www.smucler.cz

Samosvorný diferenciál

28. 6. 2016

Diferenciál jako takový používá každý automobil, téměř každá čtyřkolka nebo traktor. Diferenciál má jednoduchý úkol - umožňuje nastavit různou velikost otáček levého a pravého kola v zatáčce. Právě v zatáčce se vždy vnější kolo musí otočit po delší dráze - musí se tedy točit rychleji, než vnitřní kolo. Pokud by se obě kola točila stejně rychle, docházelo by ke smyku jednoho z kol, rychlému opotřebení pneumatik a přetěžování převodovky.

U výše popsaného typu se jedná o otevřený diferenciál - diferenciál bez svorného účinku. Představte si situaci, kdy jedno kolo zapadne například do sněhové závěje (nejtěžší bude představa sněhu...) a točí se tedy pouze jedno kolo.

Uzávěrka diferenciálu

U uzávěrky diferenciálu se jedná o funkci diferenciálu, kdy je točivý moment rozdělován na dva stejně velké točivé momenty pro levé i pravé kolo. Nezávisí tak na tom, jaké kolo je ve vzduchu, jaké je zapadlé nebo jaké je v zatáčce vnější. Prostě sešlápnete plyn a obě dvě nebo čtyři kola jedou na plno ať se děje, co se děje.

Funkce samosvoru

Samosvorný diferenciál je opakem běžného otevřeného diferenciálu. Tento diferenciál - správně označovaný jako diferenciál s omezeným prokluzem - má naopak určenou svornost. Omezení svornosti je tedy vlastně opakem toho, co diferenciál má ve skutečnosti dělat a jaká je jeho původní vlastnost.

Poháněna kola jsou uzamykána v určitých poměrech (50:50, 25:75) a záleží u toho na síle, kterou motor dodává. Uzamykání omezuje prokluz kol při průjezdu zatáčkou ve vyšší rychlosti a rovnoměrně přenáší hnací sílu na kola při zrychlení. Při brzdění pak nabízí omezený prokluz lehčí zatáčení s menším bočním posunem vozu. Samosvorný diferenciál se tedy hodí především pro výkonnější vozy nebo sportovní modely vozů a pro řidiče s oblibou rychlé jízdy.

Dále by vás mohlo zajímat

SEAT dostal na starost vývoj CNG pohonu pro celý koncern

Španělská automobilka SEAT bude vyvíjet techniku pro vozy s pohonem na CNG ( stlačený zemní plyn ) pro celý celý koncern Volkswagen. O vývoj se bude start technické centrum SEATu, kde pracuje přes tisíc inženýrů. Luca de Meo, předseda představenstva společnosti SEAT, vidí v pohonu vozů na CNG ...

číst dále

Žáci učiliště Škoda navrhují studii kabrioletu Karoq

V podnikovém učilišti Škoda Auto v Mladé Boleslavi navrhují žáci zajímavou studii vozu - Karoq  kabriolet. V minulých letech žáci postavili celkem čtyři vozy, nyní se rozhodli pro nejnovější SUV v nabídce značky a přišli s neobvyklým nápadem udělat z něj kabriolet. Za vývojem studie stojí žáci ...

číst dále

ŠmucleRace #01 | VW T-Roc

Máme tady první testovaný vůz z programu ŠmucleRace! Před pár dny jsme dostali na test nejmenší SUV v nabídce Volkswagenu. Samozřejmě se jedná o model Volkswagen T-Roc, který hned při svém představení vzbudil velkou vlnu pozitivních ohlasů díky svému atraktivnímu designu. T-Roc nás doprováze...

číst dále
© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl