www.smucler.cz

DSG – Dvouspojková automatická převodovka

2. 1. 2017

Automatická převodovka DSG (Direct Shift Gearbox) je moderní převodovka, u které je měnič točivého momentu nahrazen dvěma spojkami. Automatické převodovky známe teprve od 80. let minulého století a rozhodně se nejednalo o žádné rychlé dvouspojkové modely. V moderních automatických převodovkách je spousta elektroniky a senzorů, z kterých řídící jednotka vyhodnocuje data. Řídící jednotka je schopná poznat jízdní styl řidiče a stav vozidla, následně předpřipraví stupně, který bude s největší pravděpodobností zařazený a při nutnosti přeřazení zařadí rychlostní stupeň. Přepínání spojek umožňuje rychlé přeřazení, takže vůz táhne soustavně a nedochází k prodlevám mezi řazením, jako je tomu u manuální převodovky.

Vyšší spotřeba s DSG?

Automatické dvouspojkové převodovky DSG se rozdělují na 6 a 7stupňové. Často slýcháme od našich zákazníků obavy, že automatická převodovka má minimálně o litr vyšší spotřebu, než převodovka manuální. Obavy jsou oprávněné, ale zvýšená spotřeba se týká především 6stupňové převodovky, u které se může spotřeba vyšplhat doopravdy až o víc než jeden litr paliva na 100 kilometrů.

U převodovek DSG se sedmi stupni (DSG7) to ale neplatí. U naftových pohonných jednotek je spotřeba stejná nebo jen nepatrně vyšší, u benzínových motorů s převodovkou DSG je spotřeba dokonce o několik procent nižší. Těchto skvělých výsledků je dosaženo použitím suchých spojek (převodovek bez olejové náplně), ale také značným rozvojem elektroniky a řídících jednotek.

DSG za jízdy

Jak jsme si vysvětlili hned na začátku, elektronika pozná styl řidičovy jízdy, a podle toho automaticky volí následující rychlostní stupně. Pokud vůz zrychluje na čtvrtém stupni, DSG si připraví stupeň pátý. Při plynulém zrychlení je tak automatická spojka rychlá, a to poskytuje řidiči velký komfort, což je výhodu oproti vozům s manuální převodovkou.

Pokud jde o náhlé změny jízdního stylu, převodovka je o něco pomalejší. Jedná se zejména o pomalé zrychlování a následné prudké zrychlení. V případě, že máte zařazený čtvrtý rychlostní stupeň, převodovka si připraví stupeň pátý. Při prudkém sešlápnutí plynu ale převodovka musí podřadit na stupeň třetí a to chvilku trvá. Pořád jsou ale časy mezi přeřazeními znatelně kratší, než u manuálních převodovek.

Režimy převodovky

Dvouspojková převodovka DSG se v mnoha ohledech podobá klasické automatické převodovce, jen je podstatně rychlejší na změny rychlostí. Páka převodovky nabízí standardní jízdní režimy D (Drive) pro běžnou jízdu a sportovní režim S (Sport). Režim “Sport” dovolí převodovce točit motor do vyšších otáček, takže se například v zatáčce nemůže stát, že by převodovka před výjezdem a akcelerací zařadila na vyšší rychlostní stupeň a “pohřbila” tak dobrou reakci na plyn a následné zrychlení.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda Kamiq vyhrála ocenění Golden Steering Wheel

Automobilový časopis Auto Bild a nedělník Bild am Sonntag udělily modelu Škoda Kamiq ocenění Golden Steering Wheel v kategorii „Nejlepší automobil do 25 000 Eur”. Ocenění Golden Steering Wheel je prestižní evropskou automobilovou cenou. Odborná porota u modelu Kamiq ocenila především jeho nads...

číst dále

Světová premiéra nové generace modelu Octavia

Konečně jsme se dočkali. Dnes proběhla premiéra čtvrté generace modelu Škoda Octavia . Premiéry, která se odehrála ve Veletržním paláci v sídle Národní galerie Praha, se zúčastnilo 700 diváků včetně mnoha čestných hostů. Nejoblíbenější model značky přijel na pódium za doprovodu skladby „Opus ...

číst dále

Skici ukazují interiér čtvrté generace modelu Octavia

Čtvrtá generace modelu Škoda Octavia se představí již za několik dní. Ještě před premiérou však automobilka postupně zveřejňuje náznaky toho, jak bude novinka vypadat. Nejdříve zveřejnila fotografie maskované verze Combi , a to včetně technické specifikace a informací o výbavě. Poté jsme se d...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2019 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl