www.smucler.cz

ABS – Protiblokovací brzdový systém

12. 7. 2017

ABS je zkratkou pro protiblokovací brzdový systém. ABS je aktivní systém bezpečnosti vozidla i posádky. Systém zabraňuje zablokování kola při brzdění, a tím také ztráty přilnavosti pneumatiky k vozovce. Velkou výhodou ABS je, že i při jeho zásahu je vůz i nadále ovladatelným.

Princip a funkce ABS

Pokud začneme brzdit, nejvyšší brzdný účinek bude na hranici ztráty přilnavosti pneumatiky k vozovce a přechodu do skluzu pneumatiky a následnému smyku. Právě pro zabránění vzniku smyku při brzdění je tu ABS. Řídící jednotka systému neustále monitoruje momentální rychlost otáčení kol. Pokud dojde ke zrychlení, zpomalení nebo skluzu, řídící jednotka to rozpozná ve zlomku seknudy. Pokud dojde k zastavení otáčení kol nepřirozeně rychle, systém okamžitě vypustí tlak z brzdového systému k zablokovanému kolu a opět ho napustí zpět.

Tento princip se několikrát opakuje, dokud nedojde k úplnému zastavení vozidla nebo roztočení kol do plynulé jízdy. Kola se tedy díky ABS stále částečně otáčí a dříve se pneumatiky se dříve „přichytnou” k vozovce, než by tomu bylo u jejich plného zablokování. ABS je povinný u všech automobilů již ve standardní výbavě.

Požadavky na ABS

ABS musí rozeznat a zjistit stabilitu s ovladatelností vozidla, a to na všech stavech povrchu – musí být tak funkční na suchém, mokrém či zledovatělém povrchu. Přizpůsobení brzdné síly a následné vypouštění a napouštění tlaku v brzdové soustavě musí rychle reagovat na změny adheze vozovky.

Pokud by systém dopustil dlouhé zablokování brzdového systému a pneumatiky přešly na suchý povrch, kde by se měly otáčet, mohlo by dojít k jejich poškození. ABS musí také vhodně reagovat na aquaplaning a musí být naprosto bezchybný.

Rozšíření ABS

Mezi další rozšíření ABS patří například systémy ASR (protiprokluz) a ESP(elektronická stabilizace). V rámci modernizace ABS dochází k vývoji na vyšší tlak brzdového pedálu, jelikož ne všichni řidiči automaticky začínají při smyku brzdit naplno.

ABS se rozšířilo i do další kategorie dopravních prostředků – motocyklů. Od začátku roku 2016 je dle nařízení Evropské unie ABS u motocyklů s objemem nad 125 ccm povinné. Princip ABS je v podstatě stejný jako u automobilů, musí však brát ohled na náklon motocyklu.

Dále by vás mohlo zajímat

Volkswagen T-Cross získal pět hvězdiček v testech bezpečnosti

Novinka z kategorie malých SUV v nabídce Volkswagenu již prošla nárazovými testy organizace Euro NCAP a výsledkem je zisk maximálního počtu pěti hvězdiček. Volkswagen T-Cross dokázal, že vysoká bezpečnost k jeho kvalitám bezesporu patří. T-Cross se veřejnosti představil na podzim loňského ro...

číst dále

Škoda představí modernizovaný Superb a elektrické Citigo

Automobilka Škoda již brzy představí dva nové modely, které se objeví v její nabídce. Světová premiéra modernizovaného modelu Superb a elektrické verze modelu  Citigo proběhne ve čtvrtek 23. května na Mistrovství světa v ledním hokeji IIHF v Bratislavě, tedy v den čtvrtfinálových zápasů. Zají...

číst dále

O elektromobil ID.3 je obrovský zájem

První model nové rodiny ID., který se představí v září ve světové premiéře na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu, se bude jmenovat ID.3. Číslice 3 vyjadřuje, že po modelech Brouk a Golf otevírá Volkswagen třetí velkou kapitolu v segmentu cenově dostupných  kompaktních vozů v historii zn...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2019 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl