www.smucler.cz

Jak správně skladovat pneumatiky?

19. 10. 2018

Pneumatiky musí odolávat nízkým i vysokým teplotám, vlhkosti a také posypové soli a uniklým provozním kapalinám, zkrátka všemu, s čím se dostanou do kontaktu. Pokud si ale mají udržet své vlastnosti, je třeba s nimi správně zacházet, konkrétně se zaměříme na to, jak je uskladnit přes zimu či přes léto. Věděli jste například, že vhodný způsob uskladnění samotných pneumatik a pneumatik nazutých na discích se liší?

Skladování pneumatik bez disků

Pokud máte pouze jednu sadu kol a dvě sady pneumatik, potřebujete uskladnit jednu sadu samotných pneumatik bez disků. Samotné pneumatiky by se měly skladovat nastojato, jsou tedy postaveny stejně, jako kdyby byly na automobilu, země se dotýkají běhounem. Protože se pneumatiky dotýkají země jen malou částí běhounu, je vhodné je zhruba jednou měsíčně pootočit, aby byla zatěžována jiná část běhounu a nevytvořila se na jednom místě ploška.

Lepším způsobem skladování samotných pneumatik je uskladnění nastojato ve stojanu, kde se běhoun pneumatiky dotýká konstrukce na dvou místech. Díky tomu není zatížení malé části pneumatiky tak velké, protože zatížení se rozkládá rovnoměrně právě do daných dvou míst. Tímto způsobem se pneumatiky skladují v pneuservisech.

Skladování pneumatik nazutých na discích

V případě, že máte dvě sady kol s pneumatikami, je správný způsob skladování pneumatik nazutých na discích odlišný. Nazuté pneumatiky se skladují naležato, vyskládané do sloupce. I v tomto případě se doporučuje jednou měsíčně pneumatiky přeskládat. Úplně nejlepší způsob je nechat celá kola zavěšená ve vzduchu tak, aby se pneumatiky vůbec nedotýkaly země. Málokdo má ale v garáži tyč, na kterou by se kola mohla zavěsit do vzduchu. Není si však z toho třeba dělat těžkou hlavu, první způsob je zcela dostačující a při dodržení dalších podmínek nehrozí riziko znatelného poškození pneumatik.

Skladovací podmínky

Pro správné uložení pneumatik je třeba dbát nejen na to, jak budou postaveny, položeny či pověšeny, důležité jsou také podmínky, ve kterých pneumatiky budou několik měsíců čekat na plnění svého úkolu. Pneumatiky by neměly být skladovány ve vlhkém prostředí, škodí jim také sluneční záření a špatný vliv na ně mají nejrůznější chemické sloučeniny. V garáži se snadno mohou dostat do kontaktu s olejem nebo palivem, měli byste si proto dávat na únik těchto provozních kapalin pozor. Škodí jim také vysoká skladovací teplota, ideální teplota pro skladování by měla být nižší než běžná pokojová teplota.

Dlouhodobé působení některého z uvedených faktorů bude mít negativní vliv na životnost pneumatik. Nejlepší je tedy pneumatiky uchovávat v relativně suché místnosti tak, aby na ně nedopadalo slunenční záření a nedostaly se do kontaktu s žádnými chemikáliemi, oleji či palivy.

Obecně se udává, že pneumatiky, pokud se správně skladují, nezmění během prvních 5 let nijak výrazně své vlastnosti. Stáří pneumatik poznáte podle kódu DOT na boku každé pneumatiky. V kódu se nachází čtyřčíslí, které udává týden a rok výroby – například 3218 udává, že pneumatika byla vyrobena ve 32. týdnu roku 2018.

Můžete to nechat na pneuservisu

Pokud nemáte k dispozici vhodné místo na uskladnění pneumatik, nebo se nechcete správným uskladněním zabývat, můžete starosti přenechat  pneuservisu, který takovou službu nabízí. Cena za uskladnění pneumatik, případně pneumatik i s disky, přes letní či zimní sezónu se zpravidla pohybuje v řádu stovek korun.

Dále by vás mohlo zajímat

Šmucler TV - 31. díl

Magic Seats, hybrid, nový infotainment a prostorný interiér. To je nová Honda Jazz Crosstar.

číst dále

Aditivní výroba posouvá limity při vývoji a výrobě vozů

Aditivní výroba je moderní způsob výroby dílů v mnoha různých oblastech. Díky aditivní výrobě je možné vyrábět díly bez použití forem, prakticky eliminuje omezení z hlediska konstrukce a designu a navíc je u řady výrobků několikrát rychlejší oproti běžné výrobě. Možnosti využití této technologie...

číst dále

Jízda modelu Škoda Enyaq iV v číslech

Příchod nového modelu Škoda Enyaq iV znamená velký krok pro značku Škoda v oblasti elektromobility. Jde o první sériově vyráběný model značky postavený na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Nabízí typické přednosti vozů značky Škoda, jako je velkorysá nabídka p...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl