www.smucler.cz

Brzdění motorem: Jak funguje a k čemu je dobré?

1. 8. 2018

Vhodným způsobem, jak snížit spotřebu automobilu nebo motocyklu a prodloužit životnost brzdových destiček a kotoučů, je v některých situacích brzdit motorem. I přes tyto výhody ho řada řidičů nepoužívá, často to bývá jen z řidičovy pohodlnosti. A přitom, kromě ušetření peněz za zbytečně projeté palivo a komponenty brzd, je navíc jízda při správném brzdění motorem plynulejší, a tím pádem komfortnější pro celou posádku.

Brzdění motorem spočívá v postupném podřazování na nižší převodový stupeň bez sešlápnutého plynového pedálu. Tento způsob brzdění se učí snad v každé autoškole, po ní si ale každý přizpůsobí styl řízení tak, jak mu to nejvíce vyhovuje. A protože mnoho řidičů si chce s řazením ušetřit práci, jednoduše zabrzdí za pomoci brzd a pouze vyřadí na neutrál. Tyto slova samozřejmě platí pro řízení vozu s manuální převodovkou.

Jak brzdění motorem funguje?

Princip brzdění motorem je u zážehových a vznětových motorů odlišný. U zážehového motoru funguje tak, že ve chvíli, kdy pustíte plyn, se zavře škrticí klapka, která zabrání přístupu vzduchu do sání. Motor se však stále snaží vzduch nasávat, v důsledku toho vzniká podtlak, který musí při svém pohybu překonávat písty, a zpomaluje tak jejich pohyb. Písty jsou zpomalovány i kvůli tomu, že v dané chvíli není vstřikováno žádné palivo. Spolu se zpomalováním pohybu pístů se zpomaluje také otáčení kol.

Vzhledem k principu funkce je brzdění motorem účinnější s rostoucím počtem válců motoru, protože se snaží nasát více vzduchu než motor s méně válci. Díky tomu vzniká větší podtlak, který ve výsledku vůz ještě více zpomalí. Účinnost brzdění motorem závisí také na zpřevodování převodovky nebo kompresním poměru motoru. Čím je kompresní poměr vyšší, tím vyšší je brzdná síla motoru.

U vznětových motorů hraje největší roli především komprese. Opět platí, že čím vyšší je, tím je brzdění účinnější. U přeplňovaných motorů se navíc zvyšuje zpětný tlak ve výfukovém potrubí pomocí samotného snížení otáček turbodmychadla po uvolnění plynového pedálu, a především pak díky uzavření lopatek turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek. V některých motorech k tomu slouží speciální přídavná klapka. Motor se snaží zpětný tlak překonat, a tak dochází ke zpomalování pístů, a tedy i kol vozu.

Proč brzdit motorem?

Výhody brzdění motorem již byly stručně zmíněny v úvodu. První výhodou je šetření brzd, konkrétně hlavně brzdových destiček, jejichž výměna na všech čtyřech brzdách při použití kvalitních dílů stojí u novějších vozů v řádu tisíců korun. Samozřejmě dochází také ke zvýšenému opotřebení brzdových kotoučů. Pokud tedy budete brzdit motorem při jízdě z kopce a v jisté míře i v městském provozu, oddálíte výměnu těchto komponent. Při sjíždění několikakilometrových kopců, zpravidla v horách, se navíc vyhnete přehřátí brzdového systému.

Brzdění motorem je však použitelné pouze v některých situacích, ani zdaleka nedokáže nahradit samotný brzdový systém, protože jeho brzdný účinek není dostatečně velký a přesně dávkovatelný. Například v krizových situacích, před prudší zatáčkou nebo semaforem se šlápnutí na brzdový pedál rozhodně nevyhýbejte. Samozřejmě vám brzdy pomohu i při každém zastavení, protože při dobrzdění motorem až do úplného zastavení by motor zhasnul.

Brzdění motorem také umožňuje plynulejší jízdu, samozřejmě za předpokladu, že nemáte s řazením problémy. Díky tomu, že motor při brzdění motorem nespotřebovává palivo, dochází navíc ke snížení spotřeby. Brzdit motorem lze nejen u vozů s manuální převodovkou, ale i u vozů automatickou převodovkou, která umožňuje manuální změnu převodového stupně. 

Pozor na dvoutaktní motory

Mějte na paměti, že brzdění motorem je nevhodné u dvoutaktních motorů, protože by mohlo dojít k jejich poškození. Olej je totiž přimíchaný do paliva a pokud nebudete přidávat plyn, nebude docházet k dostatečnému mazání motoru. Proto vozidla s dvoutaktními motory obvykle mají volnoběžnou spojku, která zabírá, aniž by byl sešlápnutý plynový pedál.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu

Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada! ...

číst dále

Nový VW Amarok by mohl přijet v silné verzi o výkonu 300 koní

Nový Amarok má k premiéře ještě celkem daleko, přesto se o pick-upu objevuje další hrstka informací. Volkswagen a Ford už v lednu minulého roku oznámili novou alianci, jejímž cílem je společný vývoj nových užitkových vozidel a rovněž pick-upů. A jak už víme, právě nová generace pick-upu Amar...

číst dále

Mild hybrid, plug-in hybrid a CNG: Nové motorizace modelu ŠKODA OCT...

Nejprodávanější model značky ŠKODA nabízí tři různé alternativní pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemní plyn Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA nabízí inovativní asistenční systémy a vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti Moderní infotainment, zabudovaná eSIM a r...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl