Jak probíhá vývoj automatické klimatizace v automobilu 31.7.2022

Pokud přijde řeč na vývoj automobilu, debata se obvykle stočí k jeho pohonnému ústrojí. Náročný vývoj však stojí za vším, co v autě najdete, a výjimkou není ani klimatizace. Podívejte se, jak probíhá vývoj automatického klimatizačního systému a na co je třeba se při něm zaměřit.

Proudění vzduchu analyzují odborníci na aerodynamiku

Vývoj klimatizace v automobilu nezahrnuje pouze návrh samotného zařízení a elektroniky, zapojují se do něj také odborníci na aerodynamiku. Proudění vzduchu v kabině se věnují dokonce přímo specialisté na tzv. interní aerodynamiku, kteří se zabývají výhradně touto problematikou. Do vývojového procesu mluví ještě designéři, se kterými se konzultuje ideální rozmístění ventilačních výdechů z estetického hlediska. Výdechy totiž musí zapadat do celkového konceptu palubní desky a často se nachází i na zadní straně středové opěrky pro přívod vzduchu na zadní sedadla.

Správné proudění vzduchu v kabině zvyšuje komfort cestujících na předních i zadních sedadlech. Vzduch se z výdechů klimatizace efektivně rozvádí do celého prostoru pro cestující tak, aby byly proudy studeného vzduchu co nejméně nepříjemné – proto jsou vedeny zejména středem interiéru a kolem dveří. V zimě pak vhodně umístěné výdechy, nejen ty u čelního skla, a promyšlené vedení vzduchu přispívají k rychlému odmrazování a odmlžování oken.

Testování v laboratoři i na silnici

Ve virtuální kabině (počítačové simulaci) vyvíjeného vozu se nezkoumá jen zmíněné proudění vzduchu, ale bere se ohled rovněž na akustiku, zejména se zjišťuje možnost vzniku případného nežádoucího hluku. Za slyšitelným hvízdáním mohou stát jak ventilátory, tak i průchod proudu vzduchu úzkými prostory. Na tuto skutečnost je třeba myslet při volbě tvarů rozvodů a výdechů vzduchu i při jejich umístění.

Kontrola správnosti provedených výpočtů se provádí v klimatické komoře, kde lze ověřit celkový výkon a účinnost klimatizačního systému. Chybět však nemohou ani testy v silničním provozu, aby se ověřily jeho vlastnosti v reálném světě. V rámci simulace na silnici za různých povětrnostních podmínek se již ladí především nastavení softwaru. Testování funkčnosti soustavy v reálném světě přitom začíná ještě dříve, než vůbec dojde ke vzniku prototypu vyvíjeného vozu – soustava se nejdříve nainstalujte do některého ze stávajících modelů.

Důmyslný software

Řídicí software systému klimatizace hraje podstatnou roli. Největší výzvu pro řídicí software klimatizace, respektive automatický režim představuje jaro a podzim, a to hlavně ve vyšších nadmořských výškách. Právě proto zde probíhá testování nejčastěji. V těchto podmínkách se totiž venkovní teplota pohybuje okolo bodu mrazu, ale sluneční paprsky výrazně ohřívají interiér. Funkci ventilace – rychlost proudění vzduchu a jeho teplotu na horní část těla a nohy – musí být na základě údajů z čidel software schopen přizpůsobit tak, aby v interiéru panovaly příjemné podmínky bez nutnosti manuálně upravovat nastavení.

Informace potřebné pro svou funkci řídicí systém získává z čidel teploty a vlhkosti vzduchu uvnitř i vně vozu, sleduje tlak v systému klimatizace a bere v potaz také intenzitu a směr slunečních paprsků. Na základě údajů ze senzoru slunečního svitu zvládne systém automaticky upravit nastavení teploty vzduchu pro pravou a levou stranu kabiny.

Úpravou nastavení softwaru lze změnit charakteristiku klimatizace u modelů, které se prodávají ve více oblastech s odlišným podnebím. Například u vozů ŠKODA tak sice je klimatizační soustava modelů prodávaných v různých oblastech fyzicky shodná, ale liší se právě nastavením softwaru. Takže zatímco v Evropě, kde vládne mírné podnebí, stačí pozvolnější náběh ventilátoru po nasednutí do vozu za teplého dne, v regionu s tropickým klimatem, třeba v Indii, dochází po nastartování k intenzivnější výměně vzduchu v interiéru.

Čištění vzduchu

Automatická klimatizace Climatronic, která je ve výbavě mnoha modelů ŠKODA, Volkswagen nebo SEAT, má kromě změny teploty vzduchu za úkol upravit také jeho kvalitu. Aby byl v kabině vozu stále co nejčistší vzduch, Climatronic pracuje převážně v režimu recirkulace. Recirkulace totiž zajistí opakovaný průchod vzduchu kabinovým filtrem a dojde tak k jeho účinnějšímu vyčištění, ať už jste ve městě, nebo jedete po prašné cestě na venkově. Systém však samozřejmě bere v úvahu potřebu čerstvého vzduchu a dle konkrétní situace vhodně mísí vzduch zvenku s recirkulovaným vzduchem. Pomocí vlhkostního čidla navíc sleduje vlhkost vzduchu, díky čemuž dokáže včas rozpoznat hrozbu mlžení skel a zabránit mu.

Jak správně používat klimatizaci

Ačkoliv jsou moderní automatické klimatizace velmi vyspělé, přesto se vyplatí vědět, jak na její správné manuální nastavení. Můžete si pak v některých situacích činnost přizpůsobit podle svých požadavků a navíc ne ve všech vozech chytrý automatický systém klimatizace najdete. Správné nastavení přitom zajistí optimální teplotní komfort a zvýší bezpečnost jízdy. Přečtěte si proto také náš dřívější článek o častých chybách při používání klimatizace.