Velikonoční otevírací doba: od 29. 3. do 1. 4. 2024 ZAVŘENO. 

Vozy Škoda s pohonem 4×4 se nezaleknou žádné výzvy 25.3.2020

Užitečný pohon všech kol 4×4 se u automobilů značky Škoda objevil již v roce 1999. Prvním modelem s pohonem všech kol v nabídce byl model Octavia Combi 4×4. Funkci efektivního pohonu, který funguje zcela automaticky, aktuálně zajišťuje pátá generace elektronicky řízené mezinápravové vícelamelové spojky. Pohon 4×4 se stará o variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu tak, aby zvýšil bezpečnost jízdy na zejména mokré či zasněžené silnici a zajistil trakci na téměř jakémkoliv povrchu.

Od roku 1999, kdy se v nabídce objevila Octavia Combi 4×4, do konce roku 2019 Škoda prodala přes 1 milion vozů s pohonem všech kol. V samotném roce 2019 automobilka celosvětově vyrobila více než 157 000 vozů Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq s pohonem 4×4. Nejpopulárnější je tato varianta pohonu u modelu Škoda Kodiaq, u kterého si ji objednává zhruba 60 % zákazníků.

Promyšlený do posledního detailu

Při běžné přímé jízdě je hnací síla přenášena přední nápravou. V případě, že hrozí ztráta trakce, však elektronicky řízená hydraulická lamelová spojka část točivého momentu automaticky posílá na zadní nápravu, aby trakce zůstala zachována. Pohon 4×4 je propojen s nejdůležitějšími asistenčními systémy, například s protiblokovacím brzdovým systémem  ABS, elektronickou kontrolou stabilizace ESC nebo elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS.

Elektronická řídicí jednotka vyhodnocuje údaje z celé řady senzorů, jako je snímač otáček motoru, snímač polohy plynového pedálu, snímače otáček a natočení kol nebo senzor příčného a podélného zrychlení, a na nastalou jízdní situaci dokáže reagovat v řádu milisekund. Systém si spolehlivě poradí i se ztrátou trakce předních kol, kdy lamelová spojka přenese až 90 % točivého momentu na zadní nápravu. V kritických situacích je pohon schopen přenést až 85 % točivého momentu na jediné kolo.

Připraven vždy, když je třeba

Elektronické systémy pomáhají mj. k udržení jízdní stopy vozu. Například v případě, kdy se při rychlém průjezdu zatáčkou odlehčí vnitřní kolo, se část točivého momentu přenese na protilehlé kolo, a tak pomůže vůz udržet v jízdním pruhu. Další výhodou vozů s pohonem 4×4 oproti vozům s předním pohonem je schopnost táhnout přívěs s až o 25 % vyšší hmotností. Pomáhá také při rychlých rozjezdech nebo rozjezdech na kluzkém povrchu.

Efektivita pohonu 4×4 je patrná i dle příznivé spotřeby paliva. Zadní náprava se totiž připojuje pouze tehdy, když to vyžaduje jízdní situace. Při „plachtění“, nízké zátěži nebo běžné přímé jízdě je veškerá hnací síla přenášena přední nápravou, což přispívá k nižší spotřebě paliva, než kdyby byly neustále poháněny obě nápravy. Jakmile je však potřeba, pohon všech kol je dostupný v okamžiku.