Power Day: Volkswagen představuje plán technického vývoje akumulátorů a nabíjení do roku 2030 17.3.2021

 Unifikované akumulátorové články a synergie sníží náklady na akumulátory až o 50 procent
 Poptávku po akumulátorech pokryje šest výrobních závodů, provozovaných v rámci partnerství, s celkovou kapacitou 240 GWh
 Kapacita podniku „Northvolt Ett“ ve švédském městě Skellefteå se zvýší na až 40 GWh
 V Salzgitteru se počítá s kapacitou výroby akumulátorů až 40 GWh
 Integrace dodavatelských řetězců: Prohloubení spolupráce s dodavateli umožní až 95% recyklaci surovin
 18 000 přípojek pro rychlé nabíjení: Evropská síť se díky spolupráci s partnerskými společnostmi zpětinásobí
 Ekosystém energie: Energetický management se stane novou obchodní oblastí
 K dosažení strategických finančních cílů přispějí odstupňované investice s partnery 
>  
„Naším cílem je snížit náklady na akumulátory a složitost jejich výroby a současně prodloužit dojezd a zvýšit úroveň jejich provozních vlastností a výkonů,“ říká Thomas Schmall, člen představenstva odpovědný za technickou oblast. „Elektromobilita se tak stane definitivně cenově dostupnou a mezi technologiemi pohonu začne převažovat.“

Praha – Koncern Volkswagen představil na první akci Power Day svůj plán technického vývoje v oblastech akumulátorů a nabíjení do roku 2030. Jeho cílem je výrazné snížení nákladů na akumulátory a složitosti jejich výroby, aby byly elektromobily atraktivní a cenově dostupné pro co největší počet lidí. Koncern se současně připravuje na pokrytí poptávky po akumulátorových článcích v období po roce 2025. Jen v Evropě vznikne do konce desetiletí šest výrobních závodů s celkovou kapacitou 240 GWh. Volkswagen na celém světě také intenzivně urychluje výstavbu a rozšiřování veřejné sítě rychlonabíjecích stanic. V Evropě uzavřela společnost v této oblasti spolupráci s energetickými firmami BP (Velká Británie), Iberdrola (Španělsko) a Enel (Itálie).

„Elektromobilita se stala klíčovou součástí našeho podnikání. Nyní do řetězce tvorby přidané hodnoty systematicky integrujeme další stupně. V závodě o nejlepší akumulátory a nejlepší zážitky pro zákazníky v éře bezemisní mobility si tak v dlouhodobém horizontu zajistíme postavení v čele startovního pole,“ říká Herbert Diess, předseda představenstva koncernu Volkswagen. Odpovědnost za tento plán technického vývoje, platný pro všechny koncernové značky, nese divize Volkswagen Group Components pod vedením Thomase Schmalla, člena představenstva společnosti Volkswagen AG, odpovědného za technickou oblast, a předsedy představenstva divize Volkswagen Group Components.

Volkswagen plánuje výrazné zvýšení výroby akumulátorových článků v Evropě

Koncern vynakládá maximální úsilí na rozšiřování výrobních kapacit Evropě, které mu umožní uspokojovat rostoucí poptávku po akumulátorových článcích. „Do roku 2030 chceme společně s partnery zprovoznit v Evropě celkem šest závodů na výrobu akumulátorových článků, a zabezpečit tak zásobování našich montážních závodů,“ vysvětluje Thomas Schmall. Nové závody budou po svém úplném dokončení vyrábět akumulátorové články s celkovou energetickou kapacitou 240 GWh ročně. Volkswagen aktivně přispěje k dosažení cílů Zelené dohody Evropské unie. První dva výrobní podniky vznikají ve švédském městě Skellefteå a v německém Salzgitteru. Volkswagen se vzhledem k vyšší poptávce rozhodl změnit dosavadní plány výroby akumulátorových článků. Výroba prémiových akumulátorových článků Volkswagen bude probíhat ve spolupráci se společností Northvolt a bude soustředěna do švédského závodu „Northvolt Ett“ ve městě Skellefteå. Výroba těchto článků bude zahájena v roce 2023 a postupně se bude rozšiřovat až na roční kapacitu 40 GWh.

Koncernem Volkswagen již provozovaný výrobní závod v Salzgitteru bude od roku 2025 vyrábět unifikované články pro segmenty s velkými objemy prodeje a současně také vyvíjet inovace v oblastech procesů, konstrukce a chemie. Také Salzgitter bude vyrábět akumulátorové články s celkovou kapacitou až 40 GWh ročně. Díky novému plánu se dosáhne vyšších úspor z rozsahu a sníží se složitost výroby. Oba výrobní podniky budou navíc používat elektrickou energii z obnovitelných zdrojů. Volkswagen v současnosti vybírá lokality a partnery pro výstavbu dalších výrobních provozů.

Nové unifikované akumulátorové články výrazně sníží náklady od roku 2023

Volkswagen usiluje o dosažení velkého pokroku u všech komponentů akumulátorových systémů až po samotné akumulátorové články. „Naším cílem je snížit náklady a složitost akumulátorové baterie a současně prodloužit dojezd a zvýšit úroveň provozních vlastností a výkonů,“ říká Thomas Schmall, člen představenstva, odpovědný za technickou oblast. „Elektromobilita se tak definitivně stane cenově dostupnou a mezi technologiemi pohonu začne hrát hlavní roli.“ Kromě plánované vlastní výroby budou zdrojem značného snížení nákladů především nové unifikované akumulátorové články. S jejich uváděním na trh se počítá od roku 2023 a v roce 2030 se budou montovat do až 80 procent všech elektromobilů napříč koncernovými značkami. Dalších úspor bude dosaženo optimalizací typu akumulátorového článku, inovativními metodami výroby a důslednou recyklací. Volkswagen tím postupně sníží náklady na akumulátory v segmentu nejlevnějších vozů až o 50 procent a v segmentu s největšími objemy prodeje až o 30 procent. „Také u akumulátorů využijeme výhody plynoucí z naší velikosti ve prospěch zákazníků. V průměru tím snížíme náklady na akumulátorové systémy výrazně pod hranici 100 eur za kilowatthodinu. Elektromobilita se tím stane definitivně cenově dostupnou a převažující technologií pohonu,“ říká Thomas Schmall.

Integrace hodnotového řetězce

Kromě unifikovaných akumulátorových článků a důsledného rozšiřování vlastní výroby zahrnuje nový plán technického vývoje koncernu také integraci dalších kroků v celé délce řetězce tvorby přidané hodnoty až po průmyslovou recyklaci. Volkswagen si tak chce společně s vybranými strategickými partnery dlouhodobě zajistit dodávky akumulátorových článků pro svou elektrickou ofenzivu. Kromě nižších nákladů se očekávají také pokroky z hlediska kapacity akumulátorových baterií a jejich rychlého nabíjení. Nový unifikovaný prismatický článek navíc nabízí nejlepší předpoklady pro přechod k akumulátorovým článkům s pevným elektrolytem. Volkswagen očekává, že k tomuto dalšímu kvantovému skoku v akumulátorové technice dojde v polovině tohoto desetiletí. Koncern důsledně sází na strategická partnerství a efektivní investice jak u akumulátorů, tak u nabíjení. Koncern zůstává u již vytyčených strategických finančních cílů a i nadále bude usilovat o dosažení podílu věcných investic 6 procent do roku 2025 a roční čisté cash flow více než 10 miliard eur v automobilové oblasti (očištěné).

Rozšiřování globální sítě rychlonabíjecích stanic: Partnerství se společnostmi BP, Iberdrola a Enel

Volkswagen podporuje svou akumulátorovou ofenzivu velkorysou výstavbou sítě rychlonabíjecích stanic. Společnost hodlá ve spolupráci s partnery provozovat v Evropě 18 000 veřejných přípojek pro rychlé nabíjení do roku 2025. Síť rychlonabíjecích stanic se také oproti současnému stavu rozroste na pětinásobek, a bude tak pokrývat jednu třetinu celkové potřeby na evropském kontinentu, prognózované pro rok 2025.

Kromě společného podniku IONITY k tomu přispěje také řada strategických partnerství. Společně s BP vybuduje Volkswagen v celé Evropě 8000 rychlonabíjecích přípojek. Rychlé nabíječky s nabíjecím výkonem 150 kW budou k dispozici na 4000 čerpacích stanicích BP a ARAL, převážně v Německu a Velké Británii. Ve Španělsku vznikne síť nabíjecích stanic především na hlavních dopravních tepnách, a to ve spolupráci se společností Iberdrola. V Itálii bude Volkswagen spolupracovat s firmou Enel na výstavbě rychlonabíjecí sítě jak na dálnicích, tak v městských oblastech. Volkswagen vydá na výstavbu evropské nabíjecí sítě cca 400 milionů eur do roku 2025. Další náklady ponesou externí partneři.

Volkswagen rozšiřuje veřejnou síť rychlonabíjecích stanic také v USA a Číně. Electrify America plánuje v Severní Americe 3500 přípojek pro rychlé nabíjení do konce roku. V Číně počítá Volkswagen s výstavbou celkem 17 000 rychlonabíjecích přípojek do roku 2025 prostřednictvím společného podniku CAMS.

Volkswagen udělá z elektromobilu součást energetického systému

Volkswagen začlení budoucí elektromobily do soukromých, firemních a veřejných energetických systémů. Do vozidla bude možné ukládat elektrickou energii z obnovitelných zdrojů, například ze solárních elektráren, a v případě potřeby z něj bude napájena elektrická síť domácnosti uživatele. Zákazníci tím získají větší nezávislost na veřejné elektrické síti a současně sníží své náklady a emise CO 2. Tuto technologii budou od roku 2022 podporovat modely na základě modulární platformy pro elektromobily MEB, kterou vyvinul koncern Volkswagen. Kromě toho bude Volkswagen nabízet také komplexní soubor všech modulů a digitálních služeb – od obousměrné nástěnné nabíječky až po energetický management. Technologie bude navíc brzy využívána ve větším měřítku – například na sídlištích, ve firmách nebo veřejné elektrické síti.