www.smucler.cz

TDI - Naftové motory s turbem

14. 12. 2016

Označení motorů TDI je platné pro přeplňované vznětové motory s přímým vstřikováním u koncernu Volkswagen. Dříve se používaly motory SDI, což byly motory stejné konstrukce, byly ovšem bez turbodmychadla a disponovaly nižším výkonem. Oproti motorům bez turba se vstřikuje palivo u motorů TDI přímo do válců. Díky tomu je palivo lépe rozprášeno a společně s ideální dobou vstřiku za pomoci řídící jednotky jsou motory výkonnější a mají nižší spotřebu paliva.

Historie motorů TDI

Úplně prvním vozem s přeplňovaným vznětovým motorem byl v květnu roku 1986 Fiat Croma 1,9 TDI.D 154. Jednalo se o přeplňovaný naftový motor s objemem 1929 cm3 a výkonem 66 kW. Na podzim roku 1989 se představil řadový pětiválec ve voze Audi 100. Motor měl objem 2,5 litru a 88 kW, dokázal jet rychlostí téměř 200 km za hodinu a jeho spotřeba byla pouze 5,7 litru / 100 km.

V roce 1993 se do třetí generace lidového Golfu dostal motor 1,9 TDI s výkonem 66 kW, u kterého následovala modernizace a nasazení jiného turba - vznikla tak silnější verze s 81 kW. Obě varianty se pak od roku 1996 montovaly do první generace Škody Octavia nebo SEATu Toledo.

Prozatím nejmenší naftový motor TDI byl osazovaný do modelu VW Lupo 3L - disponoval obsahem 1,2 litru, výkonem 45 kW a měl nízkou spotřebu - 3 litry na 100 km. Postupem času se motory zmodernizovaly a dostaly se až na objemy kolem pěti litrů a 10 válců. Motor 5,0 V10 TDI byl montovaný například do modelu VW Touareg nebo VW Phaeton. Kvůli emisním normám bylo ale nutné desetiválec nahradit o něco menším osmiválcem 4,2 V8 TDI.

Motory TDI se objevily i v závodních vozech - pravděpodobně nejsilnější naftový přeplňovaný motor můžeme nají ve voze Audi R10 TDI s dvanácti válci a výkonem 480 kW (654 koní).

zdní vlastnosti a spotřeba motorů TDI

Vznětové přeplňované motory se vyznačují zátahem již od nízkých otáček a nízkou spotřebou. U běžných objemů (1,4 - 2,0 litru) lze jezdit mezi 4 a 7 litry na 100 km, a to jak ve městě, tak po dálnici. Naftové motory jsou o něco těžší a dražší než benzínová TSIčka, takže u malých vozů mohou zkrátit životnost součástí přední nápravy a zvednout cenu vozu o několik desítek tisíc.

Dále by vás mohlo zajímat

Šmucler TV - 31. díl

Magic Seats, hybrid, nový infotainment a prostorný interiér. To je nová Honda Jazz Crosstar.

číst dále

Aditivní výroba posouvá limity při vývoji a výrobě vozů

Aditivní výroba je moderní způsob výroby dílů v mnoha různých oblastech. Díky aditivní výrobě je možné vyrábět díly bez použití forem, prakticky eliminuje omezení z hlediska konstrukce a designu a navíc je u řady výrobků několikrát rychlejší oproti běžné výrobě. Možnosti využití této technologie...

číst dále

Jízda modelu Škoda Enyaq iV v číslech

Příchod nového modelu Škoda Enyaq iV znamená velký krok pro značku Škoda v oblasti elektromobility. Jde o první sériově vyráběný model značky postavený na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Nabízí typické přednosti vozů značky Škoda, jako je velkorysá nabídka p...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl