www.smucler.cz

Jak zabrzdit automobil v kopci?

7. 8. 2018

Občas slyšíme o případech, kdy se zaparkovaný automobil samovolně rozjel. Co za tím stojí? Samozřejmě, že pokud řidič zapomene na zajištění vozu klasickou, či elektronickou brzdou a zároveň nechá zařazený neutrál, tak si o podobnou nehodu říká, jenže automobil se může rozjet třeba i se zataženou ruční brzdou. Při parkování v kopci je totiž vhodné také zařadit rychlost, je však dobré to dělat správně. Víte, jak spolehlivě zajistit váš vůz, aby se přitom co nejméně namáhaly jeho součásti?

Řidiči při parkování často pouze bez rozmýšlení zatáhnou ruční brzdu a tím pro ně celý proces zajištění vozu proti rozjetí končí. Na tu se však mohou stoprocentně spolehnout jen řidiči, jejichž vozy jsou v perfektní kondici, u starších automobilů může dojít k závadě na lanovodu, nebo se o nechtěnou zkušenost může postarat brzdové obložení ve špatné kondici.

Zařazená rychlost slouží jako pojistka

Pojistit se pro případ selhání parkovací brzdy můžeme zmíněným zařazením rychlostního stupně. Někteří řidiči řadí zpátečku a první rychlostní stupeň v závislosti na tom, kam by se vůz mohl případně rozjet. Ve skutečnosti na tom nezáleží, stačí zařadit libovolný převod s vysokým převodovým poměrem, takže se pro zajištění vozu hodí oba tyto rychlostního stupně nehledě na postavení vozu v kopci.

Parkovací brzdu není vhodné opomínat ani za mrazivého počasí. Někteří řidiči se chtějí vyhnout tomu, že jim brzdové obložení přimrzne, většinou ale brzdy při rozjetí povolí. Pokud byste však při stání v kopci jistili vůz pouze zařazením rychlostního stupně, bude se zbytečně namáhat rozvodový řetěz (řemen) a v krajním případě může dojít i k jeho přeskočení.

Jak při zabrzdění vozu postupovat?

U vozů s manuální převodovkou je při stání v kopci vhodné stát na brzdě, poté zatáhnout parkovací brzdu a sundat nohu z brzdového pedálu. Vůz se tzv. „zhoupne”, a pak můžete zařadit první rychlostní stupeň nebo zpátečku. Rozvodový řetěz nebude namáhán, protože zařazený rychlostní stupeň nebude vůz držet na místě, ale bude pouze pojistkou pro případ, kdyby parkovací brzda selhala.

Postup zabrzdění vozu s automatickou převodovkou je víceméně stejný. Také je dobré nejdříve automobil zajistit pomocí parkovací brzdy, a teprve poté přesunout volič do parkovací polohy jako pojistku. Pokud byste v kopci nechali stát vůz zajištěný pouze pomocí „zařazené” parkovací polohy, je možné, že poté nebude vůbec snadné tuto polohu voliče změnit. Pokud chcete být opravdu důslední, stojíte ve velmi prudkém kopci, nebo máte problémy s parkovací brzdou, není od věci pro jistotu zajistit kola.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu

Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada! ...

číst dále

Nový VW Amarok by mohl přijet v silné verzi o výkonu 300 koní

Nový Amarok má k premiéře ještě celkem daleko, přesto se o pick-upu objevuje další hrstka informací. Volkswagen a Ford už v lednu minulého roku oznámili novou alianci, jejímž cílem je společný vývoj nových užitkových vozidel a rovněž pick-upů. A jak už víme, právě nová generace pick-upu Amar...

číst dále

Mild hybrid, plug-in hybrid a CNG: Nové motorizace modelu ŠKODA OCT...

Nejprodávanější model značky ŠKODA nabízí tři různé alternativní pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemní plyn Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA nabízí inovativní asistenční systémy a vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti Moderní infotainment, zabudovaná eSIM a r...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl