www.smucler.cz

Jak se naučit parkovat? Jak couvat s přívěsem?

8. 1. 2018

Parkování je doslova noční můrou mnoha řidičů a řidiček, a to nejen těch začínajících. Správně zaparkovat samozřejmě vyžaduje zkušenosti, které získáte jen praxí, můžete si ale přečíst pár rad, které vám začátky trochu usnadní. Jistě, že některé věci mohou být ve skutečnosti trochu jiné vzhledem k automobilu, ve kterém jezdíte, a také dané situaci, ale pokud si správný postup zapamatujete, stačí ho případně jen mírně upravit a parkování už půjde skoro samo. Couvání s přívěsem je ještě o něco těžší disciplína, i to se však dá s trochou cviku naučit.

Podélné parkování

Pro zaparkování si nejdříve musíte najít mezeru, která je asi o 1,5 metru delší než váš automobil. Jistě že se dá zaparkovat i v mnohem menší mezeře, ale na naučení je tahle délka ideální, máte totiž dostatek prostoru na menší nepřesnosti. Až najdete vhodné místo k zaparkování, zastavte přibližně 75 centimetrů od vozu stojícího v přední části mezery. Teď na řadu přichází ta nejtěžší část - couvání.

Najeďte si tak, aby záď vozu, vedle kterého stojíte, byla přibližně vedle opěradel zadních sedadel vašeho automobilu. Uvedené míry, především tu poslední, berte s rezervou, velmi záleží na tom, v jakém konkrétním voze právě sedíte. Vyzkoušejte, jak vyjde první pokus, snadno poznáte, jestli si máte popojet více dopředu nebo naopak ještě o kousek vzad.

Po správném najetí otočte volantem úplně doprava, je lepší, když už se při otáčení volantem budete pomalu rozjíždět. Potom couvejte až do chvíle, kdy bude vůz svírat s krajnicí silnice úhel asi 45°, v ten moment začněte točit volantem úplně doleva, pokud pojedete velmi pomalu, nemusíte zastavovat. Teď stačí jen pokračovat v couvání a dávat si pozor, abyste nenabourali do auta stojícího za vámi, a pro jistotu sledujte i to před sebou. V tom vám mohou pomoci například parkovací pomocníci  ParkPilot nebo Area View, které najdete ve vozech Volkswagen, Škoda a SEAT. V některých modelech se můžete setkat dokonce s parkovacím asistentem, který za vás zaparkuje téměř sám, s ním se však parkovat opravdu nenaučíte.

Když budete stát rovnoběžně s krajem silnice, zastavte, natočte kola rovně a snažte se popojet tak, abyste stáli zhruba uprostřed mezery. Pokud se vám parkovací manévr nepovedl úplně přesně, je možné i v mezeře vůz trochu srovnat tak, aby byl souběžně s krajnicí. V případě, že stojíte příliš daleko od kraje nebo jste naopak najeli na obrubník či vyjeli mimo silnici, a mezera je přitom dostatečně dlouhá, vyjeďte znovu do "startovací pozice" a zkuste to znovu. Věřte, že je to mnohem lepší způsob, než když to budete chtít napravit pomocí neustálého popojíždění vpřed a vzad.

Couvání s přívěsným vozíkem

Umět couvat s přívěsným vozíkem, se vám může hodit nejen při parkování s ním, ale také při jakémkoliv zajíždění. Ne každý to sice umět potřebuje, pokud nemáte na žádném voze tažné zařízení a jste si jisti, že se vám to opravdu nikdy hodit nebude, učit se to nemusíte. Pokud však alespoň teoretická šance, že někdy budete muset couvat s přívěsem, existuje, je dobré přinejmenším vědět, jak na to. 

Jednou z věcí, kterou byste měli znát je, jak s přívěsem zatáčet. Zadní část přívěsu se vytáčí na opačnou stranu než záď automobilu, proto, když chcete zatočit s přívěsem doprava, volantem musíte otáčet doleva, stejně to platí i naopak.

K nejtěžším úkonům rozhodně patří couvání v přímém směru, protože přívěs začne zatáčet i při nepatrně natočené zádi vozu. Zde využijte zmíněné poznatky o zatáčení, dá se říct, že na tu stranu, kam se vám začíná stáčet přívěs, musíte otočit volantem. Pokud se tedy přívěs začíná stáčet doleva, zatočte také doleva, a přívěs tak opět srovnáte zpátky do přímého směru.

Při každém manévrování s připojeným přívěsem je důležité dodržovat několik zásad. První zásadou je, že musíte jet pomalu, opravdu se nic nesnažte uspěchat. Dále nezapomínejte kontrolovat obě boční zrcátka, aby se vám do cesty z nenadání něco "nepostavilo". Snažte se také jet plynule, lépe se vám pak bude s přívěsem pracovat, protože od něj budete mít lepší zpětnou vazbu a snáze poznáte, co se právě děje.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu

Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada! ...

číst dále

Nový VW Amarok by mohl přijet v silné verzi o výkonu 300 koní

Nový Amarok má k premiéře ještě celkem daleko, přesto se o pick-upu objevuje další hrstka informací. Volkswagen a Ford už v lednu minulého roku oznámili novou alianci, jejímž cílem je společný vývoj nových užitkových vozidel a rovněž pick-upů. A jak už víme, právě nová generace pick-upu Amar...

číst dále

Mild hybrid, plug-in hybrid a CNG: Nové motorizace modelu ŠKODA OCT...

Nejprodávanější model značky ŠKODA nabízí tři různé alternativní pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemní plyn Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA nabízí inovativní asistenční systémy a vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti Moderní infotainment, zabudovaná eSIM a r...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl