Šmucler TV - 46. díl
2. 3. 2021
V tomto díle vám Vašek s Kubou představí showroom značek SEAT a CUPRA.
14. 12. 2016
Označení motorů TDI je platné pro přeplňované vznětové motory s přímým vstřikováním u koncernu Volkswagen. Dříve se používaly motory SDI, což byly motory stejné konstrukce, byly ovšem bez turbodmychadla a disponovaly nižším výkonem. Oproti motorům bez turba se vstřikuje palivo u motorů TDI přímo do válců. Díky tomu je palivo lépe rozprášeno a společně s ideální dobou vstřiku za pomoci řídící jednotky jsou motory výkonnější a mají nižší spotřebu paliva.
Úplně prvním vozem s přeplňovaným vznětovým motorem byl v květnu roku 1986 Fiat Croma 1,9 TDI.D 154. Jednalo se o přeplňovaný naftový motor s objemem 1929 cm3 a výkonem 66 kW. Na podzim roku 1989 se představil řadový pětiválec ve voze Audi 100. Motor měl objem 2,5 litru a 88 kW, dokázal jet rychlostí téměř 200 km za hodinu a jeho spotřeba byla pouze 5,7 litru / 100 km.
V roce 1993 se do třetí generace lidového Golfu dostal motor 1,9 TDI s výkonem 66 kW, u kterého následovala modernizace a nasazení jiného turba - vznikla tak silnější verze s 81 kW. Obě varianty se pak od roku 1996 montovaly do první generace Škody Octavia nebo SEATu Toledo.
Prozatím nejmenší naftový motor TDI byl osazovaný do modelu VW Lupo 3L - disponoval obsahem 1,2 litru, výkonem 45 kW a měl nízkou spotřebu - 3 litry na 100 km. Postupem času se motory zmodernizovaly a dostaly se až na objemy kolem pěti litrů a 10 válců. Motor 5,0 V10 TDI byl montovaný například do modelu VW Touareg nebo VW Phaeton. Kvůli emisním normám bylo ale nutné desetiválec nahradit o něco menším osmiválcem 4,2 V8 TDI.
Motory TDI se objevily i v závodních vozech - pravděpodobně nejsilnější naftový přeplňovaný motor můžeme nají ve voze Audi R10 TDI s dvanácti válci a výkonem 480 kW (654 koní).
Vznětové přeplňované motory se vyznačují zátahem již od nízkých otáček a nízkou spotřebou. U běžných objemů (1,4 - 2,0 litru) lze jezdit mezi 4 a 7 litry na 100 km, a to jak ve městě, tak po dálnici. Naftové motory jsou o něco těžší a dražší než benzínová TSIčka, takže u malých vozů mohou zkrátit životnost součástí přední nápravy a zvednout cenu vozu o několik desítek tisíc.
2. 3. 2021
V tomto díle vám Vašek s Kubou představí showroom značek SEAT a CUPRA.
22. 2. 2021
> CUPRA Formentor VZ5 má pod kapotou pětiválec 2.5 TSI s výkonem 390 k a točivým momentem 480 N.m, který je pro automobilové nadšence dokonalým ztělesněním sportovních výkonů spalovacího motoru > Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouhých 4,2 sekundy > Exkluzivní 20“ kola CUPRA z lehké...
23. 2. 2021
> Nové varianty City a Style o výkonu 110 kW nabízejí na jedno nabití dojezd cca 350 km podle metodiky WLTP > Verze City s nejmenší sadou akumulátorů (45 kWh) stojí méně než 900 000 Kč > Novinkou je také pětimístná verze Tour 5* s největší akumulátorovou baterií (77 kWh) ...