Řízení na dlouhých trasách: Vyhněte se mikrospánku 19.7.2022

Mikrospánek je postrachem všech řidičů, protože jakmile vás dostihne, je poměrně velká šance, že nehodě už se nevyhnete. Nelze se tedy divit tomu, že mikrospánek stojí za velkým počtem nehod s vážnými následky. I když zcela spolehlivá ochrana proti mikrospánku neexistuje, díky dodržování několika tipů můžete pravděpodobnost vzniku nepříjemné události kvůli mikrospánku snížit na minimum.

Co je mikrospánek

Mikrospánek je spánek, který trvá jen velmi krátkou dobu a je známý zejména ve spojitosti s řízením automobilů. Řidič při něm nedokáže vnímat vnější podněty, včetně okolní situace a zvuků. Může se jednat o pouhé desetiny sekundy, ale také několik sekund. Bohužel i ta nejmenší chvilková nepozornost někdy stačí k tomu, aby se stalo neštěstí. Krizová situace může vzniknout nejen ve chvíli, kdy řidič vůz neovládá, ale i poté, co se probudí. V případě, že během mikrospánku dojde k vyjetí z jízdního pruhu, překvapený a nesoustředěný řidič na nastalou situaci totiž obvykle reaguje nebezpečně prudkým pohybem volantu.

Samotný mikrospánek přichází znenadání, ovšem standardně mu předchází únava a ospalost, které jsou přirozeně doprovázené sníženou pozorností. Proto je třeba brát tyto pocity při řízení velice vážně – jsou předzvěstí nebezpečného mikrospánku.

Kdy si dávat největší pozor

Jistě není překvapením, že mikrospánek řidiče nejčastěji přepadává v nočních a ranních hodinách, kdy jsou lidé zvyklí spát nebo odpočívat. K mikrospánku snáze dochází také po náročném dni plným fyzického či psychického vypětí. Zbývá ještě jedna častá riziková situace – řízení na dlouhých trasách. Řízení sice na první pohled nevypadá jako fyzicky a většinou ani psychicky nijak zvlášť náročná aktivita, ale pokud sedíte za volantem dlouhé hodiny bez přestávky nebo jen s minimem přestávek, opak je pravdou.

Řidiči z povolání zdolávají dlouhé trasy každou chvíli, pro mnoho dalších je pak dlouhá cesta autem typickou součástí dovolené. Dlouhé trasy zpravidla znamenají jízdu po dálnicích a silnicích první třídy. Jízda po silnicích, kde není třeba dělat žádné větší řidičské úkony, je monotónní, což přispívá k rychlému nárůstu pocitu únavy. Kvůli monotónnosti jízdy není v bezpečí dokonce ani řádně vyspalý řidič včetně jeho posádky.

Jak předcházet mikrospánku

Nyní si přečtěte a pečlivě zapamatujte následující rady, které by měl znát každý řidič. Jejich dodržováním snížíte riziko, že způsobíte dopravní nehodu z důvodu mikrospánku nebo přílišné únavy.

  • Za volant sedejte odpočatí a v dobrém psychickém rozpoložení.
  • V případě, že nejste zvyklí být uprostřed noci vzhůru, snažte se jízdu plánovat na vhodnější dobu, byť by to znamenalo menší zdržení kvůli hustšímu provozu.
  • Pokud máte v plánu jízdu brzy ráno, nechte si mezi probuzením a řízením dostatečně dlouhou chvíli na to, abyste se pořádně probrali.
  • Dělejte pravidelné zastávky. Po delší době jízdy zastavte a dejte si alespoň několikaminutovou přestávku, i když se nebudete cítit unavení. Vhodná délka jízdy a přestávek je individuální, závisí mj. na vás samotných, vaší trase a denní době. Délku přestávky a jejich četnost si tedy určete sami, ale dejte si pozor, ať nepřeceníte své síly.
  • Jedete-li se spolujezdcem, můžete s ním vést zajímavý rozhovor. Jen raději volte témata, která vás nerozruší.
  • Pomoci vám může káva nebo energetický nápoj. Pamatujte však na to, že se nejedná o zázračné lektvary, které by vám dávaly záruku bdělosti. Také berte v potaz pozvolné snižování jejich účinku.
  • Vyhýbejte se těžkým jídlům a zvláště v horkém počasí dodržujte pitný režim.
  • Jakmile pocítíte silný nával únavy, mírně stáhněte okénko a co nejdříve na bezpečném místě zastavte.

Když vás mikrospánek přepere

Při poctivém dodržování přestávek a dobrém plánování cesty by se vám mikrospánek měl vyhnout. Třeba taková kolona, která vás na dálnici na pár hodin uvězní, ovšem může vaše plány překazit. Co dělat, když vás mikrospánek přece jen dostane?

Pokud se vám i přes mikrospánek povede auto bezpečně udržet na silnici, pochopitelně musíte co nejdříve zastavit, protože se situace může rychle a s nejistým výsledkem opakovat. Zastavte na nejbližším bezpečném místě, odstavný pruh na dálnici opravdu není nejlepší možnost. Cestou na odpočívadlo, čerpací stanici nebo jiné příhodné místo se snažte co nejvíce věcí změnit, abyste se trochu probrali. Zpomalte, otevřete okénko, sedněte si více vzpřímeně, pusťte rádio. Velmi dobře funguje rozhovor se spolujezdcem, ale samozřejmě je to podmíněno tím, že s vámi musí v autě jet.

Info: Ačkoliv se poslech rádia obecně považuje za něco, co vás dokáže probudit, na dlouhých cestách může mít hudba spíše opačné účinky. Nehledě na styl hudby. Zvláště když posloucháte podobné písničky (třeba celé album oblíbené kapely), časem vám začnou všechny připadat stejné a ve výsledku jen umocní monotónnost cesty.

Po zastavení se protáhněte, napijte (ideálně kávy nebo energetického nápoje, ale dobrá je také obyčejná voda) a trochu se projděte. Každopádně nejúčinnější řešení je vyspat se. Budete-li mít čas, tak za příhodných podmínek se můžete vyspat rovnou v autě. Pokud se za chvíli opět vydáte na cestu, dělejte častější přestávky, únava se totiž bude stále vracet. A to v ještě intenzivnější podobě.

Asistenční systémy jsou užitečné, ale nespoléhejte se na jejich pomoc

Nehodám pramenícím z únavy pomáhají předcházet elektronické asistenční systémy. Například systém sledování únavy řidiče detekuje únavu na základě pohybu volantu a řidiče při rozpoznání únavy akusticky varuje a doporučí mu přestávku. Funkce je založena na tom, že odpočatý řidič pohybuje s volantem plynule, zatímco při únavě ho začíná držet křečovitě a pohybuje s ním krátkými trhavými pohyby.

Kdyby na mikrospánek přece jen došlo, ve vozech Volkswagen, ŠKODA nebo SEAT může zasáhnout ještě systém Emergency Assist, který v případě usnutí nebo zdravotních potíží řidiče dokáže auto s automatickou převodovkou DSG zastavit u kraje vozovky a zapne výstražná světla. Tyto úkony provede až po upozornění řidiče, nejprve přichází na řadu akustické upozornění a následuje ho mírné zakličkování vozu.

Přestože moderní automatické systémy jsou užitečné a mohou vás zachránit před nehodou, stále mají omezené schopnosti. Proto se na ně nikdy nespoléhejte, ale spoléhejte se především sami na sebe.