Legendární Škoda 1203, která představuje nejrozšířenější československý lehký užitkový automobil 20. století, dnes slaví 50 let své existence. Premiéru si odbyla 14. září 1968 na strojírenském veletrhu v Brně a nedlouho poté již byla na silnicích k vidění v mnoha různých úpravách. Používala se například jako sanitní či pohřební vůz, mikrobus, klasická dodávka nebo valník.
Lehký užitkový vůz s jednoprostorovou karoserií se začal vyvíjet již ve druhé polovině 50. let, do výroby se však dostal až v září roku 1968. Představení na strojírenském veletrhu bylo částečně zastíněno okupací Československa, 21. srpna, tedy necelý měsíc před premiérou, do země vpadly vojska Varšavské smlouvy. I přes tuto událost novinka budila velkou pozornost a v následujících letech se dočkala velkého úspěchu.
Karoserie „dvanáctsettrojky” již byla samonosná, tedy bez klasického rámu podvozku. Z důvodu unifikace výroby byla při konstrukci vozu použita řada osvědčených komponentů, například motor byl odvozen od toho ze Škody 1202. Čtyřdobý zážehový čtyřválec o objemu 1221 cm 3 nabízel výkon 39 kW (49 koní). Některé prvky přístrojové desky a zadní světla praktický lehký užitkový vůz sdílel s neméně legendárním modelem Škoda 1000 MB. Vzhledem k obrovské poptávce po modelu 1000 MB došlo v roce 1967 k postupnému přemisťování produkce motorů pro modely 1202 a 1203 z Mladé Boleslavi do výrobního závodu v Trnavě.
Základní dodávková verze byla 4520 mm dlouhá, 1800 mm široká a výška dosahovala 1900 mm. Při pohotovostní hmotnosti 1170 kilogramů dokázala převážet až 950 kilogramů nákladu. Prostor pro náklad byl velmi slušných 5200 litrů. Dodávka dosáhla rychlosti až 90 km/h a spotřeba při ustálené rychlosti 60 km/h činila 11 litrů benzínu na 100 kilometrů.
Sériová výroba byla zahájena 20. listopadu 1968 v rekonstruovaném závodě ve Vrchlabí, současně se zde vyráběl i model 1202. V tomto roce se model 1203 nabízel především jako dodávka, do konce roku vzniklo 192 kusů dodávek a tři mikrobusy. Později se v nabídce objevily i další varianty, velmi rozšířená byla sanitní verze a k dispozici byla třeba i montážní verze nebo valník.
V závodě ve Vrchlabí byla výroba Škody 1203 ukončena v roce 1981, bylo zde vyrobeno celkem 69 727 kusů tohoto modelu. Produkce však s řadou technických úprav pokračovala až do roku 1997 v Trnavských automobilových závodech, kam se výroba při ukončení produkce modelu 1203 ve Vrchlabí přesunula.