Volkswagen Užitkové vozy představil pět elektrických modelů 12.10.2018

Volkswagen

Volkswagen Užitkové vozy se zaměřil na elektrifikaci lehkých užitkových automobilů. Na 69. veletrhu IAA Užitkové vozy, který se konal na konci září v Hannoveru, představila specializovaná divize Volkswagenu pět nových vozidel s nulovými emisemi. Začíná tak budovat pevné základy elektrické mobility pro komerční využití. Na veletrhu zažily premiéru modely I.D. BUZZ CARGO, ABT e-Transporter, ABT e-Caddy, Crafter HyMotion s vodíkovými palivovými články a Cargo e-Bike.

I.D. BUZZ CARGO

Asi tím nejzajímavějším, co Volkswagen ukázal, je studie I.D. BUZZ CARGO, první užitkové vozidlo rodiny I.D. postavené na modulární platformě MEB pro vozy s elektrickým pohonem. Studie se pyšní fascinujícím designem, který je nejen v oblasti lehkých užitkových vozů opravdu futuristický. Zdá se, že díky Volkswagenu budoucnost přijde již během příštích pár let.

I přes vcelku kompaktní vnější rozměry nabízí velkorysý vnitřní prostor. Dále se může pochlubit režimem automatizované jízdy, digitalizovaným systémem pro přepravu nákladu a také velkým dojezdem. V závislosti na velikosti akumulátorů a konkrétním modelu umožňuje platforma MEB dojezd zhruba 330 až 550 kilometrů (podle WLTP).

ABT e-Transporter

Volkswagen Transporter, který jezdí po silnicích již dlouhé desítky let, by nyní mohl dostat elektrický pohon, jak naznačuje studie vozu ABT e-Transporter. Vůz byl vyvinut ve spolupráci se společností ABT e-Line a je možné, že ho poměrně brzy budeme vídat především ve městech.

Systém akumulátorů má modulární konstrukci, která v případě výroby uspokojí různé požadavky zákazníků ohledně provozních vlastností a nákladů. Základní konfigurace nabízí lithium-iontové akumulátory s kapacitou 37,3 kWh a nosnost vozu může být až 1050 kilogramů. Verze s kapacitou akumulátorů o hodnotě 74,6 kWh nabídne nosnost až 750 kilogramů. Dojezd se v závislosti na konfiguraci pohybuje v rozmezí od 208 do 400 kilometrů.

ABT e-Caddy

Druhým modelem, který vznikl ve spolupráci se společností ABT e-Line, je ABT e-Caddy. Tento model bude na trh uveden již v polovině příštího roku. Volkswagen Užitkové vozy představuje ABT e-Caddy jako vozidlo taxislužby, pro tento účel se totiž dokonale hodí. Výchozím modelem je Caddy Maxi s prodlouženým rozvorem a dostatečným prostorem pro pohodlnou jízdu pěti cestujících včetně zavazadel.

S dojezdem až 220 kilometrů (podle NEDC) a maximální rychlostí 120 km/h je vůz ideální pro provoz v ekologických zónách měst. O pohon se stará elektromotor o výkonu 82 kW, napájen je pomocí lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 37,3 kWh. Díky nákladovému prostoru o objemu 4,2 m 3 patří ABT e-Caddy mezi nejprostornější elektromobily ve své třídě. Nosnost vozu může dosahovat až 635 kilogramů.

Crafter HyMotion

S alternativním pohonem přijíždí také Volkswagen Crafter. Lehké užitkové vozidlo s celkovou hmotností 4,25 tuny je poháněno palivovými články na vodík. Crafter HyMotion je navržen především pro přepravu na delší vzdálenosti, protože čím více kilometrů v každodenním provozu najede, tím je vodíkový pohon s palivovými články pro velké užitkové vozidlo výhodnější.

Palivové nádrže pojmou 7,5 kilogramu vodíku, tato zásoba vystačí na ujetí více než 500 kilometrů. Doplňování paliva trvá přibližně stejně dlouho jako u modelů Crafter s konvenčním pohonem. Díky tomu je verze s nulovými emisemi velmi atraktivní pro komerční využití. Oproti e-Crafteru nabízí výrazně větší dojezd a také vyšší užitečnou hmotnost. Crafter HyMotion je sice zatím pohou studií, jakmile se však rozšíří infrastruktura vodíkových plnicích stanic, bude připraven vyrazit do prodeje.

Cargo e-Bike

Volkwagen Užitkové vozy na IAA v Hannoveru ukázal také elektrické jízdní kolo. Cargo e-Bike je nejpokrokovější nákladní jízdní kolo na světě a své využití najde při doručování zásilek koncovým odběratelům. Cargo e-Bike podporuje jezdce při šlapání díky centrálně uloženému elektromotoru s výkonem 250 W (48 V) do rychlosti až 25 km/h. Výhodou kola se systémem „pedelec” (pedal electric cycle) je možnost provozu kdekoliv, dokonce i v pěších zónách. 

Pohon a konstrukce kola jsou navrženy pro užitečnou hmotnost až 210 kilogramů (včetně jezdce). Vpředu inovativního užitkového vozidla se nachází ložná plocha, k níž se připevní přepravní box s objemem nákladového prostoru 0,5 m 3. Kinematika přední nápravy zaručuje, že se přepravovaný náklad na ložné ploše při průjezdu zatáčkou nenaklání s jízdním kolem, ale zůstává ve vodorovné poloze. Tříkolové vozidlo bude na trh uvedeno již v roce 2019 a vyrábět se bude v závodě Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru.