Před 150 lety, 16. října 1868, se ve středočeském městě Velvary narodil Václav Klement, spoluzakladatel současné automobilky ŠKODA AUTO. Václav Klement se zasloužil také o expanzi značky na domácím trhu i v zahraničí. Byl velice schopný manažer a neustupoval z realizace vysokých cílů, které si kladl. Díky své pracovitosti a širokému rozhledu se mu podařilo vytvořit úspěšnou společnost, která je dnes známá po celém světě.
Po pěti letech v obecné škole Klement nastoupil do učení na knihkupce. V té době se začal zajímat o jízdní kola. Asi v roce 1883 nastoupil na místo příručího v knihkupectví v Mladé Boleslavi, které o osm let později koupil. Při práci si přivydělával svým hobby, cyklistikou, prodával jízdní kola rakouských, anglických a německých značek.
S mechanikem Václavem Laurinem z Turnova se domluvil na založení podniku na opravy jízdních kol, později i na jejich výrobu. V prosinci roku 1895 začali v Mladé Boleslavi pracovat v dílně s plochou 120 m 2. Již na jaře příštího roku se spustila ve firmě Laurin & Klement produkce bicyklů Slavia. Václav Klement měl ve firmě na starost především obchodní činnosti, v říjnu 1896 zavedl prodej na splátky a produkty osobně propagoval. Pro firmu se doslova obětoval, pracoval od pěti hodin ráno do jedenácti večer. Jeho manželka Antonie se první tři roky podnikání sama starala o všechnu administrativní práci ve firmě.
Václav Klement byl vizionářem a společnost díky němu patřila mezi průkopníky kol s motorem s moderní koncepcí, tedy motocyklů, a to dokonce ve světovém měřítku. V listopadu 1899 Klement v Praze představil první dva modely motocyklů Slavia. Sám je prezentoval v zahraničí a sám je uměl perfektně ovládat, patřil také k úspěšným závodníkům. Vyhrál například v největším závodě motorových vozidel v Rakousko-Uhersku, do vrchu Exelberg u Vídně v roce 1902. Byl rovněž manažer úspěšného mladoboleslavského týmu, Václava Voldřicha dovedl k titulu mistra světa na neoficiálním mistrovství světa motocyklů v Dourdanu.
Produkce motocyklů brzy převyšovala výrobu jízdních kol, která byla v březnu 1905 ukončena. Bylo třeba uvolnit výrobní kapacity, firma se totiž intenzivně zabývala vývojem automobilu vlastní konstrukce, ten byl představen na konci roku 1905. Václav Klement budoval úspěšný mezinárodní tým z výrazných osobností, zaměstnal například zkušeného konstruktéra a závodníka Ottu Hieronima. Pod vedením Klementa se mladoboleslavská automobilka stala jedničkou v rakousko-uherské monarchii a prosadila se na desítkách zahraničních trhů. Například v roce 1907 export představoval 70 % obratu firmy.
V době první světové války se mu podařilo vyreklamovat do továrny většinu zaměstnanců, kteří byli odvedeni na vojnu. Firma také podporovala rodiny vojáků a při nedostatku potravin zajišťovala pro své zaměstnance zásoby. Po první světové válce musel Václav Klement čelit rozpadu monarchie a ztrátě tradičních exportních trhů, firmě pomáhala například lukrativní produkce leteckých motorů.
V létě 1924 zasáhl továrnu v Mladé Boleslavi požár, stabilizaci a další rozvoj firmy se však podařilo zajistit díky vstupu silného partnera, plzeňské společnosti Škoda. Generální rada Klement poté především analyzoval trendy ve světovém automobilovém průmyslu. K vybudování moderně řešené mladoboleslavské továrny s pásovou výrobou výrazně pomohly poznatky a kontakty získané v roce 1927 během jeho cesty do USA. Odrážely se i v moderním pojetí propagace.
Václav Klement zemřel 13. srpna 1938, v nedožitých 70 letech. Společnost Škoda se na sklonku jeho života pevně usadila na pozici největšího výrobce automobilů v Československu a své postavení si udržuje dodnes.