www.smucler.cz

Legendární Škoda 1203 slaví 50 let od svého představení

14. 9. 2018

Legendární Škoda 1203, která představuje nejrozšířenější československý lehký užitkový automobil 20. století, dnes slaví 50 let své existence. Premiéru si odbyla 14. září 1968 na strojírenském veletrhu v Brně a nedlouho poté již byla na silnicích k vidění v mnoha různých úpravách. Používala se například jako sanitní či pohřební vůz, mikrobus, klasická dodávka nebo valník.

Lehký užitkový vůz s jednoprostorovou karoserií se začal vyvíjet již ve druhé polovině 50. let, do výroby se však dostal až v září roku 1968. Představení na strojírenském veletrhu bylo částečně zastíněno okupací Československa, 21. srpna, tedy necelý měsíc před premiérou, do země vpadly vojska Varšavské smlouvy. I přes tuto událost novinka budila velkou pozornost a v následujících letech se dočkala velkého úspěchu.

Osvědčené komponenty

Karoserie „dvanáctsettrojky” již byla samonosná, tedy bez klasického rámu podvozku. Z důvodu unifikace výroby byla při konstrukci vozu použita řada osvědčených komponentů, například motor byl odvozen od toho ze Škody 1202. Čtyřdobý zážehový čtyřválec o objemu 1221 cm 3 nabízel výkon 39 kW (49 koní). Některé prvky přístrojové desky a zadní světla praktický lehký užitkový vůz sdílel s neméně legendárním modelem Škoda 1000 MB. Vzhledem k obrovské poptávce po modelu 1000 MB došlo v roce 1967 k postupnému přemisťování produkce motorů pro modely 1202 a 1203 z Mladé Boleslavi do výrobního závodu v Trnavě.

Základní dodávková verze byla 4520 mm dlouhá, 1800 mm široká a výška dosahovala 1900 mm. Při pohotovostní hmotnosti 1170 kilogramů dokázala převážet až 950 kilogramů nákladu. Prostor pro náklad byl velmi slušných 5200 litrů. Dodávka dosáhla rychlosti až 90 km/h a spotřeba při ustálené rychlosti 60 km/h činila 11 litrů benzínu na 100 kilometrů.

Vůz mnoha podob

Sériová výroba byla zahájena 20. listopadu 1968 v rekonstruovaném závodě ve Vrchlabí, současně se zde vyráběl i model 1202. V tomto roce se model 1203 nabízel především jako dodávka, do konce roku vzniklo 192 kusů dodávek a tři mikrobusy. Později se v nabídce objevily i další varianty, velmi rozšířená byla sanitní verze a k dispozici byla třeba i montážní verze nebo valník.

V závodě ve Vrchlabí byla výroba Škody 1203 ukončena v roce 1981, bylo zde vyrobeno celkem 69 727 kusů tohoto modelu. Produkce však s řadou technických úprav pokračovala až do roku 1997 v Trnavských automobilových závodech, kam se výroba při ukončení produkce modelu 1203 ve Vrchlabí přesunula.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu

Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada! ...

číst dále

Nový VW Amarok by mohl přijet v silné verzi o výkonu 300 koní

Nový Amarok má k premiéře ještě celkem daleko, přesto se o pick-upu objevuje další hrstka informací. Volkswagen a Ford už v lednu minulého roku oznámili novou alianci, jejímž cílem je společný vývoj nových užitkových vozidel a rovněž pick-upů. A jak už víme, právě nová generace pick-upu Amar...

číst dále

Mild hybrid, plug-in hybrid a CNG: Nové motorizace modelu ŠKODA OCT...

Nejprodávanější model značky ŠKODA nabízí tři různé alternativní pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemní plyn Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA nabízí inovativní asistenční systémy a vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti Moderní infotainment, zabudovaná eSIM a r...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl