Co se změnilo za 50 let: Srovnání dvou úspěšných modelů SEAT 15.7.2020
Před 50 lety automobilka SEAT vyšla vstříc zákazníkům, kteří se sháněli po dostupném praktickém voze s velkým zavazadlovým prostorem. Řešením situace s nedostatkem prostoru se stala karosářská verze kombi odvozená od sedanu 1430, prémiové verze modelu SEAT 124. Model 1430 byl spolehlivým pomocníkem při podnikání, zvládal výzvy každodenního provozu a bez potží si poradil i jako cestovní dopravní prostředek. Nyní, o 50 let později, z výrobních linek závodu v Martorellu sjíždí nový SEAT Leon Sportstourer, kterého můžeme považovat za moderního nástupce. Pojďme se podívat na několik vybraných aspektů, které se za těch 50 let změnily.
Rozhodně si je nespletete
Vzhled modelu 1430 byl ve své době oceňován jako funkční a elegantní. Z dnešního pohledu vypadá docela jednoduše, ale ani dnes mu nelze upřít jistou dávku elegance. Chromované prvky zvýrazňovaly charakteristické rysy hranatého designu. Nový Leon Sportstourer se výrazně odlišuje – ladně tvarovaná karoserie s důrazem na aerodynamiku je doplněna ostrými křivkami, které vozu dodávají sebevědomý výraz a evokují jeho dynamické jízdní schopnosti.
Prostornější a komfortnější interiér
V modelu 1430 byla pro posádku připravena na tu dobu komfortní sedadla s kombinovaným čalouněním, která však nemohou komfortem konkurovat sedadlům v modelu Leon. Přední sedadla moderního Leonu jsou všestranně nastavitelná, opěradla poskytují pevnou oporu a jejich tvar umožňuje dlouhé cestování bez pocitu nepohodlí. Zadní sedadla dnes také nabízí zcela jinou dávku pohodlí než u modelu 1430. Dnes už pak samozřejmě nechybí opěrky hlavy, které jsou důležitým bezpečnostním prvkem.
Znatelnou část zavazadlového prostoru modelu 1430 zabíralo náhradní kolo. Navzdory tomu však stále nabízel dostatečně velkou přepravní kapacitu, aby se v 70. letech uplatnil jako sanitní či hasičský vůz. Leon Sportstourer je ovšem zase o kus dále a s dobře využitelným zavazadlovým prostorem o objemu 620 litrů dokáže splnit i prostorové požadavky velkých rodin.
Vyšší výkon, nižší spotřeba
SEAT 1430 měl vpředu podélně uložený motor a pohon zadních kol. Model Leon používá dnes nejrozšířenější koncepci s motorem uloženým vpředu napříč a pohonem předních kol. Ve spojení s motorem 2.0 TDI je pak ještě možné si zvolit pohon všech kol SEAT 4Drive.
Označení SEAT 1430 vychází z objemu jeho čtyřválcového motoru, když z objemu 1438 ccm produkoval výkon až 70 k. Nový Leon nabízí s podobným objemem motoru (1498 ccm) výkon 130 k. Tohoto nárůstu je dosaženo mj. díky využití Millerova cyklu, přímého vstřikování paliva, turbodmychadla s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a vysokého kompresního poměru 12,5:1. Motor 1.5 TSI je navíc nabízen ještě s technikou částečně hybridního pohonu – v takovém případě poskytuje výkon 150 k. Moderní pohon se kromě vyššího výkonu může pochlubit také zhruba poloviční spotřebou paliva. V neposlední řadě je výhodou to, že Leon Sportstourer je nabízen s různými druhy pohonu – motory na benzín, naftu a stlačený zemní plyn (CNG) a s částečnými a externě nabíjitelnými hybridními pohony – takže si každý zákazník může vybrat dle svých preferencí.