Systém adaptivní stabilizace náklonu 25.9.2018

Technicky vysoce vyspělým podvozkem s inovativním systémem stabilizace náklonu se může jako první vůz značky Volkswagen pochlubit model  Touareg. Systém adaptivní stabilizace náklonu (eAWS) je založen na funkci aktivních elektromechanických stabilizátorů, které se přizpůsobují jízdní situaci za pomoci elektromotorů napájených 48V elektrickým systémem.

Jak systém funguje

Mezi základní díly systému elektromechanické stabilizace náklonu patří příčné zkrutné stabilizátory na přední i zadní nápravě. Běžně jsou podvozky vybaveny ocelovými příčnými zkrutnými stabilizátory, které spojují obě strany nápravy. Při průjezdu zatáčkou nebo přejezdu větší nerovnosti na jedné straně nápravy působí torzní síly mezi oběma konci stabilizátoru a výsledkem je minimalizace bočního náklonu karoserie. Systém stabilizace náklonu eAWS se stará o to, aby tento proces probíhal s co nejvyšší účinností, karoserii tak horizontálně udržuje téměř rovnoběžně se silnicí.

Systém eAWS využívá elektromechanický příčný zkrutný stabilizátor na přední i zadní nápravě, o funkci stabilizátorů se stará řídící jednotka. Konce obou stabilizátorů jsou napojeny na elektromotor, který v závislosti na jízdní situaci na stabilizátorech natáčí jejich konce proti sobě. Dochází tak ke zvyšování či snižování tuhosti  odpružení. Napětí 48 V, které je potřeba k napájení elektromotrů, vytváří speciální kondenzátory se schopností extrémně rychlého nabíjení a vybíjení.

Větší pohodlí i při jízdě v přímém směru

Systém se pozitivně projevuje také tím, že při jízdě v přímém směru se elektromechanické stabilizátory, narozdíl od klasických, dokáží odpojit, takže odpružení vozu nemusí přemáhat sílu stabilizátorů. To má výrazný vliv na komfort nejen při jízdě po silnici, ale i při jízdě v terénu, kdy odpojení obou částí stabilizátorů umožní větší překřížení náprav a zlepší trakci.

Maximální porci komfortu Touareg nabízí, pokud je vybaven nejlepší verzí podovozku, která systém adaptivní stabilizace náklonu karoserie kombinuje se vzduchovým odpružením včetně adaptivní regulace tlumičů.