XDS – Elektronická uzávěrka diferenciálu 7.11.2016

Systém XDS můžeme najít u sportovněji laděných modelů z koncernu VW – to znamená u vozů  Volkswagen, Škoda a SEAT. Prvním vozem s tímto systémem byl Volkswagen Golf GTI a Golf GTD.

Vylepšení EDS

Základem tohoto systému je elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS), která rozpoznává otáčky kol a přibržďuje protáčející se kolo. Tím lze zabránit smyku a v nižších rychlostech může být díky tomu auto dokonce rychlejší. Na kruhovém objezdu vám systém pomůže zvládnutí ostřejšího průjezdu až do rychlosti kolem 40 km/h. Pro vyšší rychlosti byla vyvinuta nadstavba EDS systému – systém XDS.

Funkce XDS

Funkci XDS lze připodobnit pomocníkovi ASR(ten ovšem přibržďuje kolo pouze při rozjezdu). Představte si následující situaci a vše bude hned jasné.

Projíždíte rychle zatáčkou, vnitřní kolo ke vnitřku zatáčky je nadlehčováno a ztrácí trakci. Toto nadlehčované kolo systém XDS dokáže přibrzdit a více výkonu poslat na vnější kolo. Z testů vyplynulo, že systém nejlépe funguje v poslední třetině zatáčky. Je tedy dobré si šetřit plyn a na výjezdu ze zatáčky sešlápnout plynový pedál na podlahu. Výsledkem funkce XDS tak je rychlejší průjed zatáčkou díky vhodnému rozdělení výkonu na jednotlivá kola a také snížení rizika smyku.