www.smucler.cz

TSI - Benzínové motory s turbem

7. 3. 2017

TSI je zkratkou tří anglických slov - Twincharged Stratified Injection. Jedná se o zkratku, která označuje přeplňované benzínové motory s technologií přímého vstřikování paliva. Označení TSI je využíváno v podstatě u všech benzínových pohonných jednotek z koncernu Volkswagen. Motory TSI jsou stavěny podle pravidel downsizingu - vysoký výkon získaný z malého objemu motoru.

Historie TSI

První motor s označením TSI vykoukl na svět v roce 2005 a jednalo se o motor s objemem 1,4 litru. Tento agregát se označoval FSI a byl zvláštní především dvojím přeplňováním. Díky dvojitému přeplňování dosahoval motor stejného výkonu, jako pohonné jednotky s objemem kolem 2,3 litru. A ještě k tomu se spotřebou nižší přibližně o 20 procent.

Pod označením TSI prodával Volkswagen celé tři roky pouze jeden přeplňovaný motor. Od roku 2008 se v sortimentu objevily motory TSI, ale naprosto jiné konstrukce. Motory totiž měly jen jedno turbodmychadlo. Díky přímému vstřikování tak měl motor vyšší účinnost, nižší spotřebu a také produkoval méně emisí.

Po nástupu nové generace motorů TSI s platformou MQB v roce 2012 byly motory nakloněny o 12 stupňů vzad a konstrukce byla opět kompletně přepracována. Stále se tedy jednalo o motor TSI, ale již třetí, naprosto odlišné konstrukce. Právě od příchodu platformy MQB se motory začaly modernizovat a objemy motorů se rozšířily skrz celou nabídku vozů koncernu.

Objemy motorů TSI

Pohonné jednotky TSI najdeme v dnešních vozech v objemu od jednoho do pěti litrů, přičemž koncern nabízí momentálně motory s objemy 1 - 2 litry. Výkony těchto motorů se pohybují mezi 70 a 221 kW, což vzhledem k objemu rozhodně není málo.

V rámci downsizingu můžeme očekávat změnu v nabídce motorů. Z aktuálních objemů 1,0 - 1,2 - 1,4 - 1,8 a 2,0 TSI by se objemy nabízených motorů měly změnit na 1,0 - 1,5 - 2,0 TSI.

Jízdní vlastnosti s motory TSI

Motory TSI se vyznačují plynulým chodem ve velkém rozpětí otáček. Pokud se budeme bavit dnes pravděpodobně o nejběžnějším motoru - 1,2 TSI (63 kW), záběr motoru je opravdu široký. Úsporné jízdy lze docílit při pomalejší jízdě v rozpětí otáček 1 500 - 2 200, přičemž turbodmychadlo zabírá u hranice 1 800 otáček za minutu. Pohonný agregát pak můžete točit přibližně do 3 500 otáček za minutu, turbo zde ale značně povadá. Ideální rozsah otáček je tak 1 800 - 2 800. I s malým motorem můžete jezdit v rychlostech kolem 150 km/h za přijatelnou spotřebu.

Spotřeba motorů se pak pohybuje podle jejich objemu. U “jednadvojky” v nejslabší specifikaci lze jezdit mezi pěti a sedmi litry, u té nejsilnější verze s 206 kilowatty bude pak rozdíl ve spotřebě oproti nejslabšímu motoru znatelný.

V porovnání s atmosférickými motory jsou agregáty TSI úspornější, zátah je dostupný již od nižších otáček a jsou také tišší. TDI motory jsou pak přeplňované naftové motory, u nichž jsou otáčky ještě nižší, než u motoru TSI, zátah je dostupný ještě od nižších otáček, ale jsou naopak hlučnější než motory TSI a někdy i než motory atmosférické.

Dále by vás mohlo zajímat

Šmucler TV - 25. díl

Sezóna jedné stopy je v plném proudu, proto se podíváme na náš motosalon značky Honda a vyzpovídáme naši prodejkyni Káťu.

číst dále

Šmucler TV - 24. díl

Tipy a triky, jak fotit auta, od našeho dvorního fotografa Petra Ježka.

číst dále

Škoda Enyaq iV – První čistě elektrické SUV značky

Připravovaný model Škoda Enyaq iV je důležitým krokem při plnění strategie v oblasti elektromobility automobilky Škoda. Jedná se o první sériový vůz značky, který je postavený na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Mezi jeho charakteristické vlastnosti patří vel...

číst dále

Z našeho Instagramu

Autocentrum Jan Šmucler
Auto, které bude vždycky určovat trendy. A vy můžete také. Bez ohledu na to, jaká jste generace, stejně jako on. Nový #golf čeká! ⛳ 🚘
Autocentrum Jan Šmucler
Spolehlivý motor, 380 l objem zavazadlového prostoru, zvučné jméno. To je nový @volkswagen #golf. Kdo z vás ho přijede omrknout? 👍💣
Autocentrum Jan Šmucler
Volkswagen #golf je legenda, ikona, zkrátka pojem. Přijeďte se k nám podívat na nadčasový design a vyzkoušet jízdní vlastnosti. Co vy a Golf? 🤔👍
Autocentrum Jan Šmucler
Ještě jednou novinka, ŠKODA #ENYAQiV! Pět výkonových variant, pohon všech kol, plně elektrické SUV. Navíc zcela první. Kdo už se nemůže dočkat, až mu pohlédne do očí? 💚👁️
Autocentrum Jan Šmucler
První plně elektrické SUV z Mladé Boleslavi se pomalu ukazuje světu. Zatím maskovaně, ale brzy jej odhalíme! 💚😍 . . . . . . #skoda #skodaenyaq #enyaq #eauto #emobility #newmobility #erlk #suv #spotted #automotorsport #SKODA #skodaauto #skodaenyaq #skoda #electriccars #cars #skodazone #skodagram #skodalove #skodaclub #skodavrs #skodars #skodaauto #skodacr #skodaworld #instagram #insta #life
Autocentrum Jan Šmucler
Už se blíží! Nová @skodacr ENYAQ iV míří k nám. Těšíte se? 🚘💚 . . . . . . #skoda #skodaenyaq #enyaq #eauto #emobility #newmobility #erlk #suv #spotted #automotorsport #SKODA #skodaauto #skodaenyaq #skoda #electriccars #cars #skodazone #skodagram #skodalove #skodaclub #skodavrs #skodars #skodaauto #skodacr #skodaworld #instagram #insta #life
více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl