www.smucler.cz

Jak správně nabíjet autobaterii?

19. 8. 2017

Autobaterie by měla být v ideálním případě stále zcela nabitá, jinak ztrácí svou kapacitu. O její dobíjení za jízdy se stará alternátor, pokud však váš automobil, případně  motocykl, dlouho stojí na místě, protože s ním z nějakého důvodu nejezdíte, baterie se samovolně pomalu vybíjí. Neprospívají jí ani krátké jízdy, protože se nestihne dobít, dojít může také k poruše dobíjení.

Ve všech takových případech je třeba ji pro udržení kapacity, nebo samotné nastartování, dobít. Pokud jste například nechali stát svůj motocykl celou zimu v nevytápěné garáži bez povšimnutí, je pravděpodobné, že bez dobití baterie nenastartujete. Pokud ji však nedostanete do dobré kondice ani s pomocí kvalitní nabíječky, je na čase se zamýšlet nad tím, jak vybrat novou baterii. V krajních případech, kdy potřebujete rychle odjet, se můžete pokusit nastartovat přes kabely.

Stav dobití baterie

Před nabíjením je dobré si ověřit, jak na tom baterie skutečně je. Existují dva způsoby, jak ji změřit. Buď změříme její  napětí nebo  hustotu elektrolytu. Měření napětí by se mělo provádět alespoň několik hodin po jízdě nebo nabíjení, aby se napětí zcela ustálilo.

Při hodnocení stavu baterie podle napětí musíme nejdříve její napětí změřit. K tomu nám poslouží voltmetr, podle hodnoty napětí, které se zobrazí na displeji, pak vyhodnotíme stav. Pokud je napětí vyšší než 12,6 V, je baterie zcela v pořádku. Při hodnotách 12,4 - 12,6 V není zcela nabitá, ale stále to stačí k nastartování, pokud je však její napětí nižší než 12,4 V je třeba ji okamžitě dobít.

I před měřením hustoty elektrolytu bychom měli několik hodin počkat po jízdě nabo nabíjení. Poté s pomocí hustoměru změříme hustotu a podle její hodnoty určíme stav baterie. Pokud hustota dosahuje hodnoty 1,26 - 1,28 g/cm 3. Hustota v rozmezí 1,24 - 1,25 g/cm 3 značí dostatečné, ale ne úplné, nabití. Pokud hustota klesne pod 1,24 g/cm 3 je nutné dobití baterie.

U starších údržbových baterií je potřeba pravidelně kontrolovat  hladinu elektrolytu,   a pokud se hladina nenachází mezi ryskami doporučeného objemu elektrolytu, musí se doplnit správné množství destilované vody. Elektrody totiž musí být vždy zalité, přesahující hladina elektrolytu by však mohla způsobit to, že vyteče.

Nabíjení

Autobaterii můžeme dobíjet klasickou nebo automatickou nabíječkou. Při nabíjení klasickou nabíječkou se baterie má dobíjet proudem rovnajícím se jedné desetině její kapacity. Pokud je tedy baterie úplně vybitá, bude se nabíjet deset hodin. Poté je třeba ji odpojit, aby nedošlo k jejímu přebití. U klasických údržbových baterií se nesmí nechat zavřené víko, protože při nabíjení v nich vzniká vodík a při jeho hromadění v baterii by se mohlo stát, že exploduje.

Díky automatickým nabíječkám se nemusíme starat o přesnou dobu nabíjení, protože celý proces probíhá tak, aby bylo dosaženo, co nejlepšího nabití. Při připjení baterie na nabíječku vyhodnotí její stav, nabijí ji, a pak se automaticky přepnou do udržovacího režimu. Při něm se dobíjení nepřeruší, ale probíhá jen velmi malým proudem, takže se nemůže stát, že by došlo k jejímu přebití.

Důležité je nezapomenout na to, že při nabíjení gelové nebo AGM baterie se musí použít nabíječka, která je pro tyto technologie určena, jinak dojde k poškození baterie.

Dále by vás mohlo zajímat

ŠmucleRace #03 | Women Day

Slavíme čtvrt století a při této příležitosti naše tajná dílna uspořádala ŠMUCLER WOMEN DAY, večer zaměřený výhradně pro DÁMY. Čekalo nás netradiční spojení ryze ženských témat v prostorách našeho servisního zázemí a showroomů. Celý večer byli k dispozici kolegyně i kolegové z našich týmů. Co v...

číst dále

Nový Touareg dostal funkci nočního vidění

Volkswagen Touareg je prvním vozem značky, ve kterém se objevuje možnost vybavit ho infračervenou kamerou. Pomocí infračervené kamery nová generace Touaregu rozpozná osoby či zvěř před sebou a řidič je na ně s dostatečným předstihem upozorněn. Volkswagen uvedl, že infračervená kamera umístěn...

číst dále

U jezera Wörthersee byl představen Golf GTI TCR Concept

Včera byla odhalena studie Volkswagenu Golf GTI TCR Concept. Světová premiéra se uskutečnila při legendárním Setkání GTI v rakouském městě Reifnitz u jezera Wörthersee. O představení nové studie se postaral Jürgen Stackmann, člen představenstva společnosti Volkswagen AG, který zodpovídá za prode...

číst dále

Z našeho Instagramu

Autocentrum Jan Šmucler
Kvůli takovému pohledu se k nám vyplatí občas zajít. 😉 #skoda #rapid #rapidspaceback #usmuclera #skodaauto #car #cars #auto
Autocentrum Jan Šmucler
T-Roc v přírodě vypadá zkrátka skvěle. 🌞🚙 #troc #vwtroc #volkswagentroc #suv #crossover #forest #offroad #countryside #tsi #volkswagen #vw #car #cars #auto
Autocentrum Jan Šmucler
Perfection! ❤️ #perfection #seat #leon #cupra #cuprar #seatleon #seatleoncupra #leoncuprar #seatleoncuprar #seatklub #auto #tsi #nature #smuclerace
Autocentrum Jan Šmucler
One of the best motorbikes from Honda ever. 🏍️ #honda #africatwin #hondaafricatwin #adv #hondabigbike #hondaafricatwincrf1000l #crf1000l #CRF1000 #CRF1000L2 #AdventureSports #africatwinadventuresports #TrueAdventure #adventure 🏍️ #instamoto #instabike Shoted by @petrkrauz at Motorradmesse Linz 2018 #linz #motoshow #motorradmesse #bikelinz
Autocentrum Jan Šmucler
Fabia má jak v nabídce Škody, tak i v našem autosalonu pevné místo. Asi bude stát za to! 🚘 #skoda #fabia #skodafabia #usmuclera #skodaauto #skodafan #car #cars #instacar #auto
Autocentrum Jan Šmucler
Do you know this car? It's #seat #arona in #pilsen #seatarona #seatlove #seatcr #seatlife #instacar #seatklub #tsi #crossover #suv #orangecar 👀 Watch more pics at our Facebook: facebook.com/Autocentrum.Jan.Smucler . Picture by @jezekpe 📷
více zábavy na našem Instagramu




© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl