DSG - Dvouspojková automatická převodovka

2. 1. 2017

Automatická převodovka DSG je moderní převodovka, u které je měnič točivého momentu nahrazen dvěma spojkami. Automatické převodovky známe teprve od 80. let minulého století a rozhodně se nejednalo o žádné rychlé dvouspojkové modely. V moderních automatických převodovkách je spousta elektroniky a senzorů, z kterých řídící jednotka vyhodnocuje data. Řídící jednotka je schopná poznat jízdní styl řidiče a stav vozidla, následně předpřipraví stupně, který bude s největší pravděpodobností zařazený a při nutnosti přeřazení zařadí rychlostní stupeň. Přepínání spojek umožňuje rychlé přeřazení, takže vůz táhne soustavně a nedochází k prodlevám mezi řazením, jako je tomu u manuální převodovky.

Vyšší spotřeba s DSG?

Automatické dvouspojkové převodovky DSG se rozdělují na 6 a 7stupňové. Často slýcháme od našich zákazníků obavy, že automatická převodovka má minimálně o litr vyšší spotřebu, než převodovka manuální. Obavy jsou oprávněné, ale zvýšená spotřeba se týká především 6stupňové převodovky, u které se může spotřeba vyšplhat doopravdy až o víc než jeden litr paliva na 100 kilometrů.

U převodovek DSG se sedmi stupni (DSG7) to ale neplatí. U naftových pohonných jednotek je spotřeba stejná nebo jen nepatrně vyšší, u benzínových motorů s převodovkou DSG je spotřeba dokonce o několik procent nižší. Těchto skvělých výsledků je dosaženo použitím suchých spojek (převodovek bez olejové náplně), ale také značným rozvojem elektroniky a řídících jednotek.

DSG za jízdy

Jak jsme si vysvětlili hned na začátku, elektronika pozná styl řidičovy jízdy, a podle toho automaticky volí následující rychlostní stupně. Pokud vůz zrychluje na čtvrtém stupni, DSG si připraví stupeň pátý. Při plynulém zrychlení je tak automatická spojka rychlá, a to poskytuje řidiči velký komfort, což je výhodu oproti vozům s manuální převodovkou.

Pokud jde o náhlé změny jízdního stylu, převodovka je o něco pomalejší. Jedná se zejména o pomalé zrychlování a následné prudké zrychlení. V případě, že máte zařazený čtvrtý rychlostní stupeň, převodovka si připraví stupeň pátý. Při prudkém sešlápnutí plynu ale převodovka musí podřadit na stupeň třetí a to chvilku trvá. Pořád jsou ale časy mezi přeřazeními znatelně kratší, než u manuálních převodovek.

Režimy převodovky

Dvouspojková převodovka DSG se v mnoha ohledech podobá klasické automatické převodovce, jen je podstatně rychlejší na změny rychlostí. Páka převodovky nabízí standardní jízdní režimy D (Drive) pro běžnou jízdu a sportovní režim S (Sport). Režim “Sport” dovolí převodovce točit motor do vyšších otáček, takže se například v zatáčce nemůže stát, že by převodovka před výjezdem a akcelerací zařadila na vyšší rychlostní stupeň a “pohřbila” tak dobrou reakci na plyn a následné zrychlení.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda stále chce vyrábět levný vůz pro indický trh

Nedávné námluvy automobilky  Škoda s indickou automobilkou Tata Motors sice nedopadly úspěšně, když společnosti ukončily jednání o partnerství , jehož cílem měla být výroba levného automobilu určeného především pro indický trh, ale tyto plány rozhodně zcela nepohřbila. Volkswagen totiž chce ...

číst dále

Škoda Karoq je konečně v prodeji!

Dnes oficiálně začal prodej nového modelu mladoboleslavské automobilky v České republice. Je to právě nové SUV Karoq , které se po dlouhém čekání konečně dočkalo uvedení do prodeje. Karoq již prošel předprodejní fází, která byla velmi úspěšná, a lze tak předpokládat, že zájem o tento nový model...

číst dále

Volkswagen investuje do elektrických pohonů pro užitková vozidla

Volkswagen Group vidí budoucnost v pohonu pomocí elektrické energie, a tak už neplánuje nabízet s elektrickým pohonem pouze osobní vozy, ale elektromotry by měly dostat také užitkové a nákladní vozy a autobusy. Elektrické pohony v nákladních vozidlech a autobusech, které má na starosti divize Vo...

číst dále
© 2017 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl