výměna samotného turbodmychadla v případě, že se porouchá. Jeho životnost se odvíjí také od způsobu jízdy, a protože způsob jízdy ovlivnit můžeme, dokážeme tak ovlivnit i to, jak dlouho nám bude bezproblémově sloužit.

Motor je třeba dochladit

Turbodmychadlo se musí vypořádat s velmi vysokými teplotami, a to především při rychlé jízdě. Protože je chlazené především olejem, který jej také maže, můžete mu okamžitým vypnutím motoru po vysoké zátěži značně uškodit, protože se rázem chladit přestane. Tenká vrstva oleje navíc může vlivem přehřátí ztratit své vlastnosti. Přitom stačí málo pro to, abyste tomu předešli. Například pokud pojedete po dálnici a budete chtít zastavit, chvíli před zastavením zvolněte tempo nebo můžete i vyřadit a posledních pár set metrů tzv. plachtit. Po zastavení je dobré před vypnutím motoru ještě malou chvíli počkat. V městském provozu stačí krátce před vypnutím motoru zvolit volnější tempo.

Před zahřátím jeďte klidně

Žádný motor by se neměl příliš zatěžovat, pokud je studený. To platí i u atmosférických motorů, u turbomotorů je na to však třeba brát ještě větší zřetel. Zahřátý motor je takový, ve kterém je již zahřátý i olej a ne pouze chladící kapalina. Je to způsobené tím, že turbodmychadla pracují s extrémně vysokými otáčkami. Jedná se o desítky až stovky tisíc otáček za minutu, a proto potřebují pro svou práci olej zahřátý na teplotu, při které má optimální vlastnosti. Nesprávné mázání stojí za největším počtem případů zničení turbodmychadla.

Nepodtáčejte motor

Turbomotorům podtáčení rozhodně neprospívá, protože turbodmychadlo dodává velký tlak, ale kvůli nízkým otáčkám motoru vůz nemůže v danou chvíli zrychlit. To má za následek, že dochází k předčasnému zapálení směsi, což může způsobit vážnou poruchu motoru. Jedná se vlastně o detonační hoření, v důsledku kterého extrémně vzroste tlak ve spalovací komoře a můžou se tako poškodit některé komponenty motoru, například písty nebo ojnice.

Nejnáchylnější jsou na podtáčení hlavně menší beníznové turbomotory s manuální převodovkou. U vozů s automatickou převodovkou toto riziko v zásadě nehrozí, protože si automobil při nízkých otáčkách při přidání plynu sám podřadí. Rozhodně je tedy dobré nebýt příliš pohodlný a řadit tak, aby se motor při jízdě nacházel v optimálních otáčkách vzhledem k dané situaci.

Opatrně s plynovým pedálem

Obezřetnější by při práci s plynem měli být především méně zkušení řidiči, a to hlavně na mokré silnici ve výkonném voze. Sice to přímo nesouvisí se zničením některé části motoru, ale také to může mít nechtěné následky. Výkonné turbomotory totiž mají velký zátah a snadno se tak může stát, že se při neopatrném přidání plynu můžete dostat do smyku nebo se automobil naopak stane nedotáčivým a od nehody vás nezachrání ani elektronické asistenty.

Nezkušeného řidiče může překvapit také v úvodu zmíněný turboefekt, když se bude snažit přidat v nízkých otáčkách. Jakmile se turbodmychadlo pustí do práce, dojde u automobilu s velkým točivým momentem k výraznému škubnutí, v jehož důsledku může řidič na chvíli ztratit stoprocentní kontrolu nad řízením.

Tankujte kvalitní palivo

Tankování kvalitního paliva je samozřejmě důležité pro všechny motory, u turbomotorů, především benzínových, je to však ještě o něco důležitější. Turbomotory při spalování pracují s vyššími teplotami a tlaky než ty atmosférické, z tohoto důvodu mají nižší kompresní poměry, aby nedocházelo k detonačnímu hoření (tzv. klepání). Pomoci benzínovému turbomotoru, aby k němu nedošlo, můžete i tím, že natankujete benzín s vyšším oktanovým číslem. Čím je oktanové číslo vyšší, tím je palivo k detonačnímu hoření méně náchylné.

Dále by vás mohlo zajímat

Volkswagen se zaměřuje na trvale udržitelnou mobilitu

Automobilka Volkswagen se připojuje ke snaze dosahování cílů, které stanovila Pařížská dohoda na ochranu klimatu, a svou elektrickou ofenzivou se zasazuje o dosažení trvale udržitelné mobility. Průkopníkem růstu prodejů elektrických vozů má být nový model ID., který se začne vyrábět na konci let...

číst dále

Tiguan přijíždí ve verzi OFFROAD a OFFROAD+

V nabídce Volkswagenu se nově objevuje Tiguan ve verzi OFFROAD. Tiguan OFFROAD dává najevo své zaměření na první pohled, přední část je elegantní, robustní a především nabízí větší nájezdový úhel oproti standardnímu modelu a integrovaný spodní ochranný panel. O trakci na všech druzích povrchu se...

číst dále

V Mladé Boleslavi začala výroba modelu Scala

V Mladé Boleslavi, v hlavním výrobním závodě značky Škoda, dnes sjel z montážní linky první vůz nového modelu Scala . Kompaktní hatchback se v Mladé Boleslavi nejen vyrábí, ale byl zde také navržen a vyvinut. Scala je prvním modelem značky, který využívá platformu MQB-A0 koncernu Volkswagen. ...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2019 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl