SEAT: 70 let inovací 16.12.2020

  • V roce 1955 SEAT zaregistroval první patent společnosti na dětský zádržný systém
  • Design a funkčnost: zavazadlový prostor otevírá logo SEAT
  • Originalita: neviditelná klika dveří pro SEAT Leon 2. generace

S více než 300 aktivními patenty má SEAT za 70 let dlouhou historii inovací. Tři hlavní vynálezy odhalily základní aspekty SEATu, například jeho výhled do budoucna - dětská bezpečnostní sedačka z roku 1955 -; ospravedlnění funkčního designu s - rukojetí loga - faceliftu druhé generace SEAT Ibiza; nebo její pevné odhodlání stylovat s - skrytou klikou dveří - SEAT Leon druhé generace.

Dětský zádržný systém (1955)

První patent za 70 let historie SEAT -  patent SEAT ES221068A -, byl zapečetěn v roce 1955; popisovala dětskou sedačku složenou ze dvou kovových rámů, které jsou členěny tak, aby se na sebe mohly sklopit jako kniha, díky čemuž bylo sedadlo přenosné, ale především bezpečnější než sedět děti na zadních sedadlech bez jakéhokoli zádržného systému (což byla v té době běžná praxe). Jeho design již použil mnoho současných konceptů účinného dětského zádržného systému. Železné tyče spolu se dvěma látkovými popruhy, které omezovaly maximální úhel mezi lavicí a opěradlem, zaručovaly stabilitu dětské sedačky. Tyto pruhy umožňovaly skládání a nebyly nebezpečné v případě, že si nimi dítě narazilo hlavu. Za pohodlí dítěte bylo považováno „s opěradlem a základnou z pružného materiálu, který mohl být látkový, plastový nebo podobný“.

Patent požadoval dva háčky s velkým otevíráním nahoře, které umožňovaly zavěšení dětské sedačky ze zadní části sedadla pro dospělé, zejména z motorového vozidla. Měla také dva menší háčky, které umožňovaly použití sedadla mimo vůz, zavěšené jako houpačka.

Tělo dítěte potřebuje správný retenční systém, který také omezuje jeho pohyby. Patentové výkresy ukazují tříbodový bezpečnostní pás. Břišní pás je tvořen dvěma popruhy, které jsou spojeny sponou, s níž je pro dítě obtížné manipulovat. Tento pás využívá pružný nebo elastický materiál, díky kterému je možné jej přizpůsobit velikosti těla dítěte a udržet jej pevně uchycen. Mezi nohama dítěte je umístěn svislý třetí popruh, připevněný k pásu a ukotven na sedadle, popruh proti subpasu podobný soutěžním postrojům, který zabraňuje sklouznutí těla pod pás.

Logo-rukojeť kufru (1999)

V aplikaci užitného modelu ES1042196U SEAT z několika důvodů vymyslel vložku zámku s velmi zvláštním krytem. Odkrytí zámku vyžaduje stisknutí horní části víka prsty nebo palcem. Přitom se víčko nakloní a umožní vám použít ostatní prsty k usnadnění otáčení a po dokončení 90 stupňů ovládá také západku a uvolní dveře zavazadlového prostoru. Samotný kryt zároveň slouží jako rukojeť pro zvednutí brány přirozeným pohybem paže nahoru.

Víko je funkční a praktické, ale hlavní dotek tohoto mechanismu spočíval v dotváření designérů, které víku dodaly ten správný styl. Kryt byl konkrétně znakem „S“ loga SEAT a první sériovou aplikaci viděl na faceliftu druhé generace Ibizy. Tento užitný model, který by mohl být také motorizovaný, se ve vozidlech značky používá dodnes, jako je současná generace modelu SEAT Ibiza a zcela nový SEAT Leon.

Klika dveří v zadním čtvrtinovém skle (2007)

Zadní čtvrtinové sklo, které se objevuje v mnoha automobilech za zadními okny, umožňuje rozšířit oblast výhledu pro cestující vzadu. U většiny designů je mezi zadním sklem a zadní čtvrtinou znatelná mezera. Konstruktéři SEATu se však rozhodli, že u druhé generace SEAT Leon mohou dát kontinuitu zasklívací ploše zadní části. To umožnilo získat styl a dynamiku v liniích vozidla. 

Patent ES 2271826 T3 popisuje, jak zvětšit transparentní oblasti zadní zasklení a zároveň, dosáhnout prostor pro skrytí kliku dveří. Z důvodu zachování funkčnosti bylo zadní čtvrtinové sklo vyrobeno z průhledného tepelně tvarovaného polykarbonátu, který má složitý tvar, který umožňuje vložení prstů k ovládání skryté rukojeti umístěné ve dveřích ve svislé poloze vedle zadního okna. Díky tomuto řešení vypadal panel zadních dveří SEAT Leon druhé generace čistý a jasný, bez rukojeti. Výsledkem tohoto patentu bylo, že oko vnímalo SEAT Leon, který vytvořil designér Walter de Silva, jako dvoudveřový vůz, při zachování praktičnosti svých čtyř dveří.