Letní soutěž! Jirka, Lex, Bořek - naši žirafí kluci Vás zvou do svého výběhu! Více zde 

Koncept el-Born je blízkou budoucností elektromobility značky SEAT 10.3.2019

Na autosalonu v Ženevě během večerní prezentace koncernu Volkswagen představila automobilka SEAT elektrický koncept el-Born, který je prvním vozem kompletně postaveným na platformě MEB pro elektrické vozy. Jméno dostal po jedné ze čtvrtí španělské Barcelony. Design a vývoj probíhal právě v Barceloně, která byla pro konstruktéry a návrháře při vývoji tohoto konceptu inspirací. O výrobu se postaral výrobní závod v německém Zwickau. Uvedení na trh je plánováno v roce 2020.

„Mobilita se vyvíjí a s ní také vozy, se kterými jezdíme. SEAT se drží na čele těchto změn a koncept el-Born je ztělesněním technologií a filozofie designu, které nám pomohou vypořádat se s výzvami, které se před námi objeví v budoucnu,”  řekl Luca de Meo,  prezident společnosti SEAT.

Velký dojezd. Rychlé nabíjení. Výkonný elektromotor.

Elektromotor nabízí výkon 150 kW a umožňuje vozu zrychlit z nuly na 100 km/h za 7,5 sekundy.  Akumulátory s kapacitou 62 kWh poskytují konceptu el-Born podle testovacího cyklu WLTP dojezd až 420 km. S pomocí 100kW nabíjení stejnosměrným proudem lze akumulátor nabít na 80 % kapacity za 47 minut. Koncept je vybaven pokročilým systémem tepelného managementu, tepelné čerpadlo snižuje při topení za mrazivých dnů spotřebu elektrické energie a dokáže prodloužit dojezd až o 60 kilometrů.

SEAT el-Born v sobě spojuje nejnovější poznatky v oblasti autonomního řízení a konektivity. Částečnou automatizaci řízení zajišťuje systém autonomního řízení druhé úrovně. Řídící systém dokáže ovládat volant, akcelerovat i brzdit a nechybí například ani inteligentní parkovací asistent.

Funkční design

Na dynamickém vzhledu modelu se podílí kola umístěná co nejblíže rohům karoserie. Při pohledu na přední část a boční siluetu konceptu je patrný velký důraz kladený na aerodynamiku, která je klíčová z hlediska maximálního dojezdu. Protože není nutné přivádět vzduch k motoru kvůli chlazení, nemusí být v přední masce mřížka chladiče, jaká je běžná u vozů s konvenčním pohonem. Otvory chlazení jsou pouze ve spodní části přední masky, ty slouží k přívodu vzduchu pro chlazení akumulátoru a zlepšují obtékání vzduchu kolem vozu. Na optimálním proudění vzduchu se podílí i 20" kola s turbínovitým designem, který zároveň přispívá ke chlazení brzd.

Interiér se může pochlubit neobyčejnou dávkou prostornosti a nechybí ani integrovaný digitální kokpit a obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 10". Všechny důležité ovládací a informační prvky jsou orientovány směrem na řidiče. Cestující mají okolo sebe dostatek místa ve všech směrech díky velkorysým vnitřním rozměrům. Skvělým příkladem pro demonstraci nadstandardní prostornosti je to, že je možné v prostoru mezi předními sedadly odložit i tašku.