Značení pneumatik 4.8.2017

Vyznat se ve značení pneumatik je při jejich výběru velmi důležité. Na boku pneumatiky najdete napsané všechny potřebné údaje pomocí čísel a písmen. Co ale znamenají? Určit, co dané číselné nebo písemné označení znamená, není nic složitého. Stačí jen vědět, kde se daná hodnota nachází a občas budete k ruce potřebovat nějakou tu tabulku. S výběrem vám však samozřejmě pomohou v každém kvalitním  pneuservisu.

Rozměry pneumatiky

První věcí, kterou lze považovat za nejdůležitější, jsou rozměry pneumatiky. Důležité jsou proto, že pokud byste se neřídili ani těmito údaji, je možné, že pneumatika vůbec nepůjde nasadit na kolo. Rozměry, stejně tak jako index nosnosti nebo rychlostní index, jsou uvedeny v technickém průkazu. Předepsané parametry by měla pneumatika dodržovat primárně z toho důvodu, že výrobce dané rozměry testoval, a jsou podle něj správnou volbou pro váš vůz. S nevyhovujícími parametry však můžete mít problém také při prohlídce na STK nebo při policejní kontrole.

Základními rozměry, které najdete na boku pneumatiky jsou:

  • Šířka (v milimetrech)
  • Profil (udává poměr výšky bočnice k šířce pneumatiky v procentech)
  • Průměr (průměr ráfku v palcích)

Nosnostní index

Index nosnosti udává, jaké maximální zatížení může pneumatika nést. Tento údaj se nachází za průměrem pneumatiky (není na obrázku výše). Pro správné určení hodnoty indexu se může hodit tabulka, která každé hodnotě nosnostního indexu (Ni) přiřazuje maximální možné zatížení. Nesmí se použít pneumatika s nižším nostnostním indexem, než který je uveden v technickém průkazu. Naopak pneumatiku s vyšším než předepsaným hmotnostním indexem použít lze.

Rychlostní index

Rychlostní index značí, pro kterou maximální rychlost je pneumatika vyrobena. Řidič by v žádném případě neměl tuto rychlost překročit, zpravidla je však předepsaná pneumatika s takovým rychlostním indexem, že ji s daným automobilem ani překročit nemůžete. Pokud na to tedy budete brát ohled při výběru pneumatiky, nebudete na to později muset myslet.

Označení DOT

Označení DOT může být až dvanáctimístné. Vyčtete v něm například to, kde byla pneumatika vyrobena. Pro nás jsou ale důležité především poslední čtyři číslice, které říkají, kdy byla pneumatika vyrobena. První dvě číslice značí týden a další dvě rok. Pro příklad si uvedeme, že pneumatika, jejíž poslední čtyři číslíce za písmeny DOT jsou 3117, byla vyrobena v 31. týdnu roku 2017.

Směr otáčení

U pneumatik se používají tři typy dezénů (vzorků). Rozlišujeme dezény symetrické, asymetrické a směrové. Podle nich poznáme, kde můžeme pneumatiku použít, tedy buď na levé nebo pravé straně. U symetrického dezénu na umístění kola nezáleží, takže není třeba brát ohled na směr jeho otáčení při jízdě vpřed. U asymetrického, případně směrového, je strana, na které má být pneumatika použita, vyznačena výraznou šipkou na boku pneumatiky.

Hloubka dezénu

Povinnou hloubku dezénu sice na pneumatice napsanou nenajdete, je ale dobré se o tom alespoň zmínit. Pro letní pneumatiky je v České republice stanovena hranice 1,6 mm, zatímco u zimního obutí je limitní hranice 4 mm.

Tlak v pneumatikách

Ani hodnotu tlaku v pneumatice nenaleznete uvednou přímo na ní, ale u automobilů zpravidla bývá předepsána na štítku umístěném na vnitřní straně víčka nádrže, případně na sloupku u řidiče. Vždy se můžete spolehnout na manuál, kde tento údaj určitě najdete. U motocyklů se tento údaj běžně nachází v blízkosti zadního kola, nejčastěji na kyvné vidlici. Správný tlak je opravdu důležitý, má vliv na spotřebu, životnost pneumatik a hlavně na chování vozidla při jízdě.

Údaje na pneumatice