www.smucler.cz

DSG - Dvouspojková automatická převodovka

2. 1. 2017

Automatická převodovka DSG je moderní převodovka, u které je měnič točivého momentu nahrazen dvěma spojkami. Automatické převodovky známe teprve od 80. let minulého století a rozhodně se nejednalo o žádné rychlé dvouspojkové modely. V moderních automatických převodovkách je spousta elektroniky a senzorů, z kterých řídící jednotka vyhodnocuje data. Řídící jednotka je schopná poznat jízdní styl řidiče a stav vozidla, následně předpřipraví stupně, který bude s největší pravděpodobností zařazený a při nutnosti přeřazení zařadí rychlostní stupeň. Přepínání spojek umožňuje rychlé přeřazení, takže vůz táhne soustavně a nedochází k prodlevám mezi řazením, jako je tomu u manuální převodovky.

Vyšší spotřeba s DSG?

Automatické dvouspojkové převodovky DSG se rozdělují na 6 a 7stupňové. Často slýcháme od našich zákazníků obavy, že automatická převodovka má minimálně o litr vyšší spotřebu, než převodovka manuální. Obavy jsou oprávněné, ale zvýšená spotřeba se týká především 6stupňové převodovky, u které se může spotřeba vyšplhat doopravdy až o víc než jeden litr paliva na 100 kilometrů.

U převodovek DSG se sedmi stupni (DSG7) to ale neplatí. U naftových pohonných jednotek je spotřeba stejná nebo jen nepatrně vyšší, u benzínových motorů s převodovkou DSG je spotřeba dokonce o několik procent nižší. Těchto skvělých výsledků je dosaženo použitím suchých spojek (převodovek bez olejové náplně), ale také značným rozvojem elektroniky a řídících jednotek.

DSG za jízdy

Jak jsme si vysvětlili hned na začátku, elektronika pozná styl řidičovy jízdy, a podle toho automaticky volí následující rychlostní stupně. Pokud vůz zrychluje na čtvrtém stupni, DSG si připraví stupeň pátý. Při plynulém zrychlení je tak automatická spojka rychlá, a to poskytuje řidiči velký komfort, což je výhodu oproti vozům s manuální převodovkou.

Pokud jde o náhlé změny jízdního stylu, převodovka je o něco pomalejší. Jedná se zejména o pomalé zrychlování a následné prudké zrychlení. V případě, že máte zařazený čtvrtý rychlostní stupeň, převodovka si připraví stupeň pátý. Při prudkém sešlápnutí plynu ale převodovka musí podřadit na stupeň třetí a to chvilku trvá. Pořád jsou ale časy mezi přeřazeními znatelně kratší, než u manuálních převodovek.

Režimy převodovky

Dvouspojková převodovka DSG se v mnoha ohledech podobá klasické automatické převodovce, jen je podstatně rychlejší na změny rychlostí. Páka převodovky nabízí standardní jízdní režimy D (Drive) pro běžnou jízdu a sportovní režim S (Sport). Režim “Sport” dovolí převodovce točit motor do vyšších otáček, takže se například v zatáčce nemůže stát, že by převodovka před výjezdem a akcelerací zařadila na vyšší rychlostní stupeň a “pohřbila” tak dobrou reakci na plyn a následné zrychlení.

Dále by vás mohlo zajímat

V Mladé Boleslavi začala výroba modelu Scala

V Mladé Boleslavi, v hlavním výrobním závodě značky Škoda, dnes sjel z montážní linky první vůz nového modelu Scala . Kompaktní hatchback se v Mladé Boleslavi nejen vyrábí, ale byl zde také navržen a vyvinut. Scala je prvním modelem značky, který využívá platformu MQB-A0 koncernu Volkswagen. ...

číst dále

Touareg dostal dva nové motory. Vrcholem je čtyřlitrový osmiválec!

Volkswagen rozšiřuje nabídku motorů pro třetí generací Touaregu, který si během necelého roku na trhu získal velkou přízeň zákazníků a také několik prestižních ocenění. Pochlubit se může například pěti hvězdičkami v hodnocení bezpečnosti organizace Euro NCAP nebo vítězstvím v anketě Auto r...

číst dále

Škoda odhaluje siluetu a jméno nového crossoveru

Automobilka Škoda pokračuje v rozšiřování nabídky SUV modelů. Již brzy představí nový crossover, který naváže na úspěšné modely Kodiaq a Karoq . Světovou premiéru si nový model odbude na autosalonu v Ženevě, která se koná v termínu od 5. do 17. března. Ještě před oficiálním představením voz...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2019 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl