Tajemství maskování prototypů Škoda 29.5.2020

Důvod, proč se prototypy připravovaných modelů maskují, je zřejmý – uchránění podoby vozu před očima zvědavců a objektivy fotoaparátů do doby, než se vůz představí na oficiální premiéře. Prototypy nových modelů značky Škoda se na běžných silnicích objevují již dlouhou před jejich uvedením na trh. I přes maskování jsou sice patrné základní tvary vozu, ale přece jen dokáže skrýt velkou část detailů, jenž veřejnost spatří až v pravou chvíli se vším tím pozdvižením, které k takové události, jakou je prémiéra nového modelu, patří.

Miliony kilometrů v běžném i neběžném provozu

Než mladoboleslavská automobilka představí nový model světu, prototypy absolvují tisíce hodin testů ve zkušebnách a klimatických komorách a na silnicích najedou až dva miliony kilometrů. Zkoušky přitom probíhají po celém světě, aby se ověřilo, zda vůz dokáže spolehlivě fungovat při –30 °C stejně jako při 40 °C. Náročné testování tak probíhá v zimě, v horku, ve vysoké vlhkosti vzduchu, na rozbitých prašných cestách a samozřejmě také v pro nás běžném počasí, zkrátka ve všech možných podmínkách.

„Vedle vlastního účelu kamufláže je samozřejmě nutno dbát i na požadavky provozu na veřejných komunikacích. Proto musí mít každý prototyp například funkční blinkry, brzdová světla i všechny senzory, nezávisle na kamufláži či rozostření designu. Kromě toho musí také testovací řidiči a vývojáři být schopni během jízdy plnit své úkoly. Proto zpravidla nesmí být omezen vstup chladícího vzduchu a nesmí být zalepeny ani výdechy ventilace. Tím je zajištěno, že výsledky měření poskytují vypovídající údaje o datech, jichž bude dosahovat sériové vozidlo. V interiéru je důležité, aby bylo během jízdy vždy vidět na přístroje a aby byly všechny důležité ovládací prvky v dosahu řidiče,“ vysvětluje Florian Weymar, vedoucí vývoje celého vozu ve společnosti Škoda Auto.

Maskování vnějšku i vnitřku

Mezi nejzajímavější části vozů tradičně patří vizuálně charakteristické díly, jako je maska chladiče, světlomety nebo tvar zadní části. Tyto části se proto zakrývají obzvlášť pečlivě, nebo se maskují dokonce různými nástavbami. Maskovací vzor pak rozostří kontury a linie karoserie. Maskování však neskrývá pouze celkový design a nové designové prvky, ale také technické inovace, jako je například technologie světlometů.

Maskování se netýká pouze vnějšku, nalézt ho lze rovněž v interiéru. Pokud už se prvky v interiéru blíží sériovému provedení, je třeba je chránit také, protože vůz může zastavit například u čerpací stanice. Většinou k tomuto účelu slouží neprůhledné netkané textilie, které zakrývají jednotlivé prvky, jako je palubní deska, kokpit, centrální displej nebo středový panel. Před pokračováním v jízdě samozřejmě testovací jezdec může tyto potahy z potřebných prvků sejmout.

Dokonalá kamufláž je věda

Návrh a vývoj maskovacího vzoru mají u značky Škoda na starosti specialisté na kamufláž, kteří kombinují různé vzory, 3D efekty a barvy, aby co nejvíce změnili vzhled vozu. Hotové maskovací folie se na vozy nalepují ručně, což je práce na několik hodin. Aktuálně je možné v okolí Mladé Boleslavi spatřit prototyp elektrického SUV Škoda Enyaq iV v zelené kamufláži, jejíž vývoj zabral přibližně 120 hodin a bylo na ni spotřebováno asi 18 metrů čtverečních folie. Škoda Enyaq iV se světové premiéry dočká již v letošním roce.