www.smucler.cz

Jak správně skladovat pneumatiky?

19. 10. 2018

Pneumatiky musí odolávat nízkým i vysokým teplotám, vlhkosti a také posypové soli a uniklým provozním kapalinám, zkrátka všemu, s čím se dostanou do kontaktu. Pokud si ale mají udržet své vlastnosti, je třeba s nimi správně zacházet, konkrétně se zaměříme na to, jak je uskladnit přes zimu či přes léto. Věděli jste například, že vhodný způsob uskladnění samotných pneumatik a pneumatik nazutých na discích se liší?

Skladování pneumatik bez disků

Pokud máte pouze jednu sadu kol a dvě sady pneumatik, potřebujete uskladnit jednu sadu samotných pneumatik bez disků. Samotné pneumatiky by se měly skladovat nastojato, jsou tedy postaveny stejně, jako kdyby byly na automobilu, země se dotýkají běhounem. Protože se pneumatiky dotýkají země jen malou částí běhounu, je vhodné je zhruba jednou měsíčně pootočit, aby byla zatěžována jiná část běhounu a nevytvořila se na jednom místě ploška.

Lepším způsobem skladování samotných pneumatik je uskladnění nastojato ve stojanu, kde se běhoun pneumatiky dotýká konstrukce na dvou místech. Díky tomu není zatížení malé části pneumatiky tak velké, protože zatížení se rozkládá rovnoměrně právě do daných dvou míst. Tímto způsobem se pneumatiky skladují v pneuservisech.

Skladování pneumatik nazutých na discích

V případě, že máte dvě sady kol s pneumatikami, je správný způsob skladování pneumatik nazutých na discích odlišný. Nazuté pneumatiky se skladují naležato, vyskládané do sloupce. I v tomto případě se doporučuje jednou měsíčně pneumatiky přeskládat. Úplně nejlepší způsob je nechat celá kola zavěšená ve vzduchu tak, aby se pneumatiky vůbec nedotýkaly země. Málokdo má ale v garáži tyč, na kterou by se kola mohla zavěsit do vzduchu. Není si však z toho třeba dělat těžkou hlavu, první způsob je zcela dostačující a při dodržení dalších podmínek nehrozí riziko znatelného poškození pneumatik.

Skladovací podmínky

Pro správné uložení pneumatik je třeba dbát nejen na to, jak budou postaveny, položeny či pověšeny, důležité jsou také podmínky, ve kterých pneumatiky budou několik měsíců čekat na plnění svého úkolu. Pneumatiky by neměly být skladovány ve vlhkém prostředí, škodí jim také sluneční záření a špatný vliv na ně mají nejrůznější chemické sloučeniny. V garáži se snadno mohou dostat do kontaktu s olejem nebo palivem, měli byste si proto dávat na únik těchto provozních kapalin pozor. Škodí jim také vysoká skladovací teplota, ideální teplota pro skladování by měla být nižší než běžná pokojová teplota.

Dlouhodobé působení některého z uvedených faktorů bude mít negativní vliv na životnost pneumatik. Nejlepší je tedy pneumatiky uchovávat v relativně suché místnosti tak, aby na ně nedopadalo slunenční záření a nedostaly se do kontaktu s žádnými chemikáliemi, oleji či palivy.

Obecně se udává, že pneumatiky, pokud se správně skladují, nezmění během prvních 5 let nijak výrazně své vlastnosti. Stáří pneumatik poznáte podle kódu DOT na boku každé pneumatiky. V kódu se nachází čtyřčíslí, které udává týden a rok výroby – například 3218 udává, že pneumatika byla vyrobena ve 32. týdnu roku 2018.

Můžete to nechat na pneuservisu

Pokud nemáte k dispozici vhodné místo na uskladnění pneumatik, nebo se nechcete správným uskladněním zabývat, můžete starosti přenechat  pneuservisu, který takovou službu nabízí. Cena za uskladnění pneumatik, případně pneumatik i s disky, přes letní či zimní sezónu se zpravidla pohybuje v řádu stovek korun.

Dále by vás mohlo zajímat

„Světlo je nový chrom“: Světelný design nového modelu ID.4

Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě nového modelu ID.4 > První elektricky poháněné SUV značky Volkswagen přináší nová řešení v oblasti osvětlení > IQ.Light: světlomety Matrix LED s funkcemi trvale zapnutých dálkových světel a mrknutí oka >  Zadní...

číst dále

ID.R v novém designu

Tvar a barva ID rodiny Volkswagen ID.R má nový vzhled.  Poté, co čistě elektricky poháněný závodní vůz společnosti Volkswagen Motorsport od zahájení projektu v roce 2018 již vytvořil tři rekordy v šedé, modré a červené barvě na třech kontinentech, představí se na Goodwood SpeedWeek (16. –...

číst dále

ŠKODA FABIA COMBI: Úspěšný model slaví 20 let

› Oblíbený model FABIA COMBI byl poprvé představen v roce 2000 na autosalonu v Paříži › Dosud bylo vyrobeno celkem přibližně 1,5 milionů vozů FABIA COMBI ve třech generacích › FABIA COMBI je skvělým příkladem vynikající prostornosti, jak je pro vozy značky ŠKODA typické, při zachování kompa...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl