Kabely v automobilu: Kolik jich je v modelu SEAT Ateca? 12.8.2019

V modelu SEAT Ateca je ukryto více než 2,2 kilometru komplexně uspořádaných kabelů. Kabely jsou nezbytné pro provoz a funkci všech elektronických systémů, kterých se v moderních automobilech nachází stále více, a umožňují vozu reagovat na zapnutí či vypnutí jakékoliv funkce a další podněty během zlomku sekundy. 

Modely, jako je SEAT Ateca, vyžadují pro funkci všech systémů i pro samotnou jízdu přes 1350 kabelů o celkové délce přes 2200 metrů. Kabely jsou uspořádány do více než 30 elektrických a elektronických obvodů. „Tyto obvody zajišťují téměř všechny funkce automobilu a přenášejí energii z jednoho místa na druhé, podobně jako krev protékající organismem,”říká Pedro Manonelles, inženýr Technického centra SEAT. Většina kabelů se nachází v oblasti přístrojové desky, kde se více než 200 kabelů sdružuje do svazků o průměru přes 4 centimetry.

Stovka senzorů a řídicích jednotek

Senzory a řídicí jednotky spolu vzájemně spolupracují a reagují na sebe podobným způsobem, jakým funguje lidské tělo. Stejně jako mozek vysílá signály například do ruky, aby vykonala určitý pohyb, tak i systém „aktivuje funkce, jako je stabilizační systém, parkovací asistent, jízdní režim, audiosystém nebo asistent pro sledování slepého úhlu,” vysvětluje Manonelles.

Všechny kabely v modelu Ateca mají hmotnost zhruba 42 kilogramů. „Měď je nejpoužívanějším kovem pro elektrické vodiče, ale její vysoká hustota, která je vyšší než u železa, nás nutí její používání optimalizovat, abychom dosáhli nejvyššího možného snížení hmotnosti,” pokračuje odborník ve vysvětlování.

Náročný vývoj

Na návrhu vedení kabelů, způsobu napájení a přenosu dat mezi řídicími jednotkami a senzory pracuje tým 20 inženýrů celé tři roky. „Spolupracujeme s konstruktéry od prvních skic až do zahájení výroby. Cílem je nedělat kompromisy ani v designu, ani ve funkčnosti elektrické soustavy,” dodává inženýr Technického centra společnosti SEAT.

Pro bezpečnost

Protože jsou kabely nedílnou součástí pro funkci elektronických asistenčních a bezpečnostních systémů, podílí se tak na bezpečnosti jízdy. Bez kabelů by se neobešel například ani systém pro sledování slepého úhlu. Když řidič zapne ukazatel o změně směru jízdy, hlavní řídicí jednotka vyšle během zlomku sekundy signál do radarových senzorů, které jsou umístěny v zadní části vozu. Pokud se v oblasti slepého úhlu, tedy mimo oblast viditelnou řidičem, nachází vozidlo, radarové senzory ho detekují a vyšlou signál, jenž aktivuje výstražné světlo ve vnějším zpětném zrcátku.

K rozmachu elektronických systémů ve výbavě automobilů došlo již v 90. letech a nyní se v nich objevují stále složitější elektrické a elektronické obvody. U některých ze současných modelů značky SEAT existuje dokonce přes 12 000 unikátních kombinací kabelového vedení a tento počet pravděpodobně ještě dále poroste.