Jak funguje klimatizace v automobilu?

18. 9. 2017

Klimatizace je zařízení, které dnes najdete téměř ve všech nových vozech. Často již v základní výbavě naleznete alespoň manuální klimatizaci a automatickou klimatizaci si můžete pořídit za příplatek. V automobilech vyšší třídy už je ta automatická naprosto běžná bez ohledu na výbavový stupeň. Automobilky se stále snaží pro své zákazníky klimatizace zlepšovat. Například ve vozech z koncernu Volkswagen se můžete setkat s chytrou automatickou klimatizací Climatronic. Možná jste se již někdy zamýšleli, jak taková klimatizace v automobilu vlastně funguje, asi není překvapením, že princip funkce je stejný jako kdekoliv jinde.

V automobilech se používá klasické kompresorové chlazení, samozřejmě je ale upravené pro správnou funkci ve vozech. Princip však zůstává stejný jako například u vaší lednice. Funkce je založena na výměně tepla, pro ochlazení vzduchu z něj tedy musí být teplo odebíráno. Jako médium pro přenos tepla se smí používat pouze chladivo s označením R134a. Tato látka je v kapalném skupenství čirá a v plynném skupenství neviditelná.

Princip funkce

Kompresor nejdříve z nízkotlaké části nasává chladivo v plynném stavu, a poté je plyn kompresorem stlačován a dostává se do vysokotlaké části systému. Díky zvýšení tlaku se zvýší teplota plynu. Po průchodu kompresorem se plyn dostane do kondenzátoru, kde předává část své tepelné energie. V kondenzátoru, jak už mnozí jistě tuší, dojde k jeho kondenzaci, tedy ke zkapalnění plynu.

Chladivo, které se nachází v kapalném stavu a má nižší teplotu než po stlačení kompresorem, pak jde přes expanzní ventil, kde se rozpíná a mění se z kapaliny při vysokém tlaku na plyn při nízkém tlaku. Ztrácí tak tepelnou energii, která byla potřeba pro tuto přeměnu. Plynné mědium s nízkou teplotou se při malém tlaku dostává do výparníku, a ten ochlazuje tím, že jím prochází.

Výparníkem proudí do vozu čerstvý vzduch a ochlazuje se průchodem skrz ochlazený výparník. Poté už je pomocí ventilátoru vháněn rovnou do interiéru vozu. Z výparníku je chladivo v plynném stavu znovu nasáváno kompresorem a celý koloběh se neustále a bez přerušení opakuje. Okruh obsahuje ještě nádobku pro chladivo a vysoušeč, který se stará o odvlhčování jeho přebytečné vlhkosti.

Vyšší spotřeba

Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu poměrně znatelně. Podle německého autoklubu ADAC se může krátkodobě jednat o nárůst spotřeby až o 4 l/100 km. Většinou se však jedná o přijatelnější hodnotu, ta se liší podle stylu jízdy a především podle automobilu. U méně výkoných vozidel může pouhé udržování požadované teploty znamenat spotřebu o více než 2 l/100 km vyšší, zatímco u těch výkonnějších se jedná o nárůst třeba jen lehce přes 0,5 litru paliva na 100 ujetých kilometrů.

Dále by vás mohlo zajímat

Mezi nejbezpečnějšími vozy roku 2017 má Volkswagen tři zástupce

Organizace Euro NCAP , která se zabývá hodnocením bezpečnosti vozidel, vybrala nejbezpečnější vozy roku 2017 v šesti kategoriích. Nadmíru úspěšně si v tomto výběru vedla německá automobilka Volkswagen , když ovládla hned tři z těchto kategorií. Vybíralo se pouze z automobilů, které absolvovaly...

číst dále

Volkswagen Užitkové vozy: Rekordní výroba v roce 2017

Divize Volkswagen Užitkové vozy si v minulém roce vedla nadmíru úspěšně, když vyrobila rekordních 494 511 vozidel na celém světě. To znamená nárůst o 3,8 % oproti roku 2016. Rekordní tak byla i výroba v rámci jednotlivých modelových řad, a to nejen u menších, ale i velkých užitkových vozů, kte...

číst dále

Karoq se stal Autem roku 2018 v ČR

V minulém roce získala Škoda Karoq prestižní ocenění Zlatý volant udělované německým časopisem Auto Bild a nedělníkem Bild am Sonntag. A nyní ve Škodě slaví další úspěch, Karoq se stal také českým autem roku 2018. V již čtyřiadvacátém ročníku ankety Auto roku 2018 v České republice vybrala...

číst dále
© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl