Jak zabrzdit automobil v kopci? 7.8.2018

Občas slyšíme o případech, kdy se zaparkovaný automobil samovolně rozjel. Co za tím stojí? Samozřejmě, že pokud řidič zapomene na zajištění vozu klasickou, či elektronickou brzdou a zároveň nechá zařazený neutrál, tak si o podobnou nehodu říká, jenže automobil se může rozjet třeba i se zataženou ruční brzdou. Při parkování v kopci je totiž vhodné také zařadit rychlost, je však dobré to dělat správně. Víte, jak spolehlivě zajistit váš vůz, aby se přitom co nejméně namáhaly jeho součásti?

Řidiči při parkování často pouze bez rozmýšlení zatáhnou ruční brzdu a tím pro ně celý proces zajištění vozu proti rozjetí končí. Na tu se však mohou stoprocentně spolehnout jen řidiči, jejichž vozy jsou v perfektní kondici, u starších automobilů může dojít k závadě na lanovodu, nebo se o nechtěnou zkušenost může postarat brzdové obložení ve špatné kondici.

Zařazená rychlost slouží jako pojistka

Pojistit se pro případ selhání parkovací brzdy můžeme zmíněným zařazením rychlostního stupně. Někteří řidiči řadí zpátečku a první rychlostní stupeň v závislosti na tom, kam by se vůz mohl případně rozjet. Ve skutečnosti na tom nezáleží, stačí zařadit libovolný převod s vysokým převodovým poměrem, takže se pro zajištění vozu hodí oba tyto rychlostního stupně nehledě na postavení vozu v kopci.

Parkovací brzdu není vhodné opomínat ani za mrazivého počasí. Někteří řidiči se chtějí vyhnout tomu, že jim brzdové obložení přimrzne, většinou ale brzdy při rozjetí povolí. Pokud byste však při stání v kopci jistili vůz pouze zařazením rychlostního stupně, bude se zbytečně namáhat rozvodový řetěz (řemen) a v krajním případě může dojít i k jeho přeskočení.

Jak při zabrzdění vozu postupovat?

U vozů s manuální převodovkou je při stání v kopci vhodné stát na brzdě, poté zatáhnout parkovací brzdu a sundat nohu z brzdového pedálu. Vůz se tzv. „zhoupne”, a pak můžete zařadit první rychlostní stupeň nebo zpátečku. Rozvodový řetěz nebude namáhán, protože zařazený rychlostní stupeň nebude vůz držet na místě, ale bude pouze pojistkou pro případ, kdyby parkovací brzda selhala.

Postup zabrzdění vozu s automatickou převodovkou je víceméně stejný. Také je dobré nejdříve automobil zajistit pomocí parkovací brzdy, a teprve poté přesunout volič do parkovací polohy jako pojistku. Pokud byste v kopci nechali stát vůz zajištěný pouze pomocí „zařazené” parkovací polohy, je možné, že poté nebude vůbec snadné tuto polohu voliče změnit. Pokud chcete být opravdu důslední, stojíte ve velmi prudkém kopci, nebo máte problémy s parkovací brzdou, není od věci pro jistotu zajistit kola.