Velikonoční otevírací doba: od 29. 3. do 1. 4. 2024 ZAVŘENO. 

Snadné parkování díky chytrým asistentům 28.5.2022

Parkování je pro spoustu řidičů nejen ta nejnáročnější činnost, se kterou se musí při řízení auta potýkat, ale dokonce pro ně tento úkon může být pomyslnou noční můrou. Moderní auta už v tom však nikoho nenechají bez pomoci, díky chytrým parkovacím pomocníkům je parkování o poznání jednodušší, než by tomu bylo bez nich. Některá auta navíc už dnes zvládnou zaparkovat v podstatě sama. S jakými pomocníky pro snazší parkování se můžete v autě setkat?

Parkovací senzory

Téměř za standardní výbavu lze v současnosti považovat parkovací senzory, kterými je dnes vybavena většina vozů. Chybí snad už jen u nejlevnějších modelů v základní výbavě. Ostatní vozy mají ultrazvukové, případně elektromagnetické parkovací senzory alespoň vzadu, které jsou pro snazší parkování důležitější, ale ani přední senzory nejsou vůbec nic neobvyklého. Tyto senzory pracují na principu vysílání a přijímání vln, díky čemuž dokážou vyhodnotit vzdálenost vašeho nárazníku od dalšího vozu nebo jiné překážky.

S parkovacími senzory se již setkal asi každý a byť je třeba nemáte na vlastním autě, způsob jejich pomoci s parkováním tak pro vás nejspíš nebude překvapením. Ve zkratce, na vzdálenost od překážky řidiče upozorňuje akustická signalizace – čím blíže jste překážce, tím kratší je interval pípání v interiéru. Jakmile se z pípání stane nepřerušovaný tón, měli byste zastavit, protože mezi vaším vozem a překážkou už moc prostoru nezbývá (zhruba jen 15 centimetrů, ale u některých vozů to může být o něco více). Pro lepší znázornění bývá umístění překážky vzhledem k vozu včetně vzdálenosti od ní zobrazeno na displeji infotainmentu.

Info: U vozů ze skupiny Volkswagen se lze v případě systému parkovacích senzorů s akustickým upozorněním ve spojení s grafickým zobrazením na středovém displeji setkat s označením ParkPilot.

Couvací kamera

Parkovací senzory jsou často doplněny o zadní parkovací kameru pro ještě lepší přehled o situaci za vozidlem. Širokoúhlá kamera je umístěna zpravidla na víku zavazadlového prostoru. Její obraz se v reálném čase přenáší na displej infotainmentu, takže řidiče prakticky nemůže nic překvapit. Na displeji v některých vozech může vidět jak obraz z couvací kamery, tak i grafické zobrazení překážek detekovaných parkovacími senzory.

U jedné kamery to však končit nemusí, u řady vozů ze skupiny Volkswagen můžete narazit na systém Area View. Ten sestává ze čtyř širokoúhlých kamer umístěných ve venkovních zpětných zrcátkách a v přední a zadní části vozu. Na displeji infotainmentu je pak díky nim vidět, jak přesně vypadá situace kolem celého vozu.

Asistent vyparkování

Asistent vyparkování rozšiřuje funkci zadních parkovacích senzorů. Tento systém má za úkol hlídat, jestli se k vám při couvání z parkovacího místa neblíží jiné auto nebo třeba cyklista. V případě, že tomu tak bude, dají o tom řidiči vědět kontrolky na palubním počítači spolu s akustickým signálem. A když to bude v nepřehledné situaci nutné, dokáže systém vůz sám okamžitě zastavit za řidiče.

Automatické parkování

Označení „automatické parkování“ mluví samo za sebe, i když faktem je, že zcela bez řidiče se neobejde. Tento systém umí data ze senzorů a kamer zpracovat a vyhodnotit tak, že dokáže zaparkovat místo řidiče, mnohdy dokonce lépe, než by to zvládnul sám. Moderní automatické systémy parkování tohoto druhu si poradí s různými couvacími manévry na podélná parkovací místa i s parkováním na příčná stání.

Po aktivaci systém nejdříve analyzuje prostor pro parkování při projetí kolem něj a pokud je dostatečně velký, řidič musí jen plnit pokyny vozu zobrazené na přístrojovém panelu týkající se ovládání plynu, brzd a řazení. Že toho na řidiči zůstalo stále dost? Ale kdepak, to se jen zdá – auto se totiž postará o to nejtěžší, tedy správné otáčení volantem ve správné chvíli.

Vzdálené řízení vozu při parkování

Zatím nejpokročilejším pomocníkem při parkování, se kterým se dnes může běžný řidič setkat, je možnost parkování na dálku. Jedná se o rozšířenou funkci automatického parkování. Auto dokáže zaparkovat zcela samo, respektive se postará o ovládání volantu, plynu, brzd, řazení i zatažení ruční brzdy. Díky této funkci je možné zajet například do úzké mezery a řidič nemusí mít strach, že nebude moci vystoupit. Jediné, co musí pro zaparkování udělat, je stát opodál a mít otevřenou příslušnou aplikaci v mobilním telefonu. Není přitom třeba mít strach, že se stane nějaká nehoda, systém totiž disponuje antikolizní funkcí.

Info: Například u značky ŠKODA může být tímto systémem vybaven model ENYAQ iV a pro jeho ovládání slouží aplikace My ŠKODA App.