www.smucler.cz

Správné sezení za volantem: Zvyšte svůj komfort a bezpečnost

31. 8. 2020

Průměrný řidič stráví za volantem přibližně 300 hodin ročně. To je poměrně dlouhá doba, a tak je dobré, abyste věděli, jak má být nastaveno sedadlo, volant a bezpečnostní pás. Správný posez totiž zvýší nejen komfort při řízení, ale také díky němu zvýšíte svou bezpečnost, protože bezpečnostní prvky jsou navrženy pro co nejlepší ochranu právě při správném posezu. V opačném případě mohou naopak zhoršit následky nehody.

Pokud najezdíte ročně přes 20 tisíc kilometrů, můžete si nesprávným sezením přivodit trvalé zdravotní následky. Nejčastějším následkem jsou problémy se zády, které mohou vyústit v bolest zad, krku, nohou a ramenou. Způsobovat mohou i bolest hlavy nebo únavu. Řidič, který se při řízení cítí pohodlně, není tolik unavený a na jízdu se dokáže déle a lépe soustředit, díky tomu má rychlejší reakce.

Nastavení sedadla

Za volant se musíte posadit tak, abyste si nezpůsobili při nehodě zbytečná zranění a dokázali pohotově zareagovat na krizové situace. Při uzpůsobení posezu začněte nastavením sedadla.

Asi nejdůležitější je podélné posunutí sedadla. Posunout byste si ho měli tak, abyste měli lehce pokrčené ruce i v případě, že držíte volant v jeho nejvzdálenější části, tedy nahoře, a lehce pokrčené mají být i nohy ve chvíli, kdy sešlápnete pedály. Zajistíte tak dobrou stabilitu těla i v krizových situacích a umožňuje vám to co možná nejlepší ovládání volantu a pedálů. Pokud byste měli natažené ruce a nohy, tak by se navíc při čelním nárazu nestačily prohnout lokty a kolena. Důsledky si jistě domyslíte.

Sedadlo by mělo být poměrně vzpřímené, pokud je sklopeno příliš dozadu, řidič nemá dostatečný kontakt s pedály, volantem a dalšími ovládacími prvky. Posez vám však musí být příjemný, jinak byste se již po krátké jízdě nedokázali plně soustředit. Pro nastavení sedadla použijte všech možností, které nabízí.

Kromě podélného posunutí sedadla a nastavení sklonu opěradla lze sedadlo běžně nastavit i výškově. Sedadlo posuňte do takové výšky, abyste měli dostatečný rozhled a měli co nejlepší přehled o velikosti vašeho vozu. Snažte se však nemít hlavu těsně u stropu, protože by to mohlo mít nežádoucí důsledky při otočení vozu na střechu. Mezi hlavou a stropem by mělo být více než pět centimetrů místa. Samozřejmě ne ve všech vozech je toho možné dosáhnout.

Nastavení opěrky hlavy a bezpečnostního pásu

Podceňovat se rozhodně nevplácí ani nastavení opěrky hlavy. Při čelním nárazu je totiž řidič vymrštěn dopředu, a poté je díky bezpečnostnímu pásu zachycen a zaražen zpět do sedadla. Opěrka hlavy v tuto chvíli brání pohybu hlavy vzad. Pro správnou funkci by měl být její horní okraj zároveň s temenem hlavy. Pokud by byla příliš nízko, může dojít k vážnému poranění krční páteře.

Bezpečnostní pás by měl vést přes pánevní kosti, nikoliv přes břicho, a dále pak pokračovat přes rameno. Rozhodně nesmí jít okolo krku, proto si horní uchycení bezpečnostního pásu nastavte raději do nižší polohy. Po zapnutí přezky bezpečnostního pásu byste ho měli vždy rukou dotáhnout, aby poměrně těsně obepínal tělo.

Nastavení a držení volantu

Zapomenout nesmíte ani na nastavení volantu. Podle odborníků by měl být nastavený ve vyšší poloze, aby v případě nehody padala do vystřeleného airbagu hlava. Podélné nastavení by mělo umožňovat co nejlepší ovládání volantu. Často je dobré vyzkoušet několik poloh volantu a posunutí sedadla, abyste dosáhli té nejlepší pozice pro pohodlné a bezpečné řízení.

Pro maximální ovladatelnost vozu je důležité i to, kde volant držíte. Ruce by měly být umístěny v poloze tři čtvrtě na tři, která nabízí nejjistější úchop volantu, což se hodí především při vyhýbacích manévrech. Tato poloha je vhodná i z toho důvodu, že airbag, který má po nafouknutí větší průměr než volant, odhodí ruce přirozeně z volantu.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu

Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada! ...

číst dále

Nový VW Amarok by mohl přijet v silné verzi o výkonu 300 koní

Nový Amarok má k premiéře ještě celkem daleko, přesto se o pick-upu objevuje další hrstka informací. Volkswagen a Ford už v lednu minulého roku oznámili novou alianci, jejímž cílem je společný vývoj nových užitkových vozidel a rovněž pick-upů. A jak už víme, právě nová generace pick-upu Amar...

číst dále

Mild hybrid, plug-in hybrid a CNG: Nové motorizace modelu ŠKODA OCT...

Nejprodávanější model značky ŠKODA nabízí tři různé alternativní pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemní plyn Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA nabízí inovativní asistenční systémy a vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti Moderní infotainment, zabudovaná eSIM a r...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl