Žáci učiliště Škoda představili další vůz. Dostal jméno Slavia. 22.7.2020
![](/uploads/images/content-blocks/2858/1500x1500x100x0_19630-photo-pg-8126-736.jpeg)
Žáci Středního odborného učiliště Škoda Auto představili již sedmý žákovský vůz. Od roku 2014 je tak pravidelně každý rok představen jeden. Tentokrát se rozhodli předělat model Scala, který proměnili v přitažlivý vůz v karosářské verzi spider. Výrazně přepracovaná Scala dostala jméno Slavia, čímž odkazuje na historii značky, když se tak jmenovali jízdní kola, které vyráběli Václav Laurin a Václav Klement po založení podniku v roce 1895. Sedmého ročníku projektu žákovského vozu se zúčastnilo 26 žáků a 5 žákyň. Úpravou kompaktního hatchbacku Scala oslavují 125. výročí založení společnosti.
„Žákovský vůz je stěžejním projektem každého ročníku Středního odborného učiliště Škoda Auto. V tomto již sedmém ročníku naši žáci při plánování, přípravě konstrukce a výrobě působivého modelu dokládají vysoký standard vzdělání v naší společnosti. Mají možnost postavit si své auto snů a současně přitom spolupracují s profesionály z různých oblastí automobilky. Seznamují se tak již v rámci výuky s postupy, které se po skončení studia na učilišti stanou součástí jejich práce v naší společnosti,“říká Alois Kauer, který je od února 2020 novým vedoucím Škoda Akademie.
Připravena na pořádnou jízdu
I když největších změn doznala karoserie, úpravám neunikl ani interiér. Sportovní nádech mu dodávají čtyřbodové bezpečnostní pásy a speciální sedadla značky Sparco. Sedáky a opěradla jsou potažena černou perforovanou kůží, bočnice sedadel pak černou karbonovou kůží s bílými kontrastními švy, které se objevují i na dalších dílech z černé kůže, například na středové loketní opěrce, manžetě řadicí páky, madle páky ruční brzdy nebo dělicí stěně za sedadly. Horní část volantu a hlavice řadicí páky jsou potaženy bílou kůží. Ve stěně za sedadly jsou umístěny dva basové reproduktory. Subwoofer disponuje výkonem 2250 W, ostatní reproduktory pak dohromady mají 320 W.
![](/uploads/images/content-blocks/2860/1500x1500x100x0_19631-photo-pg-8127-700.jpeg)
Kvalitní základ
Pod kapotou vozu Slavia je umístěn benzínový motor 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Ze sériového provedení žáci beze změny ponechali přední a zadní nápravu, řízení, elektroniku s kabeláží, asistenční systémy a palubní desku, díky čemuž získali kvalitní a spolehlivý základ pro svou tvorbu a umožnili realizaci projektu v relativně krátké době.
Pořádná změna
Už sériový model Scala nabízí dynamický design s výraznými liniemi, žáci při změně na karosářskou verzi spider však zašli ještě dál a výsledek tak je vskutku působivý. Pro proměnu hatchbacku v otevřený spider musei žáci výrazně upravit karoserii, některé díly nově zkonstruovali a řadu dalších upravili. Vzhledem k odstranění střechy bylo nutné zesílit konstrukci podlahy, dále pak žáci zavařili zadní dveře. Těmito úpravami vznikl z kompaktního hatchbacku s pěti sedadly dvoudveřový, dvoumístný vůz. V zadní části za sedadly jsou umístěny speciální kryty kapkovitého tvaru pro optimalizaci obtékání vzduchu, které plynue přechází do nového víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem.
Sportovní vzhled podtrhují 20" kola z lehké slitiny, která jsou převzata z modelu Kodiaq RS. Škoda Slavia se může pochlubit mimořádně lesklým bílým lakem v odstínu Crystal Blue, který kontrastuje s černými doplňky. Lak je složený ze tří vrstev a má namodralý perleťový efekt.