Jak zajet nový automobil? 25.8.2017

V dnešní době plné moderních technologií výroby není zajíždění nového vozu, a především jeho motoru, tak důležitým tématem, jako tomu bývalo kdysi. Někdy se dokonce setkáte s názorem, že výroba je dnes tak přesná, že žádné zajíždění není třeba. S tím však zkušený odborník nebo zvídavý laik nemůže souhlasit. S moderními vozy sice lze jezdit dynamicky již od prvních kilometrů a s velkou pravděpodobností budou nějaký čas bez poruchy jezdit, rozhodně jim to však neprospívá a nešetrné zacházení při prvních stovkách a tisících kilometrů se v budoucnou negativně projeví.

Nepodceňte to

Špatný záběh motoru se může v budoucnu projevit nejen zvýšeným rizikem poruchy motoru, ale také zvýšením jeho hlučnosti, zvýšením spotřeby a snížením výkonu. Je tedy patrné, že trochu trpělivosti s novým automobilem vám v následujících desítkách či stovkách tisíc kilometrů přinese komfortnější jízdu díky nižšímu hluku, ušetří vaši peněženku díky vyšší spolehlivosti a nižší spotřebě, a dokonce bude motor poskytovat o něco vyšší výkon.

Jak dlouho takový záběh vůbec trvá? I na tuto otázku uslyšíte spoustu odpovědí a faktem je, že přesně určit počet kilometrů, po kterých se dá automobil označit za zajetý, nelze. S jistotu se dá řici snad jen to, že úplně nejdůležitější je interval do první výměny oleje. Často se však uvádí, že nejdůležitější je doba do 1 500 nebo 2 000 kilometrů. S tím se dá souhlasit, a tak je v tomto intervalu opravdu vhodné dbát pokynů pro správné zajíždění. Po asi pěti tisících kilometrech bývá z jízdního projevu poznat trochu větší kultivovanost oproti novému vozu a po deseti tisících kilometrech by již měly být všechny použité komponenty bezpečně ustáleny.

Jak správně zajet nový automobil?

  • Studený motor byste neměli zahřávat na volnoběh, ohřát ho na provozní teplotu je ideální pomocí klidné jízdy.
  • Při prvních 1 000 kilometrech není dobré motor příliš vytáčet. U benzínového by otáčky neměly přesáhnout 3 500 ot./min, u dieselového pak 2 500 ot./min. Rozhodně však motor nevytáčejte do omezovače.
  • Motoru neprospívá ani přílišné podtáčení. To škodí i zcela zajetému motoru. Moment, kdy motor již není v pásmu optimálních otáček, pozná každý zkušenější řidič. Je to chvíle, ve které motor vhodně nereaguje na sešlápnutí plynového pedálu.
  • Důležité je dodržet první servisní kontrolu, především je třeba vyměnit olej a olejový filtr. Většinou to bývá po 1 000 kilometrech, přesnou hodnotu určenou pro váš vůz naleznete v příslušném manuálu k vašemu automobilu. Po první výměně oleje můžete pomalu stupňovat zátěž motoru.
  • Snažte se jet tak, aby součásti pracovaly při měnící se zátěži v různě zahřátém motoru.
  • Sednout by si měly také brzdy, takže brzděte plynule a nedopusťte, aby se příliš přehřály.
  • U turbomotorů je dobré před vypnutím motoru chvíli počkat, aby se turbodmychadlo dochladilo. Například při jízdě po dálnici můžete posledních pár set metrů pouze dojíždět. Této zásady byste měli dbát nehledě na nájezd vozu, můžete se tak vyhnout předčasné výměně turbodmychadla.
  • Přibližně při prvních 2 000 kilometrech nepřipojujte za automobil přívěs (alespoň ne příliš těžký).
  • Po zajetí se nebojte občas automobil trochu svižněji projet, aby se vypálily usazeniny. Některé dieselové motory automaticky vypalují filtry pevných částic. Projeví se to lehkým snížením výkonu a naopak zvýšením spotř