www.smucler.cz

Jak funguje klimatizace v automobilu?

18. 9. 2017

Klimatizace je zařízení, které dnes najdete téměř ve všech nových vozech. Často již v základní výbavě naleznete alespoň manuální klimatizaci a automatickou klimatizaci si můžete pořídit za příplatek. V automobilech vyšší třídy už je ta automatická naprosto běžná bez ohledu na výbavový stupeň. Automobilky se stále snaží pro své zákazníky klimatizace zlepšovat. Například ve vozech z koncernu Volkswagen se můžete setkat s chytrou automatickou klimatizací Climatronic. Možná jste se již někdy zamýšleli, jak taková klimatizace v automobilu vlastně funguje, asi není překvapením, že princip funkce je stejný jako kdekoliv jinde.

V automobilech se používá klasické kompresorové chlazení, samozřejmě je ale upravené pro správnou funkci ve vozech. Princip však zůstává stejný jako například u vaší lednice. Funkce je založena na výměně tepla, pro ochlazení vzduchu z něj tedy musí být teplo odebíráno. Jako médium pro přenos tepla se smí používat pouze chladivo s označením R134a. Tato látka je v kapalném skupenství čirá a v plynném skupenství neviditelná.

Princip funkce

Kompresor nejdříve z nízkotlaké části nasává chladivo v plynném stavu, a poté je plyn kompresorem stlačován a dostává se do vysokotlaké části systému. Díky zvýšení tlaku se zvýší teplota plynu. Po průchodu kompresorem se plyn dostane do kondenzátoru, kde předává část své tepelné energie. V kondenzátoru, jak už mnozí jistě tuší, dojde k jeho kondenzaci, tedy ke zkapalnění plynu.

Chladivo, které se nachází v kapalném stavu a má nižší teplotu než po stlačení kompresorem, pak jde přes expanzní ventil, kde se rozpíná a mění se z kapaliny při vysokém tlaku na plyn při nízkém tlaku. Ztrácí tak tepelnou energii, která byla potřeba pro tuto přeměnu. Plynné mědium s nízkou teplotou se při malém tlaku dostává do výparníku, a ten ochlazuje tím, že jím prochází.

Výparníkem proudí do vozu čerstvý vzduch a ochlazuje se průchodem skrz ochlazený výparník. Poté už je pomocí ventilátoru vháněn rovnou do interiéru vozu. Z výparníku je chladivo v plynném stavu znovu nasáváno kompresorem a celý koloběh se neustále a bez přerušení opakuje. Okruh obsahuje ještě nádobku pro chladivo a vysoušeč, který se stará o odvlhčování jeho přebytečné vlhkosti.

Vyšší spotřeba

Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu poměrně znatelně. Podle německého autoklubu ADAC se může krátkodobě jednat o nárůst spotřeby až o 4 l/100 km. Většinou se však jedná o přijatelnější hodnotu, ta se liší podle stylu jízdy a především podle automobilu. U méně výkoných vozidel může pouhé udržování požadované teploty znamenat spotřebu o více než 2 l/100 km vyšší, zatímco u těch výkonnějších se jedná o nárůst třeba jen lehce přes 0,5 litru paliva na 100 ujetých kilometrů.

Dále by vás mohlo zajímat

SEAT dostal na starost vývoj CNG pohonu pro celý koncern

Španělská automobilka SEAT bude vyvíjet techniku pro vozy s pohonem na CNG ( stlačený zemní plyn ) pro celý celý koncern Volkswagen. O vývoj se bude start technické centrum SEATu, kde pracuje přes tisíc inženýrů. Luca de Meo, předseda představenstva společnosti SEAT, vidí v pohonu vozů na CNG ...

číst dále

Žáci učiliště Škoda navrhují studii kabrioletu Karoq

V podnikovém učilišti Škoda Auto v Mladé Boleslavi navrhují žáci zajímavou studii vozu - Karoq  kabriolet. V minulých letech žáci postavili celkem čtyři vozy, nyní se rozhodli pro nejnovější SUV v nabídce značky a přišli s neobvyklým nápadem udělat z něj kabriolet. Za vývojem studie stojí žáci ...

číst dále

ŠmucleRace #01 | VW T-Roc

Máme tady první testovaný vůz z programu ŠmucleRace! Před pár dny jsme dostali na test nejmenší SUV v nabídce Volkswagenu. Samozřejmě se jedná o model Volkswagen T-Roc, který hned při svém představení vzbudil velkou vlnu pozitivních ohlasů díky svému atraktivnímu designu. T-Roc nás doprováze...

číst dále
© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl