www.smucler.cz

Jak jezdit s turbomotorem?

24. 4. 2018

V automobilech se stále častěji setkáváme s turbomotory, vlastně jsou již ve většině nových vozů a u mnoha automobilek již atmosférické motory nalezneme jen zřídka nebo dokonce vůbec. Například u osobních vozů z koncernu Volkswagen si můžete litrový atmosférický motor MPI zvolit jen u několika modelů a žádný jiný už v nabídce nenajdete, vybírat si můžete z několika turbomotorů TSI TDI.

Důvod je zřejmý, díky turbodmychadlu se zvýší výkon a točivý moment motoru a navíc se sníží spotřeba. Lze také snadněji splnit emisní požadavky. Pro získání vysokého výkonu a točivého momentu není třeba několikalitrový objem motoru, ale vysoký výkon i točivý moment nabídnou i menší motory, které jsou vybavené právě turbodmychadlem.

Samozřejmě, že turbodmychadla nepřináší jen samé výhody, zmínit se můžeme například o nepříjemném turboefektu, který se konstruktéři snaží odstranit, či spíše co nejvíce zmírnit. Největším problémem je však to, že na některé části motoru jsou kladeny vyšší nároky než u atmosférického motoru, což snižuje jeho životnost. Nákladná pak může být i výměna samotného turbodmychadla v případě, že se porouchá. Jeho životnost se odvíjí také od způsobu jízdy, a protože způsob jízdy ovlivnit můžeme, dokážeme tak ovlivnit i to, jak dlouho nám bude bezproblémově sloužit.

Motor je třeba dochladit

Turbodmychadlo se musí vypořádat s velmi vysokými teplotami, a to především při rychlé jízdě. Protože je chlazené především olejem, který jej také maže, můžete mu okamžitým vypnutím motoru po vysoké zátěži značně uškodit, protože se rázem chladit přestane. Tenká vrstva oleje navíc může vlivem přehřátí ztratit své vlastnosti. Přitom stačí málo pro to, abyste tomu předešli. Například pokud pojedete po dálnici a budete chtít zastavit, chvíli před zastavením zvolněte tempo nebo můžete i vyřadit a posledních pár set metrů tzv. plachtit. Po zastavení je dobré před vypnutím motoru ještě malou chvíli počkat. V městském provozu stačí krátce před vypnutím motoru zvolit volnější tempo.

Před zahřátím jeďte klidně

Žádný motor by se neměl příliš zatěžovat, pokud je studený. To platí i u atmosférických motorů, u turbomotorů je na to však třeba brát ještě větší zřetel. Zahřátý motor je takový, ve kterém je již zahřátý i olej a ne pouze chladící kapalina. Je to způsobené tím, že turbodmychadla pracují s extrémně vysokými otáčkami. Jedná se o desítky až stovky tisíc otáček za minutu, a proto potřebují pro svou práci olej zahřátý na teplotu, při které má optimální vlastnosti. Nesprávné mázání stojí za největším počtem případů zničení turbodmychadla.

Nepodtáčejte motor

Turbomotorům podtáčení rozhodně neprospívá, protože turbodmychadlo dodává velký tlak, ale kvůli nízkým otáčkám motoru vůz nemůže v danou chvíli zrychlit. To má za následek, že dochází k předčasnému zapálení směsi, což může způsobit vážnou poruchu motoru. Jedná se vlastně o detonační hoření, v důsledku kterého extrémně vzroste tlak ve spalovací komoře a můžou se tako poškodit některé komponenty motoru, například písty nebo ojnice.

Nejnáchylnější jsou na podtáčení hlavně menší beníznové turbomotory s manuální převodovkou. U vozů s automatickou převodovkou toto riziko v zásadě nehrozí, protože si automobil při nízkých otáčkách při přidání plynu sám podřadí. Rozhodně je tedy dobré nebýt příliš pohodlný a řadit tak, aby se motor při jízdě nacházel v optimálních otáčkách vzhledem k dané situaci.

Opatrně s plynovým pedálem

Obezřetnější by při práci s plynem měli být především méně zkušení řidiči, a to hlavně na mokré silnici ve výkonném voze. Sice to přímo nesouvisí se zničením některé části motoru, ale také to může mít nechtěné následky. Výkonné turbomotory totiž mají velký zátah a snadno se tak může stát, že se při neopatrném přidání plynu můžete dostat do smyku nebo se automobil naopak stane nedotáčivým a od nehody vás nezachrání ani elektronické asistenty.

Nezkušeného řidiče může překvapit také v úvodu zmíněný turboefekt, když se bude snažit přidat v nízkých otáčkách. Jakmile se turbodmychadlo pustí do práce, dojde u automobilu s velkým točivým momentem k výraznému škubnutí, v jehož důsledku může řidič na chvíli ztratit stoprocentní kontrolu nad řízením.

Tankujte kvalitní palivo

Tankování kvalitního paliva je samozřejmě důležité pro všechny motory, u turbomotorů, především benzínových, je to však ještě o něco důležitější. Turbomotory při spalování pracují s vyššími teplotami a tlaky než ty atmosférické, z tohoto důvodu mají nižší kompresní poměry, aby nedocházelo k detonačnímu hoření (tzv. klepání). Pomoci benzínovému turbomotoru, aby k němu nedošlo, můžete i tím, že natankujete benzín s vyšším oktanovým číslem. Čím je oktanové číslo vyšší, tím je palivo k detonačnímu hoření méně náchylné.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda odhalila jméno pro nový kompaktní model

Před několika dny automobilka Škoda ukázala siluetu připravovaného kompaktního modelu, jenž má nahradit současný model Rapid , a teď už je známé i jméno, které chystaná novinka dostane. Na zádi se objeví nápis Scala. Název pochází z latinského slova „scala”, které lze přeložit jako „schody” neb...

číst dále

Před 150 lety se narodil spoluzakladatel Škody Václav Klement

Před 150 lety, 16. října 1868, se ve středočeském městě Velvary narodil Václav Klement, spoluzakladatel současné automobilky ŠKODA AUTO. Václav Klement se zasloužil také o expanzi značky na domácím trhu i v zahraničí. Byl velice schopný manažer a neustupoval z realizace vysokých cílů, které si k...

číst dále

Volkswagen Užitkové vozy představil pět elektrických modelů

Volkswagen Užitkové vozy se zaměřil na elektrifikaci lehkých užitkových automobilů. Na 69. veletrhu IAA Užitkové vozy, který se konal na konci září v Hannoveru, představila specializovaná divize Volkswagenu pět nových vozidel s nulovými emisemi. Začíná tak budovat pevné základy elektrické mobi...

číst dále

Z našeho Instagramu

Autocentrum Jan Šmucler
V rámci programu “Šmucler profi” převzala Desinsekta s.r.o. 7 krásných užitkových vozů #volkswagen s originálními spz. Co říkáte na Myšáka 007? Pochytá všechny myšáky? 🐹 . . . . . . #vwuzitkove #vw #volkswagencz #volkswagenczech #vwtransporter #volkswagentransporter #car #cars #auto #instacar #carphotos #transporter
Autocentrum Jan Šmucler
Nástupce Rapidu má jméno. Můžete se začít těšit na nový model @skodacr #SCALA! 🚙💙
Autocentrum Jan Šmucler
Nepřehlédnutelná a stylová nová @skodacr Fabia 🚘 Bezpečnost, styl, moderní technologie a dostatek místa pro všechny. 👨‍👩‍👧‍👦 #skodafabia . . . . . #fabia #fabiacombi #skodaauto #skodafan #skodaworld #skodacr #autocentrum #autocentrumjansmucler #auto #car #cars #instacar
Autocentrum Jan Šmucler
Naftová "vé-šestka", 150 kW a pohon všech kol... Vyberte si svůj Amarok v Plzni nebo v Horšovském Týně. #volkswgencz . . . . . . #volkswagen #volkswagens #vw #vwamarokv6 #vwamarok #vwclubcz #carpic #carpictures #suv #pickup #volkswagenczech #amarokers #amarokoffroad #offroad4x4 #offroadcz #offroading #tdi #tdipower
Autocentrum Jan Šmucler
První fotografie z letošní Auto Moto Show 2018 jsou tu! 😍 Děkujeme všem, kteří na letiště Staňkov dorazili. Jak se vám akce líbila? Nestyďte se a napište nám o tom. 😊 . . . . . . #ams2018 #seatcz #volkswagencz #hondacz #skodacz #auto #car #cars
Autocentrum Jan Šmucler
#volkswagen Arteon v téhle barvě prostě stojí za to 😍 . . . . . . #volkswagens #arteon #vw #vwarteon #volkswagenarteon #arteonrline #auto #car #volkswagencz #vwclubcz #carpic #carpictures
více zábavy na našem Instagramu




© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl