Aditivní výroba v automobilovém průmyslu aneb 3D tisk v praxi 30.12.2022

V automobilovém průmyslu rychlým tempem získává na významu aditivní výroba bez použití forem – 3D tisk. Tento druh výroby přináší možnost výrazného urychlení výrobního procesu různých součástí oproti jiným způsobům, a to bez omezení v konstrukci a designu dílů. Čas a flexibilita výroby jsou přitom klíčové komodity od začátku vývoje automobilu až po jeho sériovou produkci. Podívejte se na to, jak v současnosti vypadá a pracuje laboratoř aditivní výroby společnosti SEAT.

Výroba téměř bez omezení

Mezi přednosti aditivní výroby patří možnost vyrobit prakticky cokoliv, pokud jde o tvar. Jediné omezení v podstatě spočívá pouze ve velikosti výrobního prostoru použité 3D tiskárny. V laboratoři aditivní výroby, jež se nachází v prototypovém centru SEAT ve španělském Martorellu nedaleko Barcelony, tak dokážou vyrobit téměř všechno, co designéři a konstruktéři značky vymyslí. „Oceňujeme nekonečné možnosti tvarových řešení a velmi precizní realizace libovolného designu, i sebevíc komplikovaného, pro všechny naše provozy. A to vše v čase, který je za využití běžných procesů nedosažitelný,“  popisuje hlavní výhody Norbert Martín, vedoucí laboratoře aditivní výroby ve společnosti SEAT.

„Díky technologii aditivní výroby pomáháme jak při vývoji produktů, tak i při jejich výrobě a montáži, protože dodáváme na míru vyrobené nástroje, které jsou lehké a navržené přímo pro činnosti vykonávané našimi zaměstnanci na montážní lince,“ pokračuje Norbert Martin. Zhruba osmdesát procent součástí, které v laboratoři vznikají aditivní metodou, představují prototypy sloužící pro vývoj automobilů. Významný je 3D tisk i při zmíněné výrobě nástrojů na míru nebo pomůcek pro montážní linku. Dále se tato metoda využívá při výrobě dílů potřebných pro oblast logistiky nebo speciálních log značky, které se poté objevují na automobilech a konceptech vozů vystavovaných na automobilových výstavách.

S maximální přesností

V rámci aditivní výroby, tedy stále v relativně novém oboru, pochopitelně dochází k vývoji a výsledkem tohoto vývoje je řada specifických technologií tisku a různých druhů spékání materiálu nebo jeho tvrzení. Volba technologie a průběhu procesu výroby dílů probíhá na základě konkrétních požadavků na rozměrovou přesnost a vlastnosti (třeba teplotní odolnost) součástí. 3D tiskárny dokážou tvořit opravdu s velice vysokou přesností, když na sebe skládají vrstvy o tloušťce menší než 1 mikrometr. „Například k výrobě nástrojů volíme technologii CFF (Continuous Filament Fabrication). V tomto případě se spolu s plastem používají uhlíková vlákna pro jeho vyztužení. Výsledkem je mnohem lehčí a odolnější nástroj, který vydrží větší počet cyklů než obvykle,“ vysvětluje Norbert Martin.

Budoucnost aditivní výroby

Vzhledem k téměř neomezeným možnostem výroby prostřednictvím technologie 3D tisku v automobilovém průmyslu není překvapením, že se 3D tisk bude využívat ve stále větším rozsahu, a dokonce časem bude sloužit ke standardní produkci dílů pro velkosériově vyráběné modely. Současný objem produkce, pohybující se v prototypovém centru SEAT v desítkách vyrobených komponent za den, je pouhý začátek. Nadále přitom aditivní výroba bude velmi užitečná pro výrobu unikátních dílů v rámci vývoje a v případě speciálních součástí vyráběných v omezených sériích, nebo dokonce v jediném kusu – jednat se může o individualizované díly pro speciální edice vozů, nedostatkové náhradní díly či díly pro historické modely, které již dávno nejsou dostupné.