www.smucler.cz

Jak správně nabíjet autobaterii?

19. 8. 2017

Autobaterie by měla být v ideálním případě stále zcela nabitá, jinak ztrácí svou kapacitu. O její dobíjení za jízdy se stará alternátor, pokud však váš automobil, případně  motocykl, dlouho stojí na místě, protože s ním z nějakého důvodu nejezdíte, baterie se samovolně pomalu vybíjí. Neprospívají jí ani krátké jízdy, protože se nestihne dobít, dojít může také k poruše dobíjení.

Ve všech takových případech je třeba ji pro udržení kapacity, nebo samotné nastartování, dobít. Pokud jste například nechali stát svůj motocykl celou zimu v nevytápěné garáži bez povšimnutí, je pravděpodobné, že bez dobití baterie nenastartujete. Pokud ji však nedostanete do dobré kondice ani s pomocí kvalitní nabíječky, je na čase se zamýšlet nad tím, jak vybrat novou baterii. V krajních případech, kdy potřebujete rychle odjet, se můžete pokusit nastartovat přes kabely.

Stav dobití baterie

Před nabíjením je dobré si ověřit, jak na tom baterie skutečně je. Existují dva způsoby, jak ji změřit. Buď změříme její  napětí nebo  hustotu elektrolytu. Měření napětí by se mělo provádět alespoň několik hodin po jízdě nebo nabíjení, aby se napětí zcela ustálilo.

Při hodnocení stavu baterie podle napětí musíme nejdříve její napětí změřit. K tomu nám poslouží voltmetr, podle hodnoty napětí, které se zobrazí na displeji, pak vyhodnotíme stav. Pokud je napětí vyšší než 12,6 V, je baterie zcela v pořádku. Při hodnotách 12,4 - 12,6 V není zcela nabitá, ale stále to stačí k nastartování, pokud je však její napětí nižší než 12,4 V je třeba ji okamžitě dobít.

I před měřením hustoty elektrolytu bychom měli několik hodin počkat po jízdě nabo nabíjení. Poté s pomocí hustoměru změříme hustotu a podle její hodnoty určíme stav baterie. Pokud hustota dosahuje hodnoty 1,26 - 1,28 g/cm 3. Hustota v rozmezí 1,24 - 1,25 g/cm 3 značí dostatečné, ale ne úplné, nabití. Pokud hustota klesne pod 1,24 g/cm 3 je nutné dobití baterie.

U starších údržbových baterií je potřeba pravidelně kontrolovat  hladinu elektrolytu,   a pokud se hladina nenachází mezi ryskami doporučeného objemu elektrolytu, musí se doplnit správné množství destilované vody. Elektrody totiž musí být vždy zalité, přesahující hladina elektrolytu by však mohla způsobit to, že vyteče.

Nabíjení

Autobaterii můžeme dobíjet klasickou nebo automatickou nabíječkou. Při nabíjení klasickou nabíječkou se baterie má dobíjet proudem rovnajícím se jedné desetině její kapacity. Pokud je tedy baterie úplně vybitá, bude se nabíjet deset hodin. Poté je třeba ji odpojit, aby nedošlo k jejímu přebití. U klasických údržbových baterií se nesmí nechat zavřené víko, protože při nabíjení v nich vzniká vodík a při jeho hromadění v baterii by se mohlo stát, že exploduje.

Díky automatickým nabíječkám se nemusíme starat o přesnou dobu nabíjení, protože celý proces probíhá tak, aby bylo dosaženo, co nejlepšího nabití. Při připjení baterie na nabíječku vyhodnotí její stav, nabijí ji, a pak se automaticky přepnou do udržovacího režimu. Při něm se dobíjení nepřeruší, ale probíhá jen velmi malým proudem, takže se nemůže stát, že by došlo k jejímu přebití.

Důležité je nezapomenout na to, že při nabíjení gelové nebo AGM baterie se musí použít nabíječka, která je pro tyto technologie určena, jinak dojde k poškození baterie.

Dále by vás mohlo zajímat

„Světlo je nový chrom“: Světelný design nového modelu ID.4

Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě nového modelu ID.4 > První elektricky poháněné SUV značky Volkswagen přináší nová řešení v oblasti osvětlení > IQ.Light: světlomety Matrix LED s funkcemi trvale zapnutých dálkových světel a mrknutí oka >  Zadní...

číst dále

ID.R v novém designu

Tvar a barva ID rodiny Volkswagen ID.R má nový vzhled.  Poté, co čistě elektricky poháněný závodní vůz společnosti Volkswagen Motorsport od zahájení projektu v roce 2018 již vytvořil tři rekordy v šedé, modré a červené barvě na třech kontinentech, představí se na Goodwood SpeedWeek (16. –...

číst dále

ŠKODA FABIA COMBI: Úspěšný model slaví 20 let

› Oblíbený model FABIA COMBI byl poprvé představen v roce 2000 na autosalonu v Paříži › Dosud bylo vyrobeno celkem přibližně 1,5 milionů vozů FABIA COMBI ve třech generacích › FABIA COMBI je skvělým příkladem vynikající prostornosti, jak je pro vozy značky ŠKODA typické, při zachování kompa...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl