Údržba automobilu: Jak se o něj starat 23.7.2018

Každý majitel automobilu by měl svému vozu dopřávat pravidelnou údržbu, aby mu dlouho a spolehlivě sloužil. Ne pro každého je automobil miláček, o kterého se stará jako o člena rodiny, a prostě jezdí. To však může vést k drahým škodám. Základní věci týkající se údržby by proto neměl zanedbávat nikdo, udržovaný vůz má také vyšší zůstatkovou hodnotu, a tak se vám při případném prodeji menší investice vložené do údržby určitě alespoň z části vrátí.

Dodržujte servisní intervaly

Základem pro udržení vozu v dobré kondici je dodržování předepsaných servisních prohlídek výrobcem. Dobu, kdy máte jet do  servisu, najdete v servisní nebo uživatelské příručce. Servisní interval bývá předepsán po určeném nájezdu kilometrů nebo časovém úseku po poslední návštěvě servisu. Kontroly výrobci většinou doporučují jednou za rok, u kilometrového nájezdu se udaná hodnota může výrazně lišit, nejméně to však bývá 15 000 kilometrů. Samozřejmě, že při koupi nového vozu vás první servisní prohlídka čeká dříve, zpravidla již po prvních 1 000 či 1 500 kilometrech.

Při servisní prohlídce by technik měl zkontrolovat spoustu věcí. Nedílnou součástí prohlídky je výměna motorového oleje s olejovým filtrem, měnit by se po předepsané době měla také chladící a brzdová kapalina. Pokud technik přijde na nějakou závadu, odstraní ji, v případě opotřebovaného dílu doporučí jeho výměnu, případně ji i provede v závislosti na konkrétním dílu, míře opotřebení a samozřejmě vašem přání.

Provozní kapaliny

I když jezdíte na pravidelnou servisní prohlídku, jednou za čas byste sami měli zkontrolovat důležité provozní kapaliny. Nejdůležitější je kontrola motorového oleje, může se totiž stát, že z důvodu nějaké závady začne ubývat, a jízda bez oleje představuje pro motor nucenou pauzu. Navíc, jak už to tak bývá, následky jízdy s nedostatkem oleje se dostaví v tu nejméně vhodnou chvíli.

Důležitá je také kontrola brzdové kapaliny, v případě, že je jí v brzdovém okruhu málo, dojde ke snížení brzdného účinku. Pokles účinnosti brzdění bývá většinou postupný, takže si toho všimnou i méně zkušení řidiči. Snížení brzdného účinku může být způsobeno také starou brzdovou kapalinou, proto je důležité ji pravidelně měnit, přibližně každé 3 roky.

Chladící kapalina se musí měnit také, výměna se doporučuje provádět každé 2 roky. Stará chladící kapalina pomáhá ke korozi chladícího okruhu a zhoršují se její vlastnosti, takže může snáze dojít k přehřátí motoru. Pokud jí není dostatek, je přehřátí motoru dokonce pravděpodobné, a to samozřejmě především v létě za horkých dní.

Zapomenout nesmíte ani na kapalinu do ostřikovačů. Je dobré jí mít vždy dostatek, protože jízda se znečištěným čelním sklem rozhodně není příjemná. Umístění všech otvorů a nádobek, kam se příslušné kapaliny doplňují, naleznete v manuálu k vašemu vozu.

Včasná výměna pneumatik

Na našich silnicích je od 1. listopadu do 31. března za podmínek daných zákonem povinné, mít nasazeny zimní pneumatiky. Pokud nejsou podmínky splněny - na silnici není sníh nebo námraza - tato povinnost neplatí, ovšem na letních pneumatikách se rozhodně jezdit nedoporučuje. Již při teplotách pod 7°C totiž letní pneumatiky ztrácí své vlastnosti, zhoršují jízdní projev a prodlužují brzdnou dráhu. Ve stanoveném termínu se s takovými teplotami alespoň ráno určitě setkáte, a tak je jízda na letních pneumatikách nebezpečný hazard. Navíc v případě vámi zaviněné nehody riskujete, že pojišťovna odmítne vyplatit náhradu škody poškozenému.

Na jaře, až se dostatečně oteplí, je dobré zase včas vrátit letní obutí, protože oproti zimnímu bude mít vůz nejen lepší jízdní vlastnosti, ale také se dočkáte snížení spotřeby a menšího opotřebení pneumatik, protože zimní pneumatiky se více opotřebovávají a s rostoucí venkovní teplotou je rozdíl čím dál tím více znatelný.

Kontrola funkce a seřízení světel

Správné nastavení světel je důležité proto, abyste po setmění nebo za špatného počasí dobře viděli za cestu. Z tohoto důvodu je dobré, aby světla svítila dostatečně daleko, pokud ale budete svítit příliš vysoko, budete oslňovat řidiče protijedoucích vozidel i vozidel jedoucích před vámi. To samozřejmě nesmíte. O jejich správném nastavení si přečtěte v článku  Jak seřídit světla automobilu.

Výměna stěračů

Pro dobrý výhled na cestu, tentokrát za deštivého počasí, musíte mít stěrače pro jejich správnou funkci v odpovídajícím stavu. Někdy se můžete setkat s doporučením, že by se měly měnit dvakrát ročně, měnit by se ale měly v případě, kdy je to potřeba. Čas výměny zvládne poznat každý, jednoduše lze říct, že pokud ani po setření nemáte výhled, jaký byste měli mít, začněte shánět nové. Vyměnit můžete buď jen stírací gumičku nebo celý stěrač. Výměna gumičky bude ve většině případů stačit, nebývá však tak snadná jako výměna celého stěrače. U ramínkových stěračů je navíc možné, že jejich konstrukce povolí, a tak samotná výměna gumičky nestačí a je stejně potřeba koupit celý stěrač.

Technická kontrola

Zapomenout nesmíte ani na pravidelné návštěvy stanice technické kontroly. Při koupi nového vozu se na kontrolu vašeho vozu musíte dostavit po čtyřech letech, poté na ni musíte každé dva roky. Samozřejmě se často stává, že na tuto povinnost řidiči zapomínají, a proto si raději konec platnosti zelené nálepky zapište do kalendáře nebo si nastavte upomínku v mobilním telefonu.

Čištění klimatizace

V automobilu, který má klimatizaci, se při jejím použití můžete setkat s nepříjemným zápachem. To už je známka zanedbaného čištění klimatizace, která je místem, kde se daří bakteriím a plísním, a proto se musí pravidelně čistit. Nečištěná klimatizace může způsobovat kašel, podráždění krku či alergickou reakci. Pro její nezávadnost se doporučuje ji čistit dvakrát za rok.

Při čištění může být třeba vyměnit kabinový filtr, který brání nečistotám dostat se do kabiny. Jeho výměna bývá doporučována po jednom roce, ale záleží například na tom, kolik kilometrů jste najeli nebo na prostředí, ve kterém jezdíte. Sami si nejsnáze klimatizaci můžete vyčistit speciálním sprejem, který hadičkou nastříkáte do vzduchového sání v motorovém prostoru a necháte ho nějakou dobu podle návodu působit. Některé spreje se umisťují do interiéru vozu a musíte s nimi jet se zapnutou klimatizací a mít nastavenou vnítřní cirkulaci vzduchu. Pokud se s čištěním nechcete zabývat, svěřte vůz do rukou odbornému servisu.

Mytí vozu

Možná si myslíte, že mytí vozu má vliv jen na jeho aktuální vzhled. Tak to ale rozhodně není. Špína příspívá ke korozi karoserie, čímž mimo další negativní důsledky snižuje cenu vozu. O tom, proč je důležité ho pravidelně mýt nebo jak a kde ho správně mýt, si přečtěte v článku o Mytí automobilu.