www.smucler.cz

Automatická převodovka DSG slaví 15 let

14. 12. 2018

Před 15 lety Volkswagen představil první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG, která byla oproti jejím konkurentům výrazně vyspělejší. Ve srovnání s automatickými převodovkami, které se v té době vyráběly, byla převodovka DSG hospodárnější a sportovnější. Prosadila se i v kompaktních vozech, ve kterých se až na výjimky objevovaly pouze manuální převodovky. Mohl za to také fakt, že řadí mnohem rychleji než řidič. Do dnešních dnů se s dvouspojkovou převodovkou prodalo více než 26 milionů vozů značky Volkswagen a ostatních koncernových značek.

O pár let dříve

Ještě poměrně nedávno se preference řidičů ohledně výběru převodovky v Evropě a USA lišily opravdu výrazně. Okolo roku 2000 si v USA vybralo vůz s automatickou převodovkou 88 procent řidičů, zatímco v Evropě se jednalo pouze o 14 procent. Například model Golf se s automatickou převodovkou prodával dokonce méně než z 10 procent. Za nízkou oblíbenost automatických převodovek v Evropě mohla jejich vyšší cena, nižší hospodárnost a nepříliš dokonalé řazení.

Změnit se to v roce 2003 rozhodl Volkswagen s modelem Golf R32, jehož motor nabízel výkon 177 kW/241 k. Golf R32 byl první vůz značky Volkswagen, u kterého si bylo možné vybrat 6stupňovou převodovku DSG. Tato převodovka dokázala řadit opravdu sportovně a navíc byla až o 20 procent úspornější než automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

Časy se mění

V současnosti se v Německu prodává s převodovkou DSG více než 40 procent vozů modelové řady Golf. Na oblíbenosti získává také u zákazníků, kteří se rozhodli pro koupi menšího modelu Polo, v letošním roce se vyrobilo téměř 30 procent vozů tohoto modelu s převodovkou DSG. U Golfu Sportsvan je podíl vozů vyráběných s manuální a automatickou převodovkou prakticky rovnoměrný, u Tiguanu Allspace se podíl vozů s převodovkou DSG dostal až na 90 procent. V případě modelu Passat se jedná o podíl mezi 60 procenty ( limuzína) a 70 procenty ( Variant) ve prospěch převodovky DSG, při koupi modelu Arteon se pro ni rozhodne více než 80 procent řidičů.

Aktuálně Volkswagen nabízí několik verzí převodovky DSG v závislosti na modelu, motoru a druhu pohonu. Převodovky jsou neustále vylepšovány a stále častěji jsou vybaveny funkci pro setrvačnou jízdu, při níž převodovka odpojí motor od dalších částí systému pohonu a využívá se kinetická energie vozu, což snižuje spotřebu paliva.

Extrémně rychlé, a přesto úsporné

Dvouspojkové převodovky se pyšní extrémně rychlým řazením převodových stupňů. Přerušení přenosu hnací síly je téměr neznatelné, protože přeřazení proběhne během několika setin sekundy. Převodovky DSG také přispívají ke snížení spotřeby paliva díky brzkému řazení na vyšší převodový stupeň při klidné jízdě a jsou vhodné i pro spolupráci s hybridními systémy.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda Kamiq vyhrála ocenění Golden Steering Wheel

Automobilový časopis Auto Bild a nedělník Bild am Sonntag udělily modelu Škoda Kamiq ocenění Golden Steering Wheel v kategorii „Nejlepší automobil do 25 000 Eur”. Ocenění Golden Steering Wheel je prestižní evropskou automobilovou cenou. Odborná porota u modelu Kamiq ocenila především jeho nads...

číst dále

Světová premiéra nové generace modelu Octavia

Konečně jsme se dočkali. Dnes proběhla premiéra čtvrté generace modelu Škoda Octavia . Premiéry, která se odehrála ve Veletržním paláci v sídle Národní galerie Praha, se zúčastnilo 700 diváků včetně mnoha čestných hostů. Nejoblíbenější model značky přijel na pódium za doprovodu skladby „Opus ...

číst dále

Skici ukazují interiér čtvrté generace modelu Octavia

Čtvrtá generace modelu Škoda Octavia se představí již za několik dní. Ještě před premiérou však automobilka postupně zveřejňuje náznaky toho, jak bude novinka vypadat. Nejdříve zveřejnila fotografie maskované verze Combi , a to včetně technické specifikace a informací o výbavě. Poté jsme se d...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2019 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl