www.smucler.cz

Jak mazat řetěz motocyklu?

15. 8. 2018

Péče o řetěz patří k základním úkonům pravidelné údžby každé motorky, která řetěz využívá jako sekundární převod. Interval mazání řetězu je uveden v uživatelské příručce, obecně se doporučuje řetěz mazat po nájezdu 500 až 1 000 kilometrů v závislosti na podmínkách, ve kterých jezdíte. Namazání si řetěz zaslouží například i po jízdě ve větším dešti.

Dobře udržovaný řetěz dosáhne delší životnosti, nebude při jízdě tak hlučný a postará se o co nejméně ztrátový přenos výkonu na zadní kolo. I přesto, že čistící a mazací prostředky nejsou vždy úplně levné, ve výsledku se správná údržba vyplatí, protože ani nová řetězová sada není zadarmo. Řetěz se nejvíce opotřebovává v případě, že povrch styčných ploch není ošetřen mazivem. Vzniklé tření má za následek rychlejší opotřebení a vytahání řetězu.

Čištění řetězu

Ještě než se pustíte do samotného čištění, měli byste řetěz důkladně očistit, nečistoty by totiž působily jako brusivo a snáze by docházelo k dalšímu znečištění, což rozhodně není žádoucí. Pro čištění i mazání je ideální, když je zadní kolo ve vzduchu. K tomu poslouží buď centrální stojan na motorce, přenosný stojan pod kyvnou vidlici nebo podložka pod zadní kolo se dvěma válečky.

Čištění řetězu nelze provést bez použití vhodného čistícího přípravku. Jaký je nejlepší? Na tuto otázku dostanete řadu různých odpovědí, alernativy ke speciálním čistícím přípravkům jsou petrolej či nafta. Rozhodně však nepoužívejte benzín nebo rozpouštědla, která by zničila těsnící kroužky řetězu. Nejjistější je zvolit čistící prostředky od známých výrobců, které jsou pro čištění řetězů přímo určené.

Kromě čistícího přípravku si na vyčištění musíte vybrat také vhodný pracovní nástroj. Užitečným pomocníkem je pračka na řetězy, která pomůže při čištění i mazání řetězu. Dokáže důkladně vyčištit řetěz, aniž by to bylo příliš zdlouhavé nebo náročné, a poté ho i namazat. Pokud ji nemáte, poslouží i obyčejný hadr, alespoň kartáč či štětec jsou však vhodnější volbou, protože setřené nečistoty se z hadru dostávají zpět na řetěz.

Mazání řetězu

Po vyčištění přichází na řadu samotné mazání. Mezi čištěním a mazáním byste měli počkat asi 15 minut, než vyprchají těkavé látky čističe. V případě, že používáte pračku na řetězy, postupujte podle pokynů v návodu a nemůžete udělat chybu.

Pokud používáte mazivo ve spreji, je třeba ho nanášet na vnitřní stranu destiček tak, aby se mazivo dostalo především na okraje válečků. Nejlépe se to provádí stříkáním zezadu na rozetu. Díky tomu se mazivo dostane na příslušné styčné plochy, kvůli kterým se tento proces provádí. Po zaschnutí maziva je vhodné řetěz otřít čistým hadrem, aby se na něj nechytaly nečistoty a přebytečné mazivo při jízdě nezašpinilo kolo a další části motorky.

Napnutí řetězu

Když už provádíte údržbu řetězu, je alespoň jednou za čas dobré zkontrolovat jeho napnutí. Správný průvěs řetězu je uvedený v přiručce. Obecně se uvádí, že u silničních motorek má řetěz mít průvěs 25 milimetrů a u endur přibližně 40 milimetrů. Záleží však na konkrétní motorce a také způsobu jízdy. Velký průvěs může zapříčinit spadnutí řetězu a jízdu doprovází nadměrným hlukem, příliš napnutý řetěz pro změnu škodí ložiskům a může za jízdy dokonce prasknout.

Dále by vás mohlo zajímat

Volkswagen se zaměřuje na trvale udržitelnou mobilitu

Automobilka Volkswagen se připojuje ke snaze dosahování cílů, které stanovila Pařížská dohoda na ochranu klimatu, a svou elektrickou ofenzivou se zasazuje o dosažení trvale udržitelné mobility. Průkopníkem růstu prodejů elektrických vozů má být nový model ID., který se začne vyrábět na konci let...

číst dále

Tiguan přijíždí ve verzi OFFROAD a OFFROAD+

V nabídce Volkswagenu se nově objevuje Tiguan ve verzi OFFROAD. Tiguan OFFROAD dává najevo své zaměření na první pohled, přední část je elegantní, robustní a především nabízí větší nájezdový úhel oproti standardnímu modelu a integrovaný spodní ochranný panel. O trakci na všech druzích povrchu se...

číst dále

V Mladé Boleslavi začala výroba modelu Scala

V Mladé Boleslavi, v hlavním výrobním závodě značky Škoda, dnes sjel z montážní linky první vůz nového modelu Scala . Kompaktní hatchback se v Mladé Boleslavi nejen vyrábí, ale byl zde také navržen a vyvinut. Scala je prvním modelem značky, který využívá platformu MQB-A0 koncernu Volkswagen. ...

číst dále

Z našeho Instagramu

více zábavy na našem Instagramu




© 2019 Autocentrum Jan Šmucler, s.r.o.
Vytvořeno v Beneš & Michl