Kamera do auta: Jak ji vybrat?

7. 9. 2017

Dnešní provoz na silnicích je neúprosný. Snad každý, kdo pravidelně řídí, se jednou za čas setká s něčím, co na ně nepatří. Je to nedisciplinovanost a neohleduplnost. Někdy se jedná o neúmyslnou chybu způsobenou nezkušeností řidiče, jindy ale může jít dokonce o záměr, což je zcela neakceptovatelné. Pokud situace nebude mít následek v podobě dopravní nehody, pravděpodobně nebudete záznam potřebovat a spraví to například pouhá nadávka. V případě, že však k nehodě dojde a nebude to vaší vinou, může vám taková nahrávka zachránit mnoho nervů, a také i nemalou finanční částku, kterou byste museli v servisu zaplatit z vlastní kapsy.

A z tohoto důvodu jsou palubní kamery velmi populární. Při jejich výběru je důležité se zamyslet, co přesně od kamery požadujete, a jakou je dobré koupit. Samozřejmě neexistuje přesná odpověď, který typ je nejlepší, roli hraje mnoho parametrů a zajisté i cena. Nelze však říci, že dražší kamera musí být nutně lepší než lacinější model. Ve vašem konečném rozhodnutí se promítne hodně věcí, které si zkusíme alespoň trochu rozebrat, abyste věděli, na co je dobré se zaměřit.

Co chcete natáčet?

Nejdříve se musíte rozhodnout, co vlastně chcete mít na videu zaznamenané. Nejčastěji se setkáte s kamerou umístěnou na čelním skle, která sleduje to, co se děje před vozem. Ve většině případů bude tato varianta naprosto dostačující, ale existují i další varianty. Setkat se můžete s externími autokamerami, které zaznamenávají nejen prostor před vámi, ale díky přidané optice také za vámi. Třetí skupinou autokamer jsou kamery duální, kdy je do běžné kamery umístěné na čelním sklem přidána optika monitorující i interiér automobilu.

Rozlišení kamery

Rozlišení je jeden ze základních parametrů, který má velký vliv na to, jak moc bude výsledné video kvalitní. Za aktuální standard lze dnes považovat Full HD rozlišení nabízející 1920x720 pixelů. U většiny kamer můžete rozlišení také snížit na HD rozlišení s 1280x720 obrazovými body, u některých dokonce na VGA. Nedoporučuje se ale této funkce využívat, a tím pádem ani kupovat kamery, které mají nižší rozlišení než Full HD. Již u HD rozlišení se totiž setkáváme s takovou kvalitou záznamu, při které nemusí být dobře čitelné registrační značky, především na větší vzdálenost pak zdaleka nedosahují potřebné ostrosti obrazu.

Podstatné je u snímače nejen jeho rozlišení, ale také jeho velikost. Ta se velkou částí podílí na konečném výsledku, pokud je velikost snímače malá nepomůže ani velké rozlišení. Má totiž vliv na kvalitu snímání při zhoršených světelných podmínkách a odvíjí se od ní také šum obrazu. Dnešním standardem bývá snímač o velikosti 1/4 palce, snadno také můžete sehnat kameru s větším snímačem s velikostí 1/3 palce. Ta umožní větší osvětlení snímače, díky čemuž bude video více ostré a bude mít znatelně vyšší kvalitu i při horším světle.

Počet snímků za sekundu

Zanedbat nesmíte ani to, kolik snímků za sekundu může kamera snímat. Tato hodnota má zásadní vliv na ostrost a plynulost videa. Běžnou hodnotou je 30 fps (frames per second - snímků za sekundu), pro lepší plynulost a kvalitu obrazu je však vhodné zvolit 60 fps. Tuto snímkovací frekvenci najdete v segmentu autokamer spíše u dražších modelů. Například u akčních kamer je však 60 fps naprosto běžná hodnota. V kombinaci s rozlišením Full HD je 60 fps v současné době pravděpodobně ta nejlepší volba, jakou můžete zvolit, pokud budeme brát v úvahu také množství místa, které video zabere na paměťové kartě.

Úhel záběru

Velký úhel záběru může být v některých případech rozhodující faktor, a proto se vyplatí vybrat kameru zabírající široký úhel. V nabídce jsou kamery se záběrovým úhlem od 110°. Tento úhel není úplně dostačující, protože pokrývá pouze dění přímo před vozem, a to, co se děje okolo, již nesnímá. Nejvyšším úhlem záběru, se kterým se můžete setkat, dosahuje až 170°. Tento úhel je nejlepší, co se týká šířky záběru, ovšem už se u něj může projevovat nežádoucí efekt rybího oka a zhoršení ostrosti obrazu. Proto se, hlavně u levnějších modelů, porozhlédněte po záběrovém úhlu 130° nebo 140 °.

Optika

Posledními parametry ovlivňující kvalitu obrazu, které si uvedeme, jsou parametry použité optiky. Důležitá je zejména světelnost objektivu a ohnisková vzdálenost. Světelnost by měla být co nejnižší, protože čím nižší je, tím více projde světla, a tak je záznam kvalitní, i když se například stmívá nebo je zatažená obloha. Ohnisková vzdálenost má vliv na velikost záběru, čím nižší je, tím větší pak je záběr.

Konektivita

Různé vstupy, výstupy a vysílače umožní propojení s ostatními elektronickými zařízeními, zejména pak s mobilním telefonem, počítačem nebo notebookem. Jistě oceníte Wi-Fi vysílač, který umožní propojit kameru s mobilním telefonem, a vy tak uvidíte, jaký prostor kamera zabírá, nebo si můžete nastavovat parametry videa a funkce kamery. Také si na displeji mobilního telefonu přehrajete v případě potřeby pořízené video. Co se týká konektorů, na kamerách běžně naleznete USB, či spíše miniUSB, konektor, některé modely nabízí i HDMI nebo AV výstup.

Je dobré na to vidět

Některé kamery jsou vybaveny displejem. Displej je velmi praktická věc, protože si na něm můžete prohlédnout, co jste natočili, především však kameru můžete správně umístit, aby natáčela ten správný prostor. To úplně nejlepší ale je, že si s jeho pomocí můžete snadno nastavit parametry videa  a snadněji používat rozšířené funkce. Pokud již kamery displej mají, jeho velikost se pohybuje od 1,5 do 2,5 palce. To není sice mnoho, na nastavení videa a ovládání funkcí to ale stačí, stejně tak jako na správné natočení kamery. Sledování pořízeného záznamu berte spíše s rezervou.

Funkce

Tak jako je tomu u většiny moderních elektronických pomůcek, tak i do autokamer se výrobci snaží dostat co nejvíce funkcí. Některé jsou užitečné, jiné zase ne, méně technicky zkušení řidiči si kameru nechají do vozu nainstalovat a o funkce navíc se stejně zajímat vůbec nebudou. Pro ty, kteří však hledají něco navíc si uvedeme některé funkce, se kterými se můžete setkat.

Automatické zapnutí - Kameru bez automatického zapnutí si snad ani nepořizujte, neustále zapínání při každém nasednutí do vozu by vás brzy přestalo bavit.

GPS - Díky GPS bude do videa zaznamenaná také trasa nebo jízdní údaje, například rychlost.

G-Senzor - Tato funkce se postará o to, aby v případě nehody nedošlo k poškození, smazání nebo přehrání záznamu.

Manuální uzamčení - Funkci má stejnou jako G-Senzor, liší se však tím, že pokud chcete uchovat některou část záznamu, musíte sami stisknout příslušné tlačítko.

Mikrofon

Optická stabilizace 

Fotoaparát - V případě potřeby můžete kameru použít i pro pořizování fotografií.

Noční režim - Kamery s touto funkcí pomocí LED nebo infračerveného osvětlení zlepší kvalitu videa za špatných světelných podmínek, zejména v noci, v blízkosti vozu.

Parkovací režim - Pokud kamera zaznamená kolem zaparkovaného automobilu pohyb, automaticky spustí nahrávání.

Upozornění na radary - U dražších typů kamer můžete nalézt funkci, kdy vás kamera akusticky upozorní na blížící se radar díky vaší poloze a databázi radarů v její paměti.

Velikost úložiště

Důležitou vlastností kamer je také úložiště, podle kterého se dost řidičů při výběru řídí. U velké části modelů se setkáte s vnitřní integrovanou pamětí, která má obvykle od 16 do 64 GB. V nabídce však samozřejmě jsou i kamery s paměťovými sloty, které buď rozšiřují základní paměť nebo v nich umístěné karty slouží jako primární úložiště. Nejčastěji se jedná o microSD karty.

Abyste měli představu o tom, jak dlouhý záznam se vejde na dané úložiště, tak na 16 GB úložiště pořídíte asi 3,5 hodiny Full HD a 7 hodin HD videa. Jelikož větší kapacity úložiště jsou násobky dvěma není těžké se dopočítat, jak jsou na tom další úložiště. Pro jistotu je ale asi lepší dodat, že na oblíbené 64 GB úložiště pořídíte asi 14 hodin Full HD a dvojnásobný čas HD videa. Berte však ohled na to, že tyto hodnoty se mohou lišit podle modelu kamery a také prostředí, ve kterém natáčíte.

Napájení

Naprostá většina autokamer nabízí konektor, pomocí kterého ji můžete připojit tak, aby se nabíjela z autobaterie. Vy tak nebudete muset vždy po několika hodinách jízdy nosit kameru nabít k zásuvce domů. Napájecí kabel je dobré mít schovaný ve sloupcích, protože kabel visící uprostřed interiéru není to pravé. Pokud si nejste jistí, že to zvládnete, raději tuto práci svěřte odbornému servisu. Budete mít jistotu, že bude vše správně fungovat, takže nedojde k poškození elektroinstalace automobilu nebo kamery, a nezničíte si interiér.

Cena

Jak se říká: "To nejlepší na konec". Cena, alespoň přibližně, rozhoduje o tom, jak moc bude záznam kvalitní, a jaké funkce bude kamera mít. Samozřejmě, asi jako u všeho dalšího, ani zde neplatí, že čím je vyšší cena, tím je kamera lepší. Ale jako základní měřítko posloužit může. I kamera s cenou kolem 1 000 korun může svou funkci plnit zcela dostatečně, nenabídne ale některé vyspělé funkce a v některých případech nemusí být obraz dostatečně kvalitní.

Tento přehled by vám měl dostatečně pomoci, abyste se zorientovali v prostředí kamer do automobilů. Nakonec je to ale stejně na vás, kolik jste ochotni za kameru maximálně utratit, a jaké funkce skutečně využijete.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda stále chce vyrábět levný vůz pro indický trh

Nedávné námluvy automobilky  Škoda s indickou automobilkou Tata Motors sice nedopadly úspěšně, když společnosti ukončily jednání o partnerství , jehož cílem měla být výroba levného automobilu určeného především pro indický trh, ale tyto plány rozhodně zcela nepohřbila. Volkswagen totiž chce ...

číst dále

Škoda Karoq je konečně v prodeji!

Dnes oficiálně začal prodej nového modelu mladoboleslavské automobilky v České republice. Je to právě nové SUV Karoq , které se po dlouhém čekání konečně dočkalo uvedení do prodeje. Karoq již prošel předprodejní fází, která byla velmi úspěšná, a lze tak předpokládat, že zájem o tento nový model...

číst dále

Volkswagen investuje do elektrických pohonů pro užitková vozidla

Volkswagen Group vidí budoucnost v pohonu pomocí elektrické energie, a tak už neplánuje nabízet s elektrickým pohonem pouze osobní vozy, ale elektromotry by měly dostat také užitkové a nákladní vozy a autobusy. Elektrické pohony v nákladních vozidlech a autobusech, které má na starosti divize Vo...

číst dále
© 2017 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl