Chytrá továrna: Využití 5G sítě při výrobě automobilů 24.10.2022

5G síť nenachází využití pouze v případě internetu pro mobilní zařízení, ale posunout o další krok dále dokáže také velký průmyslový výrobní závod. Lokální samostatnou síť 5G zprovoznila v podobě pilotního projektu také značka Volkswagen. Poprvé tak učinila ve svém hlavním závodě ve Wolfsburgu, kde podniková 5G síť již zhruba rok propojuje centrální vývojové středisko s pilotní výrobní halou. Po zdokonalení technologie 5G pro potřeby výroby automobilů se poté bude postupně stále více prosazovat i v běžné sériové výrobě ve všech závodech koncernu Volkswagen.

5G síť pro efektivnější výrobu

„S naší strategií ACCELERATE maximálně urychlujeme transformaci výrobních závodů Volkswagen na chytré továrny. Naším cílem je nepřetržitě optimalizovat výrobu, aby byla ještě efektivnější a flexibilnější,“ říká k zavádění technologie 5G Christian Vollmer, člen představenstva, který odpovídá za výrobu a logistiku značky Volkswagen osobní vozy. Využívání 5G sítě ve výrobních závodech s sebou přináší možnost zvýšení efektivity ve výrobě při celé řadě činností. „V technologii 5G spatřujeme velký inovační potenciál – od používání inteligentních robotů a bezobslužných přepravních systémů přes síťově propojené ovládání zařízení a strojů v reálném čase až po bezdrátovou instalaci softwaru do vyrobených vozidel,“ dodává Vollmer.

Právě bezdrátový přenos dat do nových automobilů je jednou z věcí, na které se Volkswagen ve Wolfsburgu zaměřuje. Vzhledem ke stále se zvyšujícímu stupni digitalizace a konektivity moderních automobilů se zvětšuje také objem dat, který je nutný do jejich elektronického mozku nahrát. A s 5G sítí lze tuto činnost provádět rychleji, než to bylo doposud možné.

V závodě ve Wolfsburgu se nachází na 5000 robotů, jejichž ovládání včetně kontroly jejich činnosti se v budoucnu bez 5G sítě neobejde. Výhodou technologie 5G je zejména okamžitý přenos dat s minimální latencí (prodlevou neboli dobou mezi akcí a reakcí). Latence 5G sítě dosahuje extrémně nízkých hodnot až do jedné milisekundy, a to i při přenosu velkého objemu dat. Latence 5G sítě je výrazně nižší než například v případě technologie WLAN. Zároveň je vysoce spolehlivá.

Skleněná manufaktura v Drážďanech a přepravní systém s 5G

Vedle svého výrobního závodu ve Wolfsburgu Volkswagen privátní 5G síť implementoval také do Skleněné manufaktury Drážďany. V tomto projektu Volkswagen testuje technologii v rámci běžné malosériové výroby modelu ID.3. Spolu se značkami Audi a Porsche a Technickou univerzitou Drážďany se zde zaměřuje na vývoj bezobslužného přepravního systému, u něhož se 5G síť využívá pro přenos dat ze senzorů do cloudového počítače. Počítač má na starost určování trasy jízdy přepravních zařízení přímo ke karoserii automobilů. Vyhodnocování dat a výpočet trasy jízdy jsou odesílány zpět přepravním zařízením v reálném čase.

O budování a provoz vlastní 5G sítě se Volkswagen stará sám

Infrastrukturu 5G sítí Volkswagen buduje ve svých závodech sám bez pomoci externích společností a rovněž se sám stará o jejich provoz. Pouze potřebná zařízení pochází od finského výrobce infrastruktury pro telekomunikační sítě Nokia. Tento přístup snižuje bezpečnostní rizika v oblasti ochrany dat a dává společnosti možnost získat náskok před konkurencí. Při vlastním budování a provozu 5G sítě totiž pověření IT zaměstnanci rychleji získají zkušenosti potřebné další vývoj technologie a mohou ji tak dále optimalizovat přesně podle potřeb výrobních závodů koncernu Volkswagen.

Spolková agentura pro sítě dokonce přidělila podnikové 5G síti Volkswagen ve Wolfsburgu soukromé frekvenční pásmo 3,7–3,8 GHz. Vlastní frekvenční pásmo je velmi důležité, protože díky němu může bezdrátový přenos dat probíhat bez jakéhokoliv rušení.