Pasivní bezpečnost vozidla

17. 8. 2016

Pasivní bezpečnost má za cíl zmírnit následky nehody. Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří kromě karoserie bezpečností pásy, airbagy a dětské autosedačky. U lépe vybavených aut je to pak dále systém prevence poranění krku a aktivní systém ochrany cestujících.

Bezpečnostní pásy

První bezpečnostní pásy se v automobile začaly objevovat koncem 50. let minulého století. Tento bezpečností prvek zachrání každoročně 12 000 lidských životů a pokud by byla míra používání bezpečnostních pásů 99 %, zachráněno by bylo dalších 2 500 životů. Pásy bere v potaz i zákon, ve kterém je jasně daná povinnost řidiče použít během jízdy bezpečnostní pás. Stejně tak tuto povinnost mají všichni jeho spolucestující. Nepřipoutaní řidiči umírají 14x častěji než ti připoutaní.

Airbag

Airbag se v případě nehody nafoukne před pasažérem a zbrzdí náraz jeho těla. Ke správné účinnosti airbagu je nutné, aby byl cestující připoután. Nepřipoutaného člověka může aktivovaný airbag těžce zranit, v tom nejhorším případě dokonce usmrtit. Samotný vak se nafoukne během pouhých 40 ms a velmi krátce po aktivaci se airbag automaticky vyfoukne, proto pasažér zpravidla zaregistruje už vyfouknutý airbag.

Nová generace airbagů, tvz. adaptabilní airbagy, je schopna přizpůsobit nafukování podle intenzity nárazu.

Dětské autosedačky

Dítě, které je menší než 150 cm a lehčí než 36 kg musí být při jízdě přepravováno v dětské autosedačce.

Důvody, proč je tak důležité přepravovat dítě v autosedačce, nám dávají drsné televizní reklamy, ale i řada skutečných případů. Je zřejmé, že dospělý člověk při nárazu dítě v náručí opravdu neudrží, protože například při rychlosti 50 km/h a hmotnosti dítěte 10 kg by rodič musel udržet ve svých rukou 300 kg. Není až tak ojedinělým případem, že člověk držící dítě v náručí během autonehody rozmačkal dítě vahou vlastního těla.

Řada moderních automobilů má na zadních sedačkách systém upevnění autosedačky ISOFIX. Tento kotevní systém umožňuje rychlou a správnou instalaci dětské autosedačky.

Systém prevence poranění krku

Přední sedadla mohou být vybavena systémem pro prevenci poranění krku. Tento systém zmírňuje poranění krku hlavně při nárazu zezadu. Jedná se o úpravu části opěrky, která v případě nárazu pohlcuje energii a chrání pasažéra.

Aktivní systém ochrany cestujících

Tento systém zamezí cestujícím v případě nehody nechtěnému posunu bezpečnostního pásu. Může se totiž stát, že pánev cestujícího podjede pod břišní popruh pásu a pás tak působí značným tlakem na mnohem křehčí oblasti břicha a může způsobit poranění. Aby se tomu zabránilo, používají výrobci automobilů sedadla se zábranami proti vyklouznutí.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda stále chce vyrábět levný vůz pro indický trh

Nedávné námluvy automobilky  Škoda s indickou automobilkou Tata Motors sice nedopadly úspěšně, když společnosti ukončily jednání o partnerství , jehož cílem měla být výroba levného automobilu určeného především pro indický trh, ale tyto plány rozhodně zcela nepohřbila. Volkswagen totiž chce ...

číst dále

Škoda Karoq je konečně v prodeji!

Dnes oficiálně začal prodej nového modelu mladoboleslavské automobilky v České republice. Je to právě nové SUV Karoq , které se po dlouhém čekání konečně dočkalo uvedení do prodeje. Karoq již prošel předprodejní fází, která byla velmi úspěšná, a lze tak předpokládat, že zájem o tento nový model...

číst dále

Volkswagen investuje do elektrických pohonů pro užitková vozidla

Volkswagen Group vidí budoucnost v pohonu pomocí elektrické energie, a tak už neplánuje nabízet s elektrickým pohonem pouze osobní vozy, ale elektromotry by měly dostat také užitkové a nákladní vozy a autobusy. Elektrické pohony v nákladních vozidlech a autobusech, které má na starosti divize Vo...

číst dále
© 2017 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl