Auto moto business očima ženy 24.10.2016

"Do našeho podnikání vnáším příběhy a emoce“, říká o sobě Martina Šmuclerová, prokuristka společnosti AUTOCENTRUM JAN ŠMUCLER.

S manželem si povídáme o malých i velkých rozhodnutích, účastním se strategických rozhodnuti a do toho právě vnáším ženskou intuici a emoce, které ve spojeni s mužským exaktním, ekonomicko matematickým přístupem vytváří dokonalou harmonii, která je vidět na rozvoji firmy...
Martina Šmuclerová přišla do podniku svého manžela před deseti lety. Jak si jako Pražačka zvykla na život v chodském maloměstě?
A jaký má coby žena vztah k automobilovému průmyslu? „Nabízet auta byl můj sen už krátce po vysoké škole,“ prozrazuje vystudovaná ekonomka.
“Do našeho podnikání vnáším příběhy a emoce“, říká o sobě Martina Šmuclerová, prokuristka společnosti AUTOCENTRUM JAN ŠMUCLER.

Ve vaší firmě spolu s manželem aktivně pracujete. Jaký je váš vztah k automobilovému  průmyslu, máte coby žena ráda auta?
„Z pozice ženy bych řekla, že je to obor, který je stejně mužský jako ženský. To, že je to mužský obor, je podle mě spíše zažité klišé. Já jsem se k automobilovému průmyslu dostala už po vysoké škole (i když nejprve trochu nepřímo) pracovala jsem pro leasingové společnosti. A už tehdy jsem si dala vnitřní cíl, že bych jednou chtěla přímo nabízet auta. A tento sen se mi později splnil... Do naší firmy jsem přišla o něco dříve než se rozšířila o zastoupení značky Škoda. Dnes se starám především o ekonomiku a plánování firmy, marketing a personalistiku. A zkušenosti z leasingových firem jsem bohatě využila. Málokdo dnes kupuje auto za hotové, takže finanční služby jsou důležitou a nedílnou součástí naší nabídky, ať už leasing, úvěr nebo pojištění.”

Nabízíte i motocykly HONDA. Co vám osobně říkají motorky?
„Manžel je motorkář, já jezdím s ním jen jako spolujezdec. Nejezdíme ale žádné závody, jen na výlety, podívat se po krajině.” 

A autem jezdíte ráda? Nechává vás manžel řídit, když jedete společně?
„Autem jezdíme denně, pendlujeme hodně mezi Plzní a Horšovským Týnem. Zatím stále řídíme oba rádi. Přesto po některých náročných dnech, rádi
přenecháme volant tomu druhému.”

Jak jste si zvykla na život na malém městě, nechybí vám Praha?
„Praha mi rozhodně nechybí. Naopak oceňuji to, že v Týně máme všechno po ruce, téměř všude se dá dojít pěšky. Zaprvé to šetří čas a zadruhé menší města se podle mě dnes stávají velmi příjemným místem k životu. A i když jsem přistěhovalec, na Plzeň a západní Čechy nedám dopustit.”

Kolik má dnes vaše firma zaměstnanců?
„Dnes již má Autocentrum Jan Šmucler přes sto zaměstnanců. Ale sázíme stále na to, že jsme česká rodinná firma a chceme mít s našimi zaměstnanci rodinné vztahy. Uvědomujeme si, že tím jak se zvětšujeme, by se z nás mohla stát „fabrika“, a to nechceme dopustit. Je pro nás důležité vybírat si lidi, kteří budou naplňovat naše hodnoty.”

Jaké hodnoty máte na mysli?
„Na prvním místě u nás stojí stále zákazník a my děláme především vše pro to, aby u nás byl opravdu mimořádně spokojený. Tuto hodnotu vyznávají i firmy, které zastupujeme. Chceme, aby to u nás bylo poznat opravdu všude, kam zákazník přijde, aby dostal vše, co očekává a ještě něco navíc. Kromě servisu zákazníkům přímo ve firmě se také snažíme být jim blízko i v regionu. Účastníme se různých výstav, ale také některých akcí tím, že zapůjčíme naše vozy. Například krajskému úřadu jsme loni zapůjčili pět automobilů na realizaci Olympiády dětí a mládeže. Dlouhodobě podporujeme filmový festival pro děti a mládež Juniorfest tím, že zajišťujeme dopravu a vozíme herce, pomáháme Státnímu zámku v Horšovském Týně a dalším. Aktivně se účastníme zlepšování prostředí, ve kterém společně s našimi zákazníky působíme a podporujeme projekty, které z našeho pohledu dávají smysl. Co se týká výstav, ani letos jsme nechyběli například v Tachově, či na Špičáku, Během roku se ještě budeme se zákazníky potkávat na akcích v Plzni, Domažlicích a samozřejmě ve Staňkově – tam jsme se v minulosti účastnili pravidelně Leteckých dnů a loni jsme tam organizovali naši první a pro nás klíčovou Auto-moto akci. Hodně se povedla a my již nyní plánujeme druhý ročník, který bude mít ještě mnohem nabitější program.”

Povídáme si o ženách, co ženy zaměstnankyně a ženy zákaznice. Nemusím se jako naprostý laik stydět přijet k Vám na servis? Patřím mezi ty uživatelky vozu, pro které je nejdůležitější barva :-).
“Ženy jako zaměstnankyně mají u nás nezastupitelné místo. Potkáte se s nimi především při koupi svého nového vozu, všechny naše prodejní týmy jsou smíšené. Snažíme se využívat silných stránek každého pohlaví, zatímco muži jsou pragmatici a potrpí si na technické detaily, my ženy jsem více empatické a dokážeme se vcítit do potřeb zákazníka. A pak je zde samozřejmě spousta administrativy a papírování, se kterým si většinou také kolegyně dokážou lépe poradit. Ale se ženami se potkáme i v rámci servisu. Naše asistentky servisu jsou fundované a proškolené a ve většině technických detailů se s přehledem orientují. A když procházím firmou a diskutujeme s prodejními týmy např. výsledky, tak nadšení a emoce, kterými se kolegyně dokáží pochlubit se svými úspěchy, to mě neskutečně nabíjí a jsem na nás pyšná . A zákaznice? Opravdu s čistým svědomím mohu říct, přijeďte se přesvědčit. My si uvědomuje, že pro spoustu zákazníků je vůz prostě jen dopravní prostředek a neočekáváme, že byste měli vědět, co mu chybí. Stačí se objednat a přijet, naši servisní poradci jsou tu právě od toho, aby identifikovali, co je potřeba a s Vámi to pak srozumitelně probrali a společně navrhli řešení. To je naše práce. A že je pro Vás při výběru nového vozu nejdůležitější barva a dětské sedačky? Pro mě nakonec taky :-) a s tím ostatním si nechám poradit.” 

Zmínila jste, že se jako firma nechcete stát fabrikou. Další rozšíření už tedy neplánujete?
„Když jsme v roce 2009 otevírali na podzim autosalon v Borské ulici, říkal manžel při otevření, že je to jeho poslední stavba. Dnes už víme, že to poslední stavba nebyla, tak uvidíme, co řekne při otevírání nového showroomu letos. Ale jak se říká: nikdy neříkej nikdy, člověk musí pořád uvažovat o tom, jak se dále rozvíjet, co ještě pro naše zákazníky zlepšit. Nemůžeme a nechceme se zakonzervovat a říct, že už to takto zůstane. A i pokud budeme větší, musí pro nás zůstat prioritou kvalita poskytovaných služeb, to je ta správná výzva pro další období. Jsme rádi, že spousta zákazníků nám projevuje důvěru a kupují si své auto právě u nás. A nebo si zkoušejí, co znamená nové motto našeho servisu „Servis jinak...“. Těší nás, že k našim zákazníkům patří jak velké společnosti, tak drobní podnikatelé a především lidé, kteří si kupují svůj vůz pro sebe nebo pro svou rodinu. Pro tuto skupinu je nákup vozu velkým rozhodnutím a my chceme být tím, kdo zákazníky s důvěrou provede celým procesem až k vysněnému vozu.”