Front Assist – Automatické nouzové brzdění 16.11.2016

Bezpečnost provozu a automobilů samotných se stává v posledních letech stále důležitější. Musejí tomu tak naproti jít všechny automobilky, které představují různá řešení aktivní i pasivní bezpečnosti. Pasivní bezpečnost je řešena již dlouhou dobu, nyní ale na scénu přichází mnoho prvků aktivní bezpečnosti včetně jízdních asistentů.

Jízdní asistenti byly v dřívějších dobách využívány především pro zlepšení jízdy a vlastností vozu, nyní se dostávají i do sekce ochrany posádky. Jedním z nich je právě systém Front Assist. Jedná se o prvek aktivní bezpečnosti, který dokáže upozornit na nebezpečí kolize a může v krajním případě automaticky začít vozidlo zpomalovat až do úplného zastavení. Automatickým brzděním kolizi často zabrání úplně, v horším případě alespoň minimalizuje následky vzniklé kolizí.

Systém Front Assist

Systém je založen na chytrém radaru (u vozů Škoda Fabia III je to radar značky Bosch), který je umístěný vpředu na vozidle - nejčastěji to bývá v mřížce chladiče. Systém je vlastně poměrně jednoduchý. Radar vysílá před sebe elektromagnetický signál a z následných přijatých vln systém vyhodnocuje vzdálenost a relativní rychlost objektů před vozem.

Funkce automatického brzdění, resp. aktivity radaru, je dostupná již od nízkých rychlostí kolem 5 km/h. Pokud systém zpozoruje nízký odstup od překážky, kdy by mohl dojít k nárazu, začne na situaci reagovat v několika úrovních. Automatické brzdění je až poslední možností zásahu do řízení. Často by se totiž mohlo stát, že automatickým brzděním “ještě včas” by mohla vzniknout nehoda (někdo narazí do vás atd.).

Jednotlivé fáze systému Front Assist

První upozornění na nutnost brzdění zaznamená řidič na displeji palubního počítače. Zde má stále dost času na brzdění a tak systém nevydává žádné zvuky.

V rámci předběžné výstrahy dojde u druhé fáze k přípravě brzd - brzdové destičky se přiblíží ke kotouči a dojde k natlakování brzdového systému. Společně s přípravou brzd začíná akustické varování a optické upozornění na displeji. Pokud řidič začne brzdit, má již připravený systém s vyšším brzdným účinkem a rychlejší reakcí na brzdový pedál.

Pokud řidič nereaguje ani na zvukové a optické hlášení, systém automaticky trhne brzdovým pedálem či na okamžik začne brzdit, aby řidič pochopil, co má dělat. U rychlostí nad 35 kilometrů v hodině pak nastává částečné brzdění (asi 3,5 m/s 2).

Poslední fází automatického brzdění je samotné automatické spuštění brzdného manévru. Zde je intenzita brzdění téměř dvojnásobná oproti částečnému brzdění - tzn. 6 m/s 2.

Inteligence Front Assist systému

Systém dokáže samozřejmě vyhodnotit nutnost brzdění podstatně rychleji, než řidič. Může se tak stát, že některý z kroků ignoruje a přejde například rovnou na fázi částečného brzdění. Kritický odstup se stává proměnným a nelze nikdy určit přibližnou vzdálenost bodu, od kterého vás systém bude držet co nejdále. Závisí totiž na rychlosti obou vozidel a mnoha dalších okolnostech.

Funkce City

Poslední generace systému Front Assist je spojená s funkcí nouzového brzdění City. Tato funkce je upravena speciálně pro jízdu ve městském provozu, a proto je aktivní v nižších rychlostech. Dokáže rozpoznat chodce ve středu i na straně vozovky a při výpočtu pravděpodobnosti kolize bere systém kromě pozice chodce v úvahu také směr a rychlost jeho pohybu. Funkce City spolehlivě hlídá vás i váš automobil v přeplněném městském provozu, kde o krizové situace v důsledku i malé nepozornosti není nouze. Samozřejmostí je, že dává pozor i na nečekané brzdění automobilu před vámi.