Před 150 lety se narodil spoluzakladatel Škody Václav Klement 16.10.2018

Před 150 lety, 16. října 1868, se ve středočeském městě Velvary narodil Václav Klement, spoluzakladatel současné automobilky ŠKODA AUTO. Václav Klement se zasloužil také o expanzi značky na domácím trhu i v zahraničí. Byl velice schopný manažer a neustupoval z realizace vysokých cílů, které si kladl. Díky své pracovitosti a širokému rozhledu se mu podařilo vytvořit úspěšnou společnost, která je dnes známá po celém světě.

Jak to všechno začalo

Po pěti letech v obecné škole Klement nastoupil do učení na knihkupce. V té době se začal zajímat o jízdní kola. Asi v roce 1883 nastoupil na místo příručího v knihkupectví v Mladé Boleslavi, které o osm let později koupil. Při práci si přivydělával svým hobby, cyklistikou, prodával jízdní kola rakouských, anglických a německých značek.

S mechanikem Václavem Laurinem z Turnova se domluvil na založení podniku na opravy jízdních kol, později i na jejich výrobu. V prosinci roku 1895 začali v Mladé Boleslavi pracovat v dílně s plochou 120 m 2. Již na jaře příštího roku se spustila ve firmě Laurin  & Klement produkce bicyklů Slavia. Václav Klement měl ve firmě na starost především obchodní činnosti, v říjnu 1896 zavedl prodej na splátky a produkty osobně propagoval. Pro firmu se doslova obětoval, pracoval od pěti hodin ráno do jedenácti večer. Jeho manželka Antonie se první tři roky podnikání sama starala o všechnu administrativní práci ve firmě.

Od kol k motocyklům

Václav Klement byl vizionářem a společnost díky němu patřila mezi průkopníky kol s motorem s moderní koncepcí, tedy motocyklů, a to dokonce ve světovém měřítku. V listopadu 1899 Klement v Praze představil první dva modely motocyklů Slavia. Sám je prezentoval v zahraničí a sám je uměl perfektně ovládat, patřil také k úspěšným závodníkům. Vyhrál například v největším závodě motorových vozidel v Rakousko-Uhersku, do vrchu Exelberg u Vídně v roce 1902. Byl rovněž manažer úspěšného mladoboleslavského týmu, Václava Voldřicha dovedl k titulu mistra světa na neoficiálním mistrovství světa motocyklů v Dourdanu.

Produkce motocyklů brzy převyšovala výrobu jízdních kol, která byla v březnu 1905 ukončena. Bylo třeba uvolnit výrobní kapacity, firma se totiž intenzivně zabývala vývojem automobilu vlastní konstrukce, ten byl představen na konci roku 1905. Václav Klement budoval úspěšný mezinárodní tým z výrazných osobností, zaměstnal například zkušeného konstruktéra a závodníka Ottu Hieronima. Pod vedením Klementa se mladoboleslavská automobilka stala jedničkou v rakousko-uherské monarchii a prosadila se na desítkách zahraničních trhů. Například v roce 1907 export představoval 70 % obratu firmy.

Nezastavila ho ani válka, ani oheň

V době první světové války se mu podařilo vyreklamovat do továrny většinu zaměstnanců, kteří byli odvedeni na vojnu. Firma také podporovala rodiny vojáků a při nedostatku potravin zajišťovala pro své zaměstnance zásoby. Po první světové válce musel Václav Klement čelit rozpadu monarchie a ztrátě tradičních exportních trhů, firmě pomáhala například lukrativní produkce leteckých motorů.

V létě 1924 zasáhl továrnu v Mladé Boleslavi požár, stabilizaci a další rozvoj firmy se však podařilo zajistit díky vstupu silného partnera, plzeňské společnosti Škoda. Generální rada Klement poté především analyzoval trendy ve světovém automobilovém průmyslu. K vybudování moderně řešené mladoboleslavské továrny s pásovou výrobou výrazně pomohly poznatky a kontakty získané v roce 1927 během jeho cesty do USA. Odrážely se i v moderním pojetí propagace.

Václav Klement zemřel 13. srpna 1938, v nedožitých 70 letech. Společnost Škoda se na sklonku jeho života pevně usadila na pozici největšího výrobce automobilů v Československu a své postavení si udržuje dodnes.