www.smucler.cz

Samosvorný diferenciál

28. 6. 2016

Diferenciál jako takový používá každý automobil, téměř každá čtyřkolka nebo traktor. Diferenciál má jednoduchý úkol - umožňuje nastavit různou velikost otáček levého a pravého kola v zatáčce. Právě v zatáčce se vždy vnější kolo musí otočit po delší dráze - musí se tedy točit rychleji, než vnitřní kolo. Pokud by se obě kola točila stejně rychle, docházelo by ke smyku jednoho z kol, rychlému opotřebení pneumatik a přetěžování převodovky.

U výše popsaného typu se jedná o otevřený diferenciál - diferenciál bez svorného účinku. Představte si situaci, kdy jedno kolo zapadne například do sněhové závěje (nejtěžší bude představa sněhu...) a točí se tedy pouze jedno kolo.

Uzávěrka diferenciálu

U uzávěrky diferenciálu se jedná o funkci diferenciálu, kdy je točivý moment rozdělován na dva stejně velké točivé momenty pro levé i pravé kolo. Nezávisí tak na tom, jaké kolo je ve vzduchu, jaké je zapadlé nebo jaké je v zatáčce vnější. Prostě sešlápnete plyn a obě dvě nebo čtyři kola jedou na plno ať se děje, co se děje.

Funkce samosvoru

Samosvorný diferenciál je opakem běžného otevřeného diferenciálu. Tento diferenciál - správně označovaný jako diferenciál s omezeným prokluzem - má naopak určenou svornost. Omezení svornosti je tedy vlastně opakem toho, co diferenciál má ve skutečnosti dělat a jaká je jeho původní vlastnost.

Poháněna kola jsou uzamykána v určitých poměrech (50:50, 25:75) a záleží u toho na síle, kterou motor dodává. Uzamykání omezuje prokluz kol při průjezdu zatáčkou ve vyšší rychlosti a rovnoměrně přenáší hnací sílu na kola při zrychlení. Při brzdění pak nabízí omezený prokluz lehčí zatáčení s menším bočním posunem vozu. Samosvorný diferenciál se tedy hodí především pro výkonnější vozy nebo sportovní modely vozů a pro řidiče s oblibou rychlé jízdy.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu

Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada! ...

číst dále

Nový VW Amarok by mohl přijet v silné verzi o výkonu 300 koní

Nový Amarok má k premiéře ještě celkem daleko, přesto se o pick-upu objevuje další hrstka informací. Volkswagen a Ford už v lednu minulého roku oznámili novou alianci, jejímž cílem je společný vývoj nových užitkových vozidel a rovněž pick-upů. A jak už víme, právě nová generace pick-upu Amar...

číst dále

Mild hybrid, plug-in hybrid a CNG: Nové motorizace modelu ŠKODA OCT...

Nejprodávanější model značky ŠKODA nabízí tři různé alternativní pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemní plyn Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA nabízí inovativní asistenční systémy a vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti Moderní infotainment, zabudovaná eSIM a r...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl