www.smucler.cz

DSG – Dvouspojková automatická převodovka

2. 1. 2017

Automatická převodovka DSG (Direct Shift Gearbox) je moderní převodovka, u které je měnič točivého momentu nahrazen dvěma spojkami. Automatické převodovky známe teprve od 80. let minulého století a rozhodně se nejednalo o žádné rychlé dvouspojkové modely. V moderních automatických převodovkách je spousta elektroniky a senzorů, z kterých řídící jednotka vyhodnocuje data. Řídící jednotka je schopná poznat jízdní styl řidiče a stav vozidla, následně předpřipraví stupně, který bude s největší pravděpodobností zařazený a při nutnosti přeřazení zařadí rychlostní stupeň. Přepínání spojek umožňuje rychlé přeřazení, takže vůz táhne soustavně a nedochází k prodlevám mezi řazením, jako je tomu u manuální převodovky.

Vyšší spotřeba s DSG?

Automatické dvouspojkové převodovky DSG se rozdělují na 6 a 7stupňové. Často slýcháme od našich zákazníků obavy, že automatická převodovka má minimálně o litr vyšší spotřebu, než převodovka manuální. Obavy jsou oprávněné, ale zvýšená spotřeba se týká především 6stupňové převodovky, u které se může spotřeba vyšplhat doopravdy až o víc než jeden litr paliva na 100 kilometrů.

U převodovek DSG se sedmi stupni (DSG7) to ale neplatí. U naftových pohonných jednotek je spotřeba stejná nebo jen nepatrně vyšší, u benzínových motorů s převodovkou DSG je spotřeba dokonce o několik procent nižší. Těchto skvělých výsledků je dosaženo použitím suchých spojek (převodovek bez olejové náplně), ale také značným rozvojem elektroniky a řídících jednotek.

DSG za jízdy

Jak jsme si vysvětlili hned na začátku, elektronika pozná styl řidičovy jízdy, a podle toho automaticky volí následující rychlostní stupně. Pokud vůz zrychluje na čtvrtém stupni, DSG si připraví stupeň pátý. Při plynulém zrychlení je tak automatická spojka rychlá, a to poskytuje řidiči velký komfort, což je výhodu oproti vozům s manuální převodovkou.

Pokud jde o náhlé změny jízdního stylu, převodovka je o něco pomalejší. Jedná se zejména o pomalé zrychlování a následné prudké zrychlení. V případě, že máte zařazený čtvrtý rychlostní stupeň, převodovka si připraví stupeň pátý. Při prudkém sešlápnutí plynu ale převodovka musí podřadit na stupeň třetí a to chvilku trvá. Pořád jsou ale časy mezi přeřazeními znatelně kratší, než u manuálních převodovek.

Režimy převodovky

Dvouspojková převodovka DSG se v mnoha ohledech podobá klasické automatické převodovce, jen je podstatně rychlejší na změny rychlostí. Páka převodovky nabízí standardní jízdní režimy D (Drive) pro běžnou jízdu a sportovní režim S (Sport). Režim “Sport” dovolí převodovce točit motor do vyšších otáček, takže se například v zatáčce nemůže stát, že by převodovka před výjezdem a akcelerací zařadila na vyšší rychlostní stupeň a “pohřbila” tak dobrou reakci na plyn a následné zrychlení.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda Kamiq si v testech bezpečnosti vybourala pět hvězdiček

Škoda Kamiq se podrobila testům nezávislé organizace Euro NCAP a odváží si nejvyšší možné hodnocení v podobě pěti hvězdiček. První městské SUV značky se tak zařadilo mezi nejbezpečnější vozy ve své třídě. Výborného hodnocení dosáhla například v ochraně dospělých cestujících či cyklistů. Test...

číst dále

CUPRA Tavascan Concept: Vize elektrické budoucnosti

Exkluzivní španělská automobilka CUPRA představuje nový koncept, který je jejím prvním silničním vozem s čistě elektrickým pohonem. Tvar kombinuje siluetu čtyřdveřového crossoveru s mohutným vzhledem SUV a elegancí sportovního kupé. Studie dostala název CUPRA Tavascan Concept podle obce v Pyrene...

číst dále

CUPRA ukázala interiér svého elektrického konceptu

CUPRA zanedlouho představí koncepční elektromobil, který se stane prvním silničním vozem s čistě elektrickým pohonem této exkluzivní španělské značky. Koncept s odvážným vzhledem ukáže, jak moc se mohou změnit automobily v nepříliš vzdálené budoucnosti. Zaujmout má především výjimečnou kombinací...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2019 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl