www.smucler.cz

Aquaplaning: Lze zabránit jeho vzniku? Jak při něm reagovat?

12. 2. 2019

Aquaplaning představuje při jízdě v dešti nebo po něm velké riziko. Při aquaplaningu dochází ke ztrátě přilnavosti pneumatik k silnici kvůli vodě, která se dostane právě mezi povrch vozovky a pneumatiky. Pneumatiky se tedy místo silnice dotýkají pouze vrstvy vody, která se vytvoří kvůli nedostatečnému odvádění vody dezénem pneumatiky. Příčinou toho je výrazné snížení ovladatelnosti vozu, které může skončit nehodou.

Jak předejít vzniku aquaplaningu

Vzniku aquaplaningu lze předejít přizpůsobením jízdy daným podmínkám a svou roli mají samozřejmě také pneumatiky. Při jízdě v silném dešti je nutné snížit rychlost tak, aby dezén pneumatiky dokázal odvádět vodu mimo kontaktní plochu pneumatik s vozovkou. Zásadou, která platí při jízdě v dešti je také to, že by se nemělo jezdit ve vyjetých kolejích na silnici. Právě v nich se totiž nachází větší množství vody, pokud nelze jet mimo tyto koleje, je nutné ještě více snížit rychlost jízdy.

Důležité pro správný odvod vody mezi pneumatikami a vozovkou je, aby pneumatiky měly dostatečnou hloubku dezénu a byl v nich správný tlak. Nízký tlak v pneumatikách zvyšuje riziko vzniku aquaplaningu a navíc ještě zhoršuje ovladatelnost vozu a snižuje životnost a odolnost pneumatik. Podle zákona musí mít letní pneumatiky hloubku dezénu minimálně 1,6 mm a zimní pneumatiky nejméně 4 mm.

Poznejte nebezpečí s předstihem

Blížící se ztrátu přilnavosti pneumatik lze poznat ze zanechaných stop za vozem. Při pohledu do zpětného zrcátka by řidič měl vidět zřetelné a poměrně trvalé stopy pneumatik, pokud se stopy rychle plní vodou a brzy se ztrácejí, dochází ke snižení kontaktu mezi pneumatikami a povrchem silnice. Hraniční situací je, pokud řidič cítí rázy do volantu, to už se mezi pneumatikou a vozovkou vytváří vodní klín.

Jak se při aqauplaningu zachovat

Pokud aquaplaning i přes zvýšenou opatrnost nastane, v první řadě je důležité zachovat chladnou hlavu a situaci řešit s rozmyslem. V žádném případě by řidič neměl brzdit, ale sešlápnout spojku, aby došlo k pomalému a plynulému zpomalování. Nesmylsné je samozřejmě přidávání plynu. Další zásadou při aquaplaningu je netočit s volantem, protože při obnovení přilnavosti pneumatik by došlo k prudké změně směru jízdy.

Dále by vás mohlo zajímat

CUPRA Formentor ovládne silnice ještě v letošním roce

Nezadržitelně se blíží uvedení nového modelu CUPRA Formentor. Nyní už má za sebou testovací jízdy i Wayne Griffiths, předseda představenstva značky CUPRA, který připravovaný ambiciózní vůz zkoušel pod dohledem Jordiho Geného, závodního jezdce značky CUPRA a mistra světa v závodech cestovních voz...

číst dále

Nová Octavia G-Tec dorazí na podzim

Již na podzim letošního roku bude na evropský trh uvedena nové generace modelu Octavia  ve verzi G-Tec. Octavia G-Tec se vyznačuje pohonem na zemní plyn (CNG), jehož provoz je šetrnější k životnímu prostředí než v případě benzínového pohonu. Může se pochlubit velkým dojezdem čistě na zemní plyn...

číst dále

Šmucler TV - 27.díl

Legenda českých silnic v novém. Podívejte se na Vaškův test Škody Octavia 1.5 TSI.

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl