www.smucler.cz

Škoda Octavia aneb jak šel čas

20. 8. 2018

Škoda Octavia je nejúspěšnějším automobilem, který automobilka Škoda z Mladé Boleslavi v celé své historii vyráběla. Zajímá vás, jak se zrodila legenda úspěšné české automobilky? Jak se měnil její design? Podívejte se na proměnu novodobé Octavie, jichž Škoda dosud vyrobila téměř šest milionů kusů a zdaleka ještě nekončí.

První generace

S návrhem první generace modelu Octavia začala Škoda v roce 1992, v tomto roce vznikly první studie, které byly založeny na modelu Golf, konkrétně Golfu III. Od začátku však bylo cílem vytvořit větší vůz, a tak se v roce 1993 rozhodlo, že tento automobil bude postaven na nové koncernové platformě určené pro Golf IV. V tomto roce tedy fakticky začaly práce na Octavii a v roce 1994 již byly postaveny první prototypy, které se podrobily testování.

Výroba byla oficiálně zahájena 3. září 1996, tedy v den, kdy prezident Václav Havel otevřel nový výrobní závod v Mladé Boleslavi. Na začátku roku 1998 Škoda oficiálně představila praktičtější verzi Combi, která o rok později dostala pohon všech kol, liftback se toho dočkal až v roce 2001.

Modernizace

V roce 2000 se první generace dočkala modernizace, která decentně změnila vzhled vozu. Ve stejném roce se do nabídky dostala i sportovní verze RS s motorem 1.8T, ten nabízel slušný výkon 132 kW. Octavia Combi RS se na trhu objevila až o dva roky později.

V únoru 2004 Octavia dosáhla významného milníku milionu prodaných kusů, od tohoto roku dostala název Octavia Tour a prodávala se vedle nové nastupující generace. S minimálními změnami se vyráběla až do listopadu roku 2010, celkem bylo první generace Octavie vyrobeno 1 442 126 kusů.

Druhá generace

V pořadí druhá generace modelu Octavia měla premiéru na autosalonu v Ženevě v roce 2004. Design částečně vychází z předchozí generace, ale dočkal se výrazných změn. Octavia má nyní také o něco vyšší ambice, svou velikostí a výbavou se snaží přiblížit vozům o kategorii výše.

Octavia Combi druhé generace byla uvedena ve stejném roce jako liftback a hned při jejím představení se ukázala také varianta s pohonem všech kol - Octavia Combi 4x4. Verze RS se objevila o rok déle, tentokrát s přeplňovaným zážehovým motorem 2.0 TFSI nabízejícím výkon 147 kW a dieselovým motorem 2.0 TDI s výkonem 125 kW.

Lesk a bahno

V roce 2006 byla na pařížském autosalonu představena verze s bohatou výbavou  Laurin & Klement, v roce 2007 pak přišla verze Scout s terénními ambicemi. Scout je verze Combi upravená tak, aby si poradila i s lehčím terénem, k tomu jí pomáhají sedmnáctipalcová kola, odolné plastové nárazníky a boční lišty a motor s převodovkou zespodu chrání ochranné kryty. Samozřejmostí je pohon všech kol s mezinápravovou elektronicky řízenou spojkou Haldex.

Octavia II měla již v základní výbavě čtyři airbagy, elektromechanický posilovač řízení a ABS, ze seznamu příplatkové výbavy si bylo možné vybrat například  dešťový senzor, ESP, parkovací senzory či dvouzónovou automatickou klimatizaci Climatronic.

Facelift

V roce 2009 se Octavia II dočkala faceliftu, změny doznala především přední část, konkrétně světlomety a přední maska vozu, inovace jsou však patrné také v interiéru, který působí modernějším dojmem.

Půl roku po prvním představení faceliftu základních verzí liftback a combi jím prošly také verze Scout a RS. Sportovně laděná verze RS dostala xenonové světlomety, upraveny byly také nárazníky, v předním nárazníku se pak objevila LED světla pro denní svícení. Scout se kromě designových změn, které přinesl facelift, nedočkal mnoha vylepšení, mírně upraveny byly ochranné plasty a v nárazníku se objevily mlhovky s funkcí přisvěcování do zatáček.

Nová Octavia Tour

Po ukončení výroby první generace modelu Octavia Tour v roce 2010 ji nahrazuje Octavia druhé generace, která je kombinací původního a modernizovaného provedení, exteriér vychází z původní verze, přístrojová deska či elektronika jsou z modernizované verze. Celkem bylo vyrobeno  2 604 100 kusů Octavií druhé generace.

Třetí generace

Na konci roku 2012 byla představena Octavia třetí generace, která je postavena na platformě MQB A. Vzhled byl navržen uznávaným designerém Jozefem Kabaňem, Octavia III nabízí více místa pro posádku díky zvětšení celkových rozměrů vozu a především díky zvětšení rozvoru náprav.

Nejvýkonnější motorizací se chlubí speciální verze RS 230, jejíž zážehový motor 2.0 TSI disponuje maximálním výkonem 169 kW (230 k). Klasická verze RS má výkon nepatrně nižší - 162 kW.

Poprvé se objevila možnost mít v Octavii užitečného pomocníka na dlouhé cesty - adaptivní tempomat. Praktickým systémem, který se v této generaci ukázal, je také asistent pro automatické přepínání dálkových světel. Mimo řady dalších elektronických asistentů a bezpečnostních systémů se Octavia může pochlubit maximálním hodnocením pěti hvězdiček v nárazových testech organizace Euro NCAP.

Čtyřoký facelift

V lednu 2017 Škoda představila facelift třetí generace, hlavní a nepřehlédnutelnou změnou jsou zcela jistě dělené přední světlomety. Rozšířen byl rozchod zadních kol, díky čemuž došlo nejen ke zlepšení vzhledu, ale především se zlepšily jízdní vlastnosti.

Základním motorem je zážehový tříválec 1.0 TSI s výkonem 85 kW, nejvýkonnější variantou je verze RS 245 se 180 kW s elektromechanickým samosvorným diferenciálem na přední nápravě, klasická Octavia RS pak nabízí výkon 169 kW.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda odhalila jméno pro nový kompaktní model

Před několika dny automobilka Škoda ukázala siluetu připravovaného kompaktního modelu, jenž má nahradit současný model Rapid , a teď už je známé i jméno, které chystaná novinka dostane. Na zádi se objeví nápis Scala. Název pochází z latinského slova „scala”, které lze přeložit jako „schody” neb...

číst dále

Před 150 lety se narodil spoluzakladatel Škody Václav Klement

Před 150 lety, 16. října 1868, se ve středočeském městě Velvary narodil Václav Klement, spoluzakladatel současné automobilky ŠKODA AUTO. Václav Klement se zasloužil také o expanzi značky na domácím trhu i v zahraničí. Byl velice schopný manažer a neustupoval z realizace vysokých cílů, které si k...

číst dále

Volkswagen Užitkové vozy představil pět elektrických modelů

Volkswagen Užitkové vozy se zaměřil na elektrifikaci lehkých užitkových automobilů. Na 69. veletrhu IAA Užitkové vozy, který se konal na konci září v Hannoveru, představila specializovaná divize Volkswagenu pět nových vozidel s nulovými emisemi. Začíná tak budovat pevné základy elektrické mobi...

číst dále

Z našeho Instagramu

Autocentrum Jan Šmucler
V rámci programu “Šmucler profi” převzala Desinsekta s.r.o. 7 krásných užitkových vozů #volkswagen s originálními spz. Co říkáte na Myšáka 007? Pochytá všechny myšáky? 🐹 . . . . . . #vwuzitkove #vw #volkswagencz #volkswagenczech #vwtransporter #volkswagentransporter #car #cars #auto #instacar #carphotos #transporter
Autocentrum Jan Šmucler
Nástupce Rapidu má jméno. Můžete se začít těšit na nový model @skodacr #SCALA! 🚙💙
Autocentrum Jan Šmucler
Nepřehlédnutelná a stylová nová @skodacr Fabia 🚘 Bezpečnost, styl, moderní technologie a dostatek místa pro všechny. 👨‍👩‍👧‍👦 #skodafabia . . . . . #fabia #fabiacombi #skodaauto #skodafan #skodaworld #skodacr #autocentrum #autocentrumjansmucler #auto #car #cars #instacar
Autocentrum Jan Šmucler
Naftová "vé-šestka", 150 kW a pohon všech kol... Vyberte si svůj Amarok v Plzni nebo v Horšovském Týně. #volkswgencz . . . . . . #volkswagen #volkswagens #vw #vwamarokv6 #vwamarok #vwclubcz #carpic #carpictures #suv #pickup #volkswagenczech #amarokers #amarokoffroad #offroad4x4 #offroadcz #offroading #tdi #tdipower
Autocentrum Jan Šmucler
První fotografie z letošní Auto Moto Show 2018 jsou tu! 😍 Děkujeme všem, kteří na letiště Staňkov dorazili. Jak se vám akce líbila? Nestyďte se a napište nám o tom. 😊 . . . . . . #ams2018 #seatcz #volkswagencz #hondacz #skodacz #auto #car #cars
Autocentrum Jan Šmucler
#volkswagen Arteon v téhle barvě prostě stojí za to 😍 . . . . . . #volkswagens #arteon #vw #vwarteon #volkswagenarteon #arteonrline #auto #car #volkswagencz #vwclubcz #carpic #carpictures
více zábavy na našem Instagramu




© 2018 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl