Oprava laku: Vraťte svému vozu původní vzhled 9.8.2018

Pokud máte svůj automobil rádi, jistě chcete, aby vypadal jako nový. Bohužel i pouhý každodenní provoz a pravidelné mytí lak poškozují, což se na něm postupem času projeví. Nejhorší pak je, když najdete na karoserii na první pohled viditelný škrábanec, který vznikl kvůli něčí neohleduplnosti při otevírání dveří, nebo ho někdo udělal dokonce schválně. Pokud chcete, aby vůz stále budil dojem, jako by právě sjel z výrobní linky díky lesklému a nepoškrábanému laku, je třeba se o něj pravidelně starat a občas bohužel lak i opravit. Naštěstí způsoby, jak ho znovu dostat do perfektního stavu, existují a lak lze opravit dokonce i v případě, že byl dlouhou dobu zanedbávaný.

Nejprve je důležité se rozhodnout, co chcete se svým lakem udělat. Plánujete odstranit pouze jeden či dva největší škrábance nebo byste raději dodali lesk celému vozu? Podle odpovědi na tuto otázku se můžete rozhodovat dále. Existuje několik způsobů, jak odstranit škrábance, rozleštění laku pak pomůže zbavit se škrábanců a hologramů z běžného používání a mytí. Je ale třeba mít dostatek zkušeností s výběrem leštících past a kotoučů a znát správný postup, aby výsledek nebyl horší, než když jste začali. 

Oprava škrábanců

Retušovací/laková tužka

Asi nejjednodušším způsobem opravy škrábanců je oprava pomocí retušovací tužky. Jak ale možná tušíte, nenabízí moc široké možnosti využití, poradí si pouze s malými škrábanci ve vrchní vrstvě laku. To, že zacelí rýhu, kde již není ani základní vrstva, opravdu nečekejte, i když jste to tak třeba viděli v reklamě. V nabídce jsou i retušovací tužky, které jsou určeny pro různé barvy laku, ty by měli mít nepatrně lepší účinek.

Zdánlivě podobné lakové tužky jsou ovšem zcela jinou kapitolou. S jejich pomocí můžete dosáhnout zajímavých výsledků, při pozorném pohledu na opravované místo bude sice znát menší nedokonalost, na první pohled si jí ale nikdo nevšimne. Lakové tužky jsou poměrně levné a snadno se používají, takže výsledek, kterého dosáhnete, je i vzhledem k těmto faktům opravdu výborný.

Lakovou tužku musíte vybírat přesně podle odstínu laku vašeho vozu, například automobilka Škoda je pro její modely sama prodává. Pokud se tedy chcete zbavit škrábance na voze s okřídleným šípem na kapotě, nemusíte dlouho vybírat, jednoduše si objednáte tužku podle kódového označení odstínu laku a máte jistotu, že odstín bude úplně stejný. Menší rozdíly sice může způsobit vyblednutí laku, ale i tak docílíte toho, že škrábanec nebude téměř vidět, a to sami a poměrně levně. Pamatujte však, že se hodí spíše na ojedinělé škrábance, na sedřený nárazník to zkrátka stačit nebude.

Brusná pasta

Pokud máte na laku menší či středně velké oděrky, které nezasahují do základové vrstvy, můžete použít brusnou pastu. Ideálním místem, kde se dá brusná pasta použít, je okolí klik, kde se vytvoří malé škrábance snad pokaždé, když otevíráte dveře. Časem tyto malé oděrky vytvoří viditelně poškrábanou část laku, která opravdu nevypadá dobře.

Stejně jako retušovací tužky se i brusné pasty prodávají buď pro jakoukoliv nebo konkrétní barvu laku a ty, které jsou pro danou barvu určené, by měly opět mít o trochu lepší účinnost. Na výběr máte také z několika různých drsností, čím je pasta hrubší, tím větší nedokonalosti odstraní. Samozřejmě po použití hrubé pasty není povrch tak hladký a lesklý, a tak je dobré opravované místo ještě rozleštit s pomocí jemnější pasty.

Brusnou pastu je třeba nanášet vhodným materiálem, například jemnou mikrovláknovou utěrkou nebo flanelovým hadříkem, jen tak dosáhnete nejlepších možných výsledků. Nakonec je dobré upozornit, že brusná pasta by se neměla používat na slunci, protože by mohlo dojít k poškození laku.

Sada na odstranění škrábanců

Zajímavou alternativou k samostatně prodávaným brusným pastám jsou speciální sady na odstranění škrábanců. Tyto sady obvykle obsahují brusný papír, kterým se jemně zbrousí povrch, dvě pasty - brusnou a lešticí - a dále hadřík nebo molitanovou houbičku na nanášení past. Použití je jednoduché, po zbroušení povrchu brusným papírem použijete hrubší brusnou pastu, kterou byste se měli zbavit škrábanců a s pomocí lešticí pasty pak odstraníte mikroškrábance od brusné pasty a navrátíte laku lesk. 

Rozleštění laku

Pokud chcete, aby se celý vůz opravdu leskl a vypadal, jako když právě sjel z výrobní linky, investujte čas a peníze do kompletního rozleštění laku. Díky rozleštění zbavíte lak drobných škrábanců a hologramů, a navíc dostane původní hloubku a lesk. Hluboké škrábance však odstranit nedokáže. Rozleštěním laku se zabývá mnoho firem a není zcela od věci jim tuto práci svěřit. Kvalitní rozleštění zabere spoustu času, je dobré mít zkušenosti s používanými leštícimi pastami a také je potřeba mít speciální elektrickou leštičku. Poté si navíc můžete nechat kvalitně aplikovat nano ochranu, která bude lak dlouhodobě chránit.

V případě, že se rozhodnete vyleštit si automobil sami, začněte nejdříve velmi důkladným umytím celého vozu, jinak by byl výsledek horší než počáteční stav. Nečistoty na laku by totiž způsobily ještě větší poškození. Poté můžete použít clay, jedná se o hmotu přípomínající plastelínu, která do sebe vtahuje nečistoty. Je k dostání v několika tvrdostech a měly by se použít i přípravky zlepšující skluz této hmoty po povrchu. Čím měkčí hmota je, tím méně lak poškozuje, má však zase menší čisticí účinnost. Tímto způsobem zbavíte lak i nečistot, které neodstraníte pouhým umytím.

Po vyčištění laku už můžete přistoupit k samotnému leštění. To se provádí pomocí elektrické leštičky, lešticích kotoučů a lešticích past. Provádět by se mělo velmi důkladně a po malých plochách, aby byl výsledek na všech místech stejný a na žádné místo jste nezapomněli. Podle zachovalosti laku se rozhodněte, kolik kroků leštění budete provádět, pro nové či velmi zachovalé laky stačí jednokrokové leštění s jemnou lešticí pastou. Pokud je lak v horším stavu, je třeba zvolit leštění vícekrokové a postupovat od hrubších past k jemnějším. Po rozleštění lak navoskujte kvalitním voskem, aby výsledek vaší snahy vynikl a déle vydržel. 

Přelakování

V případě, že drobné korekce laku nestačí, zbývá jediná možnost, a to daný díl, případně celý vůz, přelakovat. Do toho se s největší pravděpodobností sami nepustíte, alespoň pokud si chcete být jistí, že výsledek bude opravdu kvalitní, a tuto práci tedy raději svěříte profesionálnímu lakýrníkovi. Lakování v domácích podmínkách asi nikdy nebude zcela ideální. Pokud však vlastníte starší automobil, který nechcete uvést do perfektního stavu, protože by to bylo příliš drahé, ale přesto chcete, aby vůz vypadal poměrně dobře, je tu i tato možnost. Velmi dobře může i po domácím lakování vypadat například odřené zrcátko.

Jak na to? Nejdříve je nutné původní lak zbrousit, k tomu slouží brusné kotouče různých hrubostí. Po zbroušení naneste karosářský tmel a nechte ho vytvrdnout. Po jeho vytvrzení ho je nutné zbrousit tak, aby byl povrch dokonale hladký. Tato část je opravdu důležitá, jakákoliv nedokonalost se projeví na konečném laku.

Poté konečně můžete daný díl nastříkat. Ideální je použít nejen finální lak, ale předtím také základní barvu. Nakonec je pak vhodné použít bezbarvý lak. Pokud nemáte stříkací pistoli, můžete použít spreje, které se mohou vyrábět i v přesné barvě vašeho vozu. Nezapomeňte však, že stářím se odstín laku mění, a tak se nově nastříkaný lak s kódem odpovídajícím původnímu laku nemusí přesně shodovat s jeho aktuálním odstínem. Také myslete na to, abyste lak stříkali ze vzdálenosti minimálně 30 centimetrů a nenanášeli příliš silnou vrstvu, lak by totiž stékal a vytvářel kapky. To ale jistě bude uvedeno na obalu.