www.smucler.cz

Pasivní bezpečnost vozidla

17. 8. 2016

Pasivní bezpečnost má za cíl zmírnit následky nehody. Mezi prvky pasivní bezpečnosti patří kromě karoserie bezpečností pásy, airbagy a dětské autosedačky. U lépe vybavených aut je to pak dále systém prevence poranění krku a aktivní systém ochrany cestujících.

Bezpečnostní pásy

První bezpečnostní pásy se v automobile začaly objevovat koncem 50. let minulého století. Tento bezpečností prvek zachrání každoročně 12 000 lidských životů a pokud by byla míra používání bezpečnostních pásů 99 %, zachráněno by bylo dalších 2 500 životů. Pásy bere v potaz i zákon, ve kterém je jasně daná povinnost řidiče použít během jízdy bezpečnostní pás. Stejně tak tuto povinnost mají všichni jeho spolucestující. Nepřipoutaní řidiči umírají 14x častěji než ti připoutaní.

Airbag

Airbag se v případě nehody nafoukne před pasažérem a zbrzdí náraz jeho těla. Ke správné účinnosti airbagu je nutné, aby byl cestující připoután. Nepřipoutaného člověka může aktivovaný airbag těžce zranit, v tom nejhorším případě dokonce usmrtit. Samotný vak se nafoukne během pouhých 40 ms a velmi krátce po aktivaci se airbag automaticky vyfoukne, proto pasažér zpravidla zaregistruje už vyfouknutý airbag.

Nová generace airbagů, tvz. adaptabilní airbagy, je schopna přizpůsobit nafukování podle intenzity nárazu.

Dětské autosedačky

Dítě, které je menší než 150 cm a lehčí než 36 kg musí být při jízdě přepravováno v dětské autosedačce.

Důvody, proč je tak důležité přepravovat dítě v autosedačce, nám dávají drsné televizní reklamy, ale i řada skutečných případů. Je zřejmé, že dospělý člověk při nárazu dítě v náručí opravdu neudrží, protože například při rychlosti 50 km/h a hmotnosti dítěte 10 kg by rodič musel udržet ve svých rukou 300 kg. Není až tak ojedinělým případem, že člověk držící dítě v náručí během autonehody rozmačkal dítě vahou vlastního těla.

Řada moderních automobilů má na zadních sedačkách systém upevnění autosedačky ISOFIX. Tento kotevní systém umožňuje rychlou a správnou instalaci dětské autosedačky.

Systém prevence poranění krku

Přední sedadla mohou být vybavena systémem pro prevenci poranění krku. Tento systém zmírňuje poranění krku hlavně při nárazu zezadu. Jedná se o úpravu části opěrky, která v případě nárazu pohlcuje energii a chrání pasažéra.

Aktivní systém ochrany cestujících

Tento systém zamezí cestujícím v případě nehody nechtěnému posunu bezpečnostního pásu. Může se totiž stát, že pánev cestujícího podjede pod břišní popruh pásu a pás tak působí značným tlakem na mnohem křehčí oblasti břicha a může způsobit poranění. Aby se tomu zabránilo, používají výrobci automobilů sedadla se zábranami proti vyklouznutí.

Dále by vás mohlo zajímat

Škoda potvrzuje, že alternativní pohony jsou na vzestupu

Automobilový svět se rychle mění, konvenční spalovací motory ustupují a čím dál větší podíl získávají alternativní pohony – potvrzují to i prodejní statistiky tuzemské Škodovky. To ale neznamená, že byste zítra museli nasednout do elektromobilu, alternativ, jak jezdit úsporně, je celá řada! ...

číst dále

Nový VW Amarok by mohl přijet v silné verzi o výkonu 300 koní

Nový Amarok má k premiéře ještě celkem daleko, přesto se o pick-upu objevuje další hrstka informací. Volkswagen a Ford už v lednu minulého roku oznámili novou alianci, jejímž cílem je společný vývoj nových užitkových vozidel a rovněž pick-upů. A jak už víme, právě nová generace pick-upu Amar...

číst dále

Mild hybrid, plug-in hybrid a CNG: Nové motorizace modelu ŠKODA OCT...

Nejprodávanější model značky ŠKODA nabízí tři různé alternativní pohony: plug-in hybrid, mild-hybrid a pohon na zemní plyn Čtvrtá generace modelu ŠKODA OCTAVIA nabízí inovativní asistenční systémy a vysokou úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti Moderní infotainment, zabudovaná eSIM a r...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2020 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl