Jak funguje posilovač řízení? 26.1.2018

Posilovače řízení byly ještě v devadesátých letech minulého století často vedeny jako položka volitelné výbavy, především u vozů nižších tříd. Dnes bez něj automobil snad už nekoupíte. Není se čemu divit, posilovač pomáhá především při parkování, kdy se nemusíte vší silou opírat do volantu.

Nic však není černé nebo bílé, a tak i posilovač řízení má své stinné stránky. Samozřejmé je, že se jeho instalace ve voze projeví na jeho ceně a je to další věc, která se může porouchat. Pro mnoho řidičů je ale největším problémem to, že řízení s posilovačem není tak přirozené jako bez něj, zhoršuje se totiž zpětná vazba od kol k řidiči.

Velmi záleží na použitém typu posilovače, ale zkrátka nikdy to nemůže být takové, jako by ve voze nebyl. Pokud je posilovač vhodně nastaven, převažují spíše pozitiva, někdy se však můžete setkat s tím, že je řízení až příliš přeposilované a jízda pak není vůbec příjemná. Kola totiž prudce reagují na každé nepatrné natočení volantu a řidič se na řízení musí mnohem více soustředit. Podívejte se, jaké typy posilovačů se v automobilech objevují a jak vlastně fungují.

Hydraulický posilovač řízení

Prvním typem posilovače řízení, který pomáhal řidiči snáze natáčet kola, byl hydraulický posilovač. Základní částí tohoto systému byl hydraulický válec s pístem, který byl spojený s ozubenou tyčí řízení (hřebenem). Princip je založený na přepouštění kapaliny na jednu nebo druhou stranu pístu. Součástí pastorku řízení umístěného na hřebenu je hydraulický rozvaděč, ve kterém se nachází torzní tyč. Čím větší je síla potřebná k otočení volantem, tím více se torzní tyč zkroutí a zvyšuje se účinek posilovače. Kapalina ve válci posouvá píst v závislosti na natočení volantu, a tím pádem i hřeben, na jehož posunutí závisí natočení kol.

Účinek hydraulického posilovače klesá s rostoucími otáčkami motoru. Způsobuje to odstředivý regulační člen, který je umístěný v čerpadle. Čerpadlo se stará o proudění kapaliny v systému. Ta proudí podle natočení pouzdra rozváděcího ventilu, které natáčí torzní tyč napojená na hřídel volantu. Existuje také řízení Servotronic, kde účinek hydraulického posilovače klesá se zvyšující se rychlostí jízdy. Je to umožněno díky elektrohydraulickému měniči napojenému na řídící jednotku systému. Bohužel je toto řešení velmi složité a drahé.

Výhodou hydrulického posilovače řízení je nejmenší zkreslení zpětné vazby řízení. Největší nevýhodou pak je to, že čerpadlo napojené řemenem na motor snižuje výkon vozu přenášený na silnici, což bylo znatelné především u méně výkonných vozů. Dále pak není ideální ani to, že u klasického systému klesá účinek v závislosti na otáčkách a ne rychlosti.

Elektrohydraulický posilovač řízení

Elektrohydraulický posilovač je založený na stejném principu jako ten hydraulický. Rozdíl je jediný, zdrojem tlaku kapaliny není čerpadlo, které pohání motor vozu, ale pohání ho vlastní elektromotor. Výhodou tohoto řešení je to, že čerpadlo pracuje pouze v době, kdy otáčíte volantem, a hlavně nesnižuje skutečný výkon motoru automobilu. Pro rozpoznání takové situace je ve voze umístěný snímač úhlu natočení hřídele volantu. U některých počátečních řešení však čerpadlo běželo neustále, stejně jako tomu je u hydraulického posilovače.

Jako další plus můžeme brát to, že je mnohem snazší, aby elektrohydraulický posilovač zvyšoval nebo snižoval účinnost podle rychlosti jízdy a navíc je možné pomocí nastavením řídící jednotky v servisu jeho účinnost změnit podle přání řidiče.

Elektromechanický posilovač řízení

Elektromechanický posilovač řízení, jak je z názvu patrné, nevyužívá hydrauliku. O všechno se stará samotný elektromotor. Existují dva základní typy tohoto systému systému. Jednodušší a levnější má motor jako součást sloupku řízení, ten druhý má motor umístěný na ozubené tyči řízení a nazývá se dvouhřebenový. Do jednoho hřebene je umístěn pastorek od hřídele volantu a do druhého hřebene, který je umístěny hned vedle, je zasazený pastorek elektromotoru. Toto provedení je dražsí, nabízí však vzhledem ke svému umístění lepší citlivost při řízení.

Hlavními výhodami elektromechanického posilovače jsou jednoduchost systému a snadné nastavení jeho účinnosti podle různých snímaných hodnot. Kromě toho, že lze stejně jako elektrohydraulický posilovač přeprogramovat, je důležité to, že jako jediný z těchto tří typů umožňuje instalaci automatického parkování vozu, kdy sám zvládne natáčet kola. Natáčení kol zvládá i v režimu udržování jízdního pruhu nebo díky němu funguje asistent  Emergency Assist od Volkswagenu, díky kterému dokáže vůz sám změnit jízdní pruh při zdravotních potížích řidiče.

Jeho nevýhodami je pak především to, že stále nenabízí zcela věrnou zpětnou vazbu od kol a případná porucha systému (elektromotoru) může být poměrně drahou záležitostí.