www.smucler.cz

Zadní stěrače: Proč někde chybí?

17. 7. 2017

Stěrače jsou na automobilech důležitým prvkem, který je určený především k odstraňování vody ze skel za deštivého počasí, abyste v dešti mohli bez potíží jet. Dobrý výhled z vozu navíc přispívá k bezpečné jízdě, protože přes sklo zcela pokryté kapkami nebo zašpiněné pylem, případně hmyzem, není dobře vidět a mohli byste tak snadno na silnici něco nebo někoho přehlédnout.

Jsou opravdu nutné?

Možná jste si toho již všimli nebo nad tím i přemýšleli. Proč sedany (a liftbacky) nemají zadní stěrač? U vozidel typu kombi, hatchback nebo SUV nalezneme zadní stěrač vždy v základní výbavě automobilu. U sedanů tomu tak není z prostého důvodu - nepotřebují ho. Alespoň ne tolik.

Osatní typy vozů se vzpřímeným zadním sklem na zádi za sebou z aerodynamických důvodů při jízdě vytvářejí podtlak. Ten způsobuje, že se zadní sklo špiní prachem a za deště odstřikující vodou. Může za to ostrý zlom mezi střechou a sklem. Abychom měli stálou možnost výhledu, potřebujeme se samozřejmě vody a nečistot při jízdě nějak zbavit.

Proč ho sedany nemají?

Sedany za sebou sice podtlak při jízdě vytvářejí také, ale protože zlom je až na samotném víku kufru, špiní se pouze zadní nárazník a zadní část víka zavazadlového prostoru. Sklo je díky svému umístění ušetřeno. V dešti se vzduch, který obtéká střechu postará o to, aby se na něm voda neudržela, případně se na něj vůbec nedostala. Stěrač by tak byl v podstatě zbytečný, jen by se nepříznivě podílel na ceně vozu, zvyšoval aerodynamický odpor a mohl by vytvářet nepříjemný hluk.

Úplně zbytečný ale není, na sklo může napršet, když nebude automobil v pohybu nebo si jistě vzpomenete na studená rána, kdy je na něm vysrážená vlhkost. V takových případech za něj budete vdeční i jako majtelé sedanu. A tak, aby těch výjimek nebylo málo, u některých automobilů s karoserií sedan se přece jen dodává nebo je možné si ho vybrat ve volitelné výbavě. Často se jedná o vozy japonské výroby, nám jako příklad za všechny tyto vozy poslouží automobil české výroby, všem dobře známá Škoda Octavia. Stejně je tomu ovšem i u modelu Superb. Na obou těchto vozech naleznete výhradně moderní bezramínkové stěrače Aero.

Dále by vás mohlo zajímat

Šmucler TV - 46. díl

V tomto díle vám Vašek s Kubou představí showroom značek SEAT a CUPRA.

číst dále

CUPRA slaví své 3. výročí odhalením modelu Formentor s pětiválcovým...

>  CUPRA Formentor VZ5 má pod kapotou pětiválec 2.5 TSI s výkonem 390 k a točivým momentem 480 N.m, který je pro automobilové nadšence dokonalým ztělesněním sportovních výkonů spalovacího motoru >  Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouhých 4,2 sekundy >  Exkluzivní 20“ kola CUPRA z lehké...

číst dále

Volkswagen rozšiřuje portfolio modelové řady ID.3 na českém trhu

>  Nové varianty City a Style o výkonu 110 kW nabízejí na jedno nabití dojezd cca 350 km podle metodiky WLTP >  Verze City s nejmenší sadou akumulátorů (45 kWh) stojí méně než 900 000 Kč >  Novinkou je také pětimístná verze Tour 5* s největší akumulátorovou baterií (77 kWh) ...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2021 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl