Euro normy: Jak probíhá testování? Co musí vozidlo splňovat? 13.9.2017

Emisní norma Euro, která určuje maximální hodnoty výfkových zplodin nově uváděných vozidel na trh, platí již od roku 1992. Limitní hodnoty emisí určuje u osobních automobilů, lehkých užitkových vozů, nákladních vozů, autobusů i motocyklů. Za dobu její existence si prošla několika změnami, které čím dál tím více zpřísňovaly limity, jaké musí vozy splňovat. Aktuálně pro osobní automobily platí již šestá verze této normy, nazývaná Euro 6. Ta je v platnosti od roku 2014.

Pro osobní automobily emisní norma určuje limitní množství oxidu uhelnatého (CO), oxidů dusíku (NO X) a uhlovodíků (HC) nebo pevných částic (PM).

Průběh zkoušky

Při měření emisí vozidla probíhá celkem sedm zkoušek. V první zkoušce se měří výfukové emise po studeném startu. Při měření jsou přesně dané okolní podmínky, použité palivo a nastavení vozu. Probíhá v laboratorních podmínkách ve válcové zkušebně a dělí se na dva cykly - městský a mimoměstský.

Při druhé zkoušce probíhá měření emisí při volnoběžných otáčkách a zahřátém motoru a ve třetí se zjišťuje tlak v klikové skříni, který musí být za určených podmínek nižsí než atmosférický. Čtvrtá zkouška se provádí u vozů s benzínovými motory a jde o množství vypařených uhlovodíků z vozidla. Tato zkouška probíhá v uzavřeném prostoru a  účastní se jí zahřáté vozidlo s alespoň 3 000 najetými kilometry.

Páté zkoušky se účastní automobily s 80 000 najetými kilometry a hodnotí se jejich emise při různých poměrech vzduchu a paliva. Šesté měření zkoumá množství oxidu uhelnatého a uhlovodíků po studeném startu při teplotě -7°C. Poslední zkouška se zabývá kontrolou, zda si palubní diagnostika (OBD) dokáže poradit se špatnou funkcí řídící jednotky, a zvládne odpovídajícím způsobem zareagovat.

Jakou normu splňuje váš automobil?

V technickém průkazu v České republice se Euro norma neuvádí, je v něm pouze údaj o normě EHK (například EHK 83.05 se rovná normě Euro 3). Bohužel si tak tento údaj údaj budete muset nalézt jinde, například na internetu nebo u zastoupení značky výrobce vašeho vozu. Pokud si ale budete kupovat automobil například v Německu, tak v německém technickém průkazu emisní normu, kterou automobil splňuje, najdete.

Motocykly

Bohužel emisní normy se nevyhly ani motocyklům, a tak jsou od roku 1999 také přizpůsobovány aktuálně platné Euro normě. V roce 2016 byla zavedena pro motocykly norma Euro IV, která nově nařizuje, že motocykly musí mít palubní diagnostiku a benzín se nesmí z nádrže volně odpařovat do ovzduší, jako tomu bylo doposud. O zabránění odpařování výparů se stará SHED  (Sealed Housing for Evaporative Determination). Tento systém funguje tak, že se výpary zachycují do malé nádobky s dřevěným uhlím a při jízdě se vrací zpět do palivového systému.

Vysoké nároky

Co se týká palubní diagnostiky, Euro IV nařizuje diagnostiku OBD 1, která má za úkol měřit a zaznamenávat stav emisí, a při servisní prohlídce by se tyto údaje včetně závad měly zobrazit technikovi. Ten pak může na nestandardní údaje vhodně zareagovat. Další úroveň této normy vyžaduje vybavení motocyklu OBD2, která by odhalenou závadu měla sama zvládnout opravit, aby v žádném případě nebyly překračovány emisní limity .