Jak funguje klimatizace v automobilu?

18. 9. 2017

Klimatizace je zařízení, které dnes najdete téměř ve všech nových vozech. Často již v základní výbavě naleznete alespoň manuální klimatizaci a automatickou klimatizaci si můžete pořídit za příplatek. V automobilech vyšší třídy už je ta automatická naprosto běžná bez ohledu na výbavový stupeň. Automobilky se stále snaží pro své zákazníky klimatizace zlepšovat. Například ve vozech z koncernu Volkswagen se můžete setkat s chytrou automatickou klimatizací Climatronic. Možná jste se již někdy zamýšleli, jak taková klimatizace v automobilu vlastně funguje, asi není překvapením, že princip funkce je stejný jako kdekoliv jinde.

V automobilech se používá klasické kompresorové chlazení, samozřejmě je ale upravené pro správnou funkci ve vozech. Princip však zůstává stejný jako například u vaší lednice. Funkce je založena na výměně tepla, pro ochlazení vzduchu z něj tedy musí být teplo odebíráno. Jako médium pro přenos tepla se smí používat pouze chladivo s označením R134a. Tato látka je v kapalném skupenství čirá a v plynném skupenství neviditelná.

Princip funkce

Kompresor nejdříve z nízkotlaké části nasává chladivo v plynném stavu, a poté je plyn kompresorem stlačován a dostává se do vysokotlaké části systému. Díky zvýšení tlaku se zvýší teplota plynu. Po průchodu kompresorem se plyn dostane do kondenzátoru, kde předává část své tepelné energie. V kondenzátoru, jak už mnozí jistě tuší, dojde k jeho kondenzaci, tedy ke zkapalnění plynu.

Chladivo, které se nachází v kapalném stavu a má nižší teplotu než po stlačení kompresorem, pak jde přes expanzní ventil, kde se rozpíná a mění se z kapaliny při vysokém tlaku na plyn při nízkém tlaku. Ztrácí tak tepelnou energii, která byla potřeba pro tuto přeměnu. Plynné mědium s nízkou teplotou se při malém tlaku dostává do výparníku, a ten ochlazuje tím, že jím prochází.

Výparníkem proudí do vozu čerstvý vzduch a ochlazuje se průchodem skrz ochlazený výparník. Poté už je pomocí ventilátoru vháněn rovnou do interiéru vozu. Z výparníku je chladivo v plynném stavu znovu nasáváno kompresorem a celý koloběh se neustále a bez přerušení opakuje. Okruh obsahuje ještě nádobku pro chladivo a vysoušeč, který se stará o odvlhčování jeho přebytečné vlhkosti.

Vyšší spotřeba

Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu poměrně znatelně. Podle německého autoklubu ADAC se může krátkodobě jednat o nárůst spotřeby až o 4 l/100 km. Většinou se však jedná o přijatelnější hodnotu, ta se liší podle stylu jízdy a především podle automobilu. U méně výkoných vozidel může pouhé udržování požadované teploty znamenat spotřebu o více než 2 l/100 km vyšší, zatímco u těch výkonnějších se jedná o nárůst třeba jen lehce přes 0,5 litru paliva na 100 ujetých kilometrů.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda stále chce vyrábět levný vůz pro indický trh

Nedávné námluvy automobilky  Škoda s indickou automobilkou Tata Motors sice nedopadly úspěšně, když společnosti ukončily jednání o partnerství , jehož cílem měla být výroba levného automobilu určeného především pro indický trh, ale tyto plány rozhodně zcela nepohřbila. Volkswagen totiž chce ...

číst dále

Škoda Karoq je konečně v prodeji!

Dnes oficiálně začal prodej nového modelu mladoboleslavské automobilky v České republice. Je to právě nové SUV Karoq , které se po dlouhém čekání konečně dočkalo uvedení do prodeje. Karoq již prošel předprodejní fází, která byla velmi úspěšná, a lze tak předpokládat, že zájem o tento nový model...

číst dále

Volkswagen investuje do elektrických pohonů pro užitková vozidla

Volkswagen Group vidí budoucnost v pohonu pomocí elektrické energie, a tak už neplánuje nabízet s elektrickým pohonem pouze osobní vozy, ale elektromotry by měly dostat také užitkové a nákladní vozy a autobusy. Elektrické pohony v nákladních vozidlech a autobusech, které má na starosti divize Vo...

číst dále
© 2017 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl