www.smucler.cz

Jak zajet nový automobil?

25. 8. 2017

V dnešní době plné moderních technologií výroby není zajíždění nového vozu, a především jeho motoru, tak důležitým tématem, jako tomu bývalo kdysi. Někdy se dokonce setkáte s názorem, že výroba je dnes tak přesná, že žádné zajíždění není třeba. S tím však zkušený odborník nebo zvídavý laik nemůže souhlasit. S moderními vozy sice lze jezdit dynamicky již od prvních kilometrů a s velkou pravděpodobností budou nějaký čas bez poruchy jezdit, rozhodně jim to však neprospívá a nešetrné zacházení při prvních stovkách a tisících kilometrů se v budoucnou negativně projeví.

Nepodceňte to

Špatný záběh motoru se může v budoucnu projevit nejen zvýšeným rizikem poruchy motoru, ale také zvýšením jeho hlučnosti, zvýšením spotřeby a snížením výkonu. Je tedy patrné, že trochu trpělivosti s novým automobilem vám v následujících desítkách či stovkách tisíc kilometrů přinese komfortnější jízdu díky nižšímu hluku, ušetří vaši peněženku díky vyšší spolehlivosti a nižší spotřebě, a dokonce bude motor poskytovat o něco vyšší výkon.

Jak dlouho takový záběh vůbec trvá? I na tuto otázku uslyšíte spoustu odpovědí a faktem je, že přesně určit počet kilometrů, po kterých se dá automobil označit za zajetý, nelze. S jistotu se dá řici snad jen to, že úplně nejdůležitější je interval do první výměny oleje. Často se však uvádí, že nejdůležitější je doba do 1 500 nebo 2 000 kilometrů. S tím se dá souhlasit, a tak je v tomto intervalu opravdu vhodné dbát pokynů pro správné zajíždění. Po asi pěti tisících kilometrech bývá z jízdního projevu poznat trochu větší kultivovanost oproti novému vozu a po deseti tisících kilometrech by již měly být všechny použité komponenty bezpečně ustáleny.

Jak správně zajet nový automobil?

  • Studený motor byste neměli zahřávat na volnoběh, ohřát ho na provozní teplotu je ideální pomocí klidné jízdy.
  • Při prvních 1 000 kilometrech není dobré motor příliš vytáčet. U benzínového by otáčky neměly přesáhnout 3 500 ot./min, u dieselového pak 2 500 ot./min. Rozhodně však motor nevytáčejte do omezovače.
  • Motoru neprospívá ani přílišné podtáčení. To škodí i zcela zajetému motoru. Moment, kdy motor již není v pásmu optimálních otáček, pozná každý zkušenější řidič. Je to chvíle, ve které motor vhodně nereaguje na sešlápnutí plynového pedálu.
  • Důležité je dodržet první servisní kontrolu, především je třeba vyměnit olej a olejový filtr. Většinou to bývá po 1 000 kilometrech, přesnou hodnotu určenou pro váš vůz naleznete v příslušném manuálu k vašemu automobilu. Po první výměně oleje můžete pomalu stupňovat zátěž motoru.
  • Snažte se jet tak, aby součásti pracovaly při měnící se zátěži v různě zahřátém motoru.
  • Sednout by si měly také brzdy, takže brzděte plynule a nedopusťte, aby se příliš přehřály.
  • U turbomotorů je dobré před vypnutím motoru chvíli počkat, aby se turbodmychadlo dochladilo. Například při jízdě po dálnici můžete posledních pár set metrů pouze dojíždět. Této zásady byste měli dbát nehledě na nájezd vozu, můžete se tak vyhnout předčasné výměně turbodmychadla.
  • Přibližně při prvních 2 000 kilometrech nepřipojujte za automobil přívěs (alespoň ne příliš těžký).
  • Po zajetí se nebojte občas automobil trochu svižněji projet, aby se vypálily usazeniny. Některé dieselové motory automaticky vypalují filtry pevných částic. Projeví se to lehkým snížením výkonu a naopak zvýšením spotřeby paliva.

Dále by vás mohlo zajímat

Kodiaq RS oslnil na Nürburgringu

Očekávaná Škoda Kodiaq RS se ještě před svým uvedením na trh ukázala na slavném Nürburgringu a předvedla, co dokáže. Kodiaq RS, jehož řízení dostala na starosti závodnice Sabine Schmitz, zajel rychlostní rekord, stal se nejrychlejším 7místným SUV na této trati. Rekordní pokus zajel Kodiaq RS s p...

číst dále

Utáhne Amarok 43tunovou tramvaj? Jistě.

Maďarské zastoupení značky Volkswagen se rozhodlo, že demonstruje schopnosti modelu Amarok . Konkrétně se to rozhodlo udělat tak, že za Amarok byla zapřažena tramvaj, jejíž hmotnost dosahuje 42,9 tuny a její délka je 32,3 metru, a ten se s ní měl rozjet, a pak dále pokračovat v jízdě. Akce prob...

číst dále

Za dva roky by se měl objevit nový Golf R s výkonem 400 koní!

V roce 2020 by se měla objevit nová verze Golfu R a podle Volkswagenu se bude jednat o opravdu extrémní sportovní vůz. Osmá generace Golfu bude uvedena na trh již v příštím roce a opět půjde o univerzální automobil pro všechny, který si bez sebemenšího problému poradí s každodenním životem ve ...

číst dále

Z našeho Instagramu

Autocentrum Jan Šmucler
S rozsvícenými světly to Arteonu obzvlášť sluší. 👌 Nemyslíte? #volkswagen #vw #arteon #vwarteon #vwlove #car #cars #instacar #auto #usmuclera
Autocentrum Jan Šmucler
Líbí se vám tyto 19palcová kola na Octavii RS? Nám ano. 😍 #skoda #octavia #octaviars #skodaoctaviars #skodaauto #wheels #carwheels #skodafan #skodalove #skodacr #car #cars #instacar #auto #usmuclera
Autocentrum Jan Šmucler
Touran R-line sice je rodinným vozem, ale za svůj vzhled a jízdní vlastnosti se rozhodně stydět nemusí. 😉 #volkswagen #vw #touran #vwtouran #rline #touranrline #vwworld #car #cars #instacar #auto #usmuclera
Autocentrum Jan Šmucler
Krásný pohled. 😍 Co na něj říkáte? 👸🚘👸 #seat #ibiza #seatibiza #seatfans #seatworld #seatlife #car #cars #instacar #auto #usmuclera
Autocentrum Jan Šmucler
Caddy je praktický pomocník, se kterým odvezete celou rodinu klidně na dvě dovolené najednou. 😀 #volkswagen #vw #caddy #vwcaddy #auto#car #cars #instacar #usmuclera
Autocentrum Jan Šmucler
S audiosystémem Dynaudio ve Volkswagenu Pasat budete zaručeně spokojeni. Užijte si poslech vaší oblíbené hudby naplno! 📻🎵 #volkswagen #vw #passat #vwpassat #volkswagenpassat #limousine #interior #dynaudio #luxurycar #audiosystem #usmuclera #car #cars #usmuclera #instacar #auto
více zábavy na našem Instagramu




© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl