www.smucler.cz

Jak správně nabíjet autobaterii?

19. 8. 2017

Autobaterie by měla být v ideálním případě stále zcela nabitá, jinak ztrácí svou kapacitu. O její dobíjení za jízdy se stará alternátor, pokud však váš automobil, případně  motocykl, dlouho stojí na místě, protože s ním z nějakého důvodu nejezdíte, baterie se samovolně pomalu vybíjí. Neprospívají jí ani krátké jízdy, protože se nestihne dobít, dojít může také k poruše dobíjení.

Ve všech takových případech je třeba ji pro udržení kapacity, nebo samotné nastartování, dobít. Pokud jste například nechali stát svůj motocykl celou zimu v nevytápěné garáži bez povšimnutí, je pravděpodobné, že bez dobití baterie nenastartujete. Pokud ji však nedostanete do dobré kondice ani s pomocí kvalitní nabíječky, je na čase se zamýšlet nad tím, jak vybrat novou baterii. V krajních případech, kdy potřebujete rychle odjet, se můžete pokusit nastartovat přes kabely.

Stav dobití baterie

Před nabíjením je dobré si ověřit, jak na tom baterie skutečně je. Existují dva způsoby, jak ji změřit. Buď změříme její  napětí nebo  hustotu elektrolytu. Měření napětí by se mělo provádět alespoň několik hodin po jízdě nebo nabíjení, aby se napětí zcela ustálilo.

Při hodnocení stavu baterie podle napětí musíme nejdříve její napětí změřit. K tomu nám poslouží voltmetr, podle hodnoty napětí, které se zobrazí na displeji, pak vyhodnotíme stav. Pokud je napětí vyšší než 12,6 V, je baterie zcela v pořádku. Při hodnotách 12,4 - 12,6 V není zcela nabitá, ale stále to stačí k nastartování, pokud je však její napětí nižší než 12,4 V je třeba ji okamžitě dobít.

I před měřením hustoty elektrolytu bychom měli několik hodin počkat po jízdě nabo nabíjení. Poté s pomocí hustoměru změříme hustotu a podle její hodnoty určíme stav baterie. Pokud hustota dosahuje hodnoty 1,26 - 1,28 g/cm 3. Hustota v rozmezí 1,24 - 1,25 g/cm 3 značí dostatečné, ale ne úplné, nabití. Pokud hustota klesne pod 1,24 g/cm 3 je nutné dobití baterie.

U starších údržbových baterií je potřeba pravidelně kontrolovat  hladinu elektrolytu,   a pokud se hladina nenachází mezi ryskami doporučeného objemu elektrolytu, musí se doplnit správné množství destilované vody. Elektrody totiž musí být vždy zalité, přesahující hladina elektrolytu by však mohla způsobit to, že vyteče.

Nabíjení

Autobaterii můžeme dobíjet klasickou nebo automatickou nabíječkou. Při nabíjení klasickou nabíječkou se baterie má dobíjet proudem rovnajícím se jedné desetině její kapacity. Pokud je tedy baterie úplně vybitá, bude se nabíjet deset hodin. Poté je třeba ji odpojit, aby nedošlo k jejímu přebití. U klasických údržbových baterií se nesmí nechat zavřené víko, protože při nabíjení v nich vzniká vodík a při jeho hromadění v baterii by se mohlo stát, že exploduje.

Díky automatickým nabíječkám se nemusíme starat o přesnou dobu nabíjení, protože celý proces probíhá tak, aby bylo dosaženo, co nejlepšího nabití. Při připjení baterie na nabíječku vyhodnotí její stav, nabijí ji, a pak se automaticky přepnou do udržovacího režimu. Při něm se dobíjení nepřeruší, ale probíhá jen velmi malým proudem, takže se nemůže stát, že by došlo k jejímu přebití.

Důležité je nezapomenout na to, že při nabíjení gelové nebo AGM baterie se musí použít nabíječka, která je pro tyto technologie určena, jinak dojde k poškození baterie.

Dále by vás mohlo zajímat

Modernizovaná Fabia: První kusy začaly sjíždět z výrobní linky

Automobilka Škoda zahájila v pátek 10.8.2018 výrobu modernizovaného modelu Fabia. Ve výrobním závodě v Mladé Boleslavi sjel z výrobní linky první sériový kus přepracovaného úspěšného modelu. Modernizovaná Fabia má více atraktivní přední a zadní část, dostala LED světlomety a můžete ji vybavit as...

číst dále

Fabia po faceliftu již v prodeji!

Škoda Fabia , druhý nejprodávanější model značky na domácím trhu, se právě dostává do prodeje v modernizované verzi. Při této příležitosti byl představen kompletní ceník a známy jsou také položky sériové a příplatkové výbavy nebo kompletní nabídka motorů. Fabia pro modelový rok 2019 má nejen no...

číst dále

Na scénu přijíždí Škoda Karoq Sportline

Před dvěma dny jsme se dozvěděli první oficiální informace o Karoqu Scout a nyní ho následuje Karoq Sportline . To znamená jediné – na pařížském autosalonu, který se koná v říjnu 2018, Škoda představí hned dvě nová provedení Karoqu – Scout a Sportline . Exkluzivní motorizace Karoq Spor...

číst dále

Z našeho Instagramu

Autocentrum Jan Šmucler
Nechte se pohltit luxusem a pohodlím v interiéru Škody Superb. 👍 #skoda #skodaauto #superb #skodasuperb #interior #skodafan #skodagram #skodacr #car #cars #instacar #auto
Autocentrum Jan Šmucler
Volkswagen Touareg je vskutku elegantním SUV, které si zaslouží pozornost. Takhle úžasně totiž vypadá nejen za ranního světla, ale úplně pořád. 😍 #volkswagen #touareg #vw #vwtouareg #suv #car #cars #luxurycar #auto #elegance
Autocentrum Jan Šmucler
O zastavení Civicu Type R se starají brzdy věhlasného italského výrobce Brembo 💪, které dokáží zkrotit všech 320 koní. 🐎 #honda #civic #typer #civictyper #hondalife #car #cars #instacar #auto #hondagram #hondacars
Autocentrum Jan Šmucler
Užívejte si komfort. Pohodlná sedadla či snadné a intuitivní ovládání – to vše nabízí SEAT Arona. 👌 #seat #seatarona #arona #suv #crossover #tsi #seatlovers #seatcr #seatfans #seatworld #seatlife #car #cars #instacar #auto
Autocentrum Jan Šmucler
Díky pohonu všech kol a výkonu 300 koní si Leon ST Cupra 🏁 hravě poradí v každé situaci. 🌧️❄️ #seat #seatcr #track #seatfans #car #cars #instacar #auto #seatleon #leon #leoncupra #seatleoncupra #cupra #cupra300 #tsi
Autocentrum Jan Šmucler
Octavia Scout se nikdy nezalekne výletu mimo silnice. 🌲 Díky vyšší světlé výšce, krytům důležitých částí podvozku a motoru a pohonu 4x4 vždy dojedete tam, kam potřebujete. 😉 #skoda #skodaauto #octavia #skodaoctavia #octaviascout #skodafan #skodaworld #skodagram #skodacr #car #cars #instacar #auto
více zábavy na našem Instagramu




© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl