www.smucler.cz

Nejčastější chyby při používání klimatizace

18. 7. 2018

Klimatizace je nejen v automobilu užitečným pomocníkem, který řidiči i celé posádce zpříjemňuje jízdu. Díky ní není třeba jezdit s neustále staženými okny, což má při vyšší rychlostí za následek až nesnesitelný hluk. Ještě na konci minulého století nebyla klimatizace v automobilu samozřejmostí, dnes je tomu již jinak a i v levnějších vozech ji najdete v základní výbavě nebo za malý příplatek.

Vývoj klimatizační soustavy pro každý model zabere konstruktérům tři roky. Při vývoji je zaměřena pozornost na optimalizaci tvaru a rozměrů rozvodů klimatizace a výdechů ventilační soustavy. Při optimalizaci se používá software, který dokáže provést virtuální simulaci proudění vzduchu v interiéru.

Rozhodně se vyplatí nepodceňovat vliv vysokých teplot při řízení. Udržování příjemné teploty a přívodu čerstvého vzduchu má svůj smysl. Při teplotě 35 °C jsou totiž reakce řidiče o 20 % pomalejší než při teplotě 25 °C. To představuje podobný vliv na reakce řidiče jako 0,5 ‰ alkoholu v krvi.

Jak už tomu tak bývá, se vším se musí umět správně zacházet. A klimatizace v automobilu není výjimkou. Řidiči se při používání klimatizace často dopouští několika chyb. Přečtěte si, jak by se klimatizace měla správně používat a na co rozhodně není dobré zapomenout, nebo si pusťte video na konci článku. Následující doporučení pochází od Ángela Suáreze, inženýra technického centra automobilky SEAT.

Nepouštějte klimatizaci na plný výkon

Velkou chybou, které je dobré se vyvarovat, je zapnutí klimatizace na nejvyšší výkon ihned při příchodu k vozu a usednutí za volant, když vládnou vysoké teploty a svítí slunce. V těchto horkých dnech dosahuje teplota v automobilu zaparkovaného na slunci i 70 °C. Před usednutím do vozu a samotným zapnutím klimatizace byste měli vůz nejprve vyvětrat pomocí otevření dveří, případně oken. Jen pár minut postačí k tomu, abyste dosáhli velmi výrazného a přirozeného snížení teploty v interiéru. Po vyvětrání můžete nastoupit, zapnout klimatizaci a odjet.

Nezapínejte klimatizaci při vnitřní recirkulaci vzduchu

Pokud máte při používání klimatizace zapnutý režim vnitřní recirkulace vzduchu, dojde k zamlžení oken. Ángel Suárez doporučuje mít při zapnuté klimatizaci nastavený režim Auto, který se postará o rovnoměrné a efektivní proudění vzduchu.

Zapněte klimatizaci, když je chladno

Klimatizace se hodí i v případech, kdybyste to ani nemuseli čekat. Třeba i v zimě. Jak pomáhá klimatizace v automobilu v zimě? Zapnutí klimatizace je vhodné i v případě chladného počasí díky tomu, že se s její pomocí budete co možná nejúčiněji bránit mlžení skel. Pro odmlžení a zabránění opětovnému mlžení skel byste měli zapnout klimatizaci a současně nastavit proudění teplého vzduchu.

Nastavte si správně výdechy ventilace

Aby byl vzduch proudící z výdechů ventilační soustavy rovnoměrně rozveden do celého interiéru vozu, je nutné, aby výdechy ventilace byly nasměrovány směrem vzhůru. Vzduch by neměl proudit přímo na cestující. Díky vhodnému nasměrování výdechů ventilace – směrem vzhůru – bude vzduch proudit po celém interiéru a bude tak přiváděn ke všem cestujícím.

Dbejte na pravidelnou údržbu

Stejně jako řada dalších věcí, i klimatizační soustava vyžaduje pravidelnou údržbu. Vložka čističe vzduchu by se měla měnit každých patnáct až dvacet tisíc kilometrů, aby se zamezilo omezování proudění vzduchu. Klimatizaci je třeba také pravidelně čistit, protože v soustavě se množí bakterie a plísně. Zapomenout nesmíme ani na doplňování chladícího média, které pomalu ubývá, a jeho dostatečné množství je nutností pro zajištění efektivity systému.

Jak funguje klimatizace v automobilu?

Pokud vás problematika klimatizace v automobilu zaujala, jistě byste neměli přehlédnout článek:  Jak funguje klimatizace v automobilu?

Dále by vás mohlo zajímat

Aditivní výroba posouvá limity při vývoji a výrobě vozů

Aditivní výroba je moderní způsob výroby dílů v mnoha různých oblastech. Díky aditivní výrobě je možné vyrábět díly bez použití forem, prakticky eliminuje omezení z hlediska konstrukce a designu a navíc je u řady výrobků několikrát rychlejší oproti běžné výrobě. Možnosti využití této technologie...

číst dále

Jízda modelu Škoda Enyaq iV v číslech

Příchod nového modelu Škoda Enyaq iV znamená velký krok pro značku Škoda v oblasti elektromobility. Jde o první sériově vyráběný model značky postavený na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Nabízí typické přednosti vozů značky Škoda, jako je velkorysá nabídka p...

číst dále

Žákovský vůz Slavia očima Jana Kopeckého a Jana Hlouška

Nedávno žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto představili žákovský vůz pro rok 2020. Nyní kvality modelu Slavia otestoval nejrychlejší spolupracovník značky Škoda, závodník Jan Kopecký. Tovární jezdec týmu ŠKODA Motorsport spolu s novým spolujezdcem Janem Hlouškem vzali žákovský vůz na ...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl