TDI - Naftové motory s turbem

14. 12. 2016

Označení motorů TDI je platné pro přeplňované vznětové motory s přímým vstřikováním u koncernu Volkswagen. Dříve se používaly motory SDI, což byly motory stejné konstrukce, byly ovšem bez turbodmychadla a disponovaly nižším výkonem. Oproti motorům bez turba se vstřikuje palivo u motorů TDI přímo do válců. Díky tomu je palivo lépe rozprášeno a společně s ideální dobou vstřiku za pomoci řídící jednotky jsou motory výkonnější a mají nižší spotřebu paliva.

Historie motorů TDI

Úplně prvním vozem s přeplňovaným vznětovým motorem byl v květnu roku 1986 Fiat Croma 1,9 TDI.D 154. Jednalo se o přeplňovaný naftový motor s objemem 1929 cm3 a výkonem 66 kW. Na podzim roku 1989 se představil řadový pětiválec ve voze Audi 100. Motor měl objem 2,5 litru a 88 kW, dokázal jet rychlostí téměř 200 km za hodinu a jeho spotřeba byla pouze 5,7 litru / 100 km.

V roce 1993 se do třetí generace lidového Golfu dostal motor 1,9 TDI s výkonem 66 kW, u kterého následovala modernizace a nasazení jiného turba - vznikla tak silnější verze s 81 kW. Obě varianty se pak od roku 1996 montovaly do první generace Škody Octavia nebo SEATu Toledo.

Prozatím nejmenší naftový motor TDI byl osazovaný do modelu VW Lupo 3L - disponoval obsahem 1,2 litru, výkonem 45 kW a měl nízkou spotřebu - 3 litry na 100 km. Postupem času se motory zmodernizovaly a dostaly se až na objemy kolem pěti litrů a 10 válců. Motor 5,0 V10 TDI byl montovaný například do modelu VW Touaregnebo VW Phaeton. Kvůli emisním normám bylo ale nutné desetiválec nahradit o něco menším osmiválcem 4,2 V8 TDI.

Motory TDI se objevily i v závodních vozech - pravděpodobně nejsilnější naftový přeplňovaný motor můžeme nají ve voze Audi R10 TDI s dvanácti válci a výkonem 480 kW (654 koní).

zdní vlastnosti a spotřeba motorů TDI

Vznětové přeplňované motory se vyznačují zátahem již od nízkých otáček a nízkou spotřebou. U běžných objemů (1,4 - 2,0 litru) lze jezdit mezi 4 a 7 litry na 100 km, a to jak ve městě, tak po dálnici. Naftové motory jsou o něco těžší a dražší než benzínová TSIčka, takže u malých vozů mohou zkrátit životnost součástí přední nápravy a zvednout cenu vozu o několik desítek tisíc.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda začala stavět novou lakovnu v Mladé Boleslavi

Automobilka Škoda před několika dny začala s výstavbou nové lakovny ve výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Základní kámen lakovny položili M ichael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda za oblast výroby a logistiky, Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti Škoda za oblast lids...

číst dále

Prodáváme i servisujeme elektromobily Volkswagen

Víte, že prodáváme a servisujeme elektromobily Volkswagen ? A víte, že jsme jediní v Plzeňském kraji? Pokud chcete ušetřit tisíce korun ročně za náklady na palivo a jezdit bez starostí, přijďte k nám a zjistěte o elektromobilech více informací. Objevte nové elektromobily s označením GTE, e-U...

číst dále

Digitální přístrojový panel

Digitální přístrojový panel, zvaný také Active Info Display, je moderní náhradou klasických analogových přístrojů s malou informační obrazovkou. Digitální přístrojový štít přináší řidiči mnohem více informací a výhodou je také to, že jsou zobrazeny přehledně, takže neodvádí řidičovu pozornost. ...

číst dále
© 2017 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl