Jak opravit ALU kola? 9.10.2017
ALU kola mohou být ozdobou automobilu. Nezřídka se bohužel stává, že jsou poškozeny, a to především při parkování nebo projetí výmolu. Při deformaci ráfku vám moc možností nezbývá, kvalitně opravit hnutý ráfek v domácích podmínkách je v podstatě nemožné, a proto v takovém případě budete muset navštívit pneuservis, který se o poškozené kolo postará. Oprava deformovaného kola obvykle stojí v řádu stovek korun, záleží však na míře jeho poškození.
Co si ale doma opravit můžete jsou menší či větší kosmetické šrámy, například od obrubníku, když se vám nepovedlo zaparkovat zcela podle vašich představ, a došlo k odření kol. Oprava zabere nějaký čas a vyžaduje trochu zručnosti, není to však nic, co byste nezvládli, a výsledek rozhodně stojí za to.
Připravte si...
Co všechno k opravě odřených kol potřebujete? Pokud vás trápí jeden malý škrábanec, pravděpodobně se do celkové opravy kol nepustíte a stačit vám bude třeba i voděodolná fixa určená na kovy nebo vás možná napadne jiný podobně jednoduchý způsob, který dokáže zamaskovat drobnou oděrku. V případě, že je však poškození kol opravdu výrazné a potřebují celkovou péči, je postup složitější.
Nejdříve je třeba si připravit brusný papír, nejlépe tři různé hrubosti - 800, 1200 a 1600. Poté musíte sehnat hliníkový tmel určený na kola nebo karoserie, technický benzín, plnič a barvu, zákládní i finální. Poslední věcí je bezbarvý lesklý lak, se kterým celou práci dokončíte.
Dokonale hladká
První krokem, který vás čeká, je odstranění původní vrstvy laku na kolech. Toho docílíte použitím nejhrubšího brusného papíru, kola musí být po zbroušení matná. Tohle je asi ta nejtěžší práce z celého postupu, protože zabere nejvíce času a je důležité nezapomenout na žádnou plochu. Poté použijte méně hrubé brusné papíry k tomu, abyste dosáhli dokonale hladkého povrchu. Každá nedokonalost bude potrestána, odbytí této části se znatelně projeví v konečném výsledku, kdy nebude barva perfektně hladká.
Po zbroušení kol přichází na řadu odmaštění. Ani tento krok nesmíte podcenit, barva by jinak na kole nedržela. Odmaštění můžete provádět více přípravky, buď použijte technický benzín, speciální odmašťovač nebo lze v krajním případě použít i jarová voda. Teď nastává čas nanášení tmelu, nezapomeňte však, že kola musí být zcela suchá. Tmelem opravte všechny škrábance a odřená místa tak, aby kola měla stejný tvar, jako když byla nová. Tmel pak musíte opět zbrousit pro dosažení hladkého povrchu a dobré přilnavosti barvy.
To nejlepší na konec
Konečně přichází na řadu plnič, po jeho použití počkejte až zaschne, a pak ho ještě trochu zbruste velmi jemným busným papírem. Toto broušení by mělo zamezit projevu i těch nejmenších nedokonalostí. Poté nastříkejte základní barvu a znovu je třeba počkat na její uschnutí. Teď přichází na řadu samotná barva. Měli byste nanést několik vrstev a každou z nich nechat dostatečně ztvrdnout. Nenanášejte ale zbytečně velké vrstvy, aby se vám na kole nevytvořily stékající kapky.
Až budete s vrstvou a odstínem vašich kol spokojeni, po zaschnutí barvy použijte bezbarvý lak. Po zaschnutí bezbarvého laku je oprava konečně hotova a vy si můžete užívat výsledek vaší práce, automobil s neodřenýmí koly bude vypadat skvěle. Věřte, že až výsledek skutečně uvidíte, nebudete litovat obětovaného času ani peněz.